Backpacking med min 3 åring Vill ha alla möjliga bra tips om Malaysia

23 nov. 2019 10:37
Visningar: 305
Vi kommer åka till Malaysia 1 månad i Februari. Vi ska resa runt i landet så vi kommer att få sol och bad och även massa aktiviteter för mitt barn.
Vad har ni för tips på ställen? Billigt Boende? Dom kritvita stränderna? KL till Legoland?
Vi kommer även ta båten över till Ko Lipe men där har jag varit så full koll =)
Av Fylke74
23 nov. 2019 15:52
Skall spendera två veckor i Malaysia med omnejd med min son (9 år) över jul och nyår. Night Safari på Singapore zoo är det många som tipsar om. Vill man ha kritvita stränder verkar det vara just Lipe som gäller. Vi skall spendera några nätter på Langkawi, där finns lite allt möjligt. Skybridge, 3D-museum, "safari" mm.
Vad kan du tipsa om på Lipe?
Av Erik777
23 nov. 2019 15:58
Mitt barn är yngre, så jag har verkligen inte helt rätt kompetensnivå. Kan bara säga att vi just nu hyr en lägenhet via AirBnB i Penang och är väldigt nöjda. Det finns två pooler vilket både jag och dottern uppskattar högt. Det finns tantre som klappar mitt barn och katter som mitt barn kan klappa. Mer behövs inte just nu för att hålla henne nöjd. Med en treåring ökar säkert kraven på underhållning. Vi har sagt att vi ska åka till Legoland i Johor när hon blir äldre, och då blir det flyg till JB.
Jag rekomenderar nog Pangkor för fina stränder i Februari. Finns vissa stränder på Langkawi, som Tanjung Rhu som också är fina. Men de finaste stränderna hittar du på ostkusten och dit vill du kanske inte åka i Februari.

Tänk på att anpassa tempot till barnet och att synen på barn, hur man behandlar dem, vad de får och inte får göra skiljer sig extremt mycket från Sverige. Det är inget konstigt om en främmande person nyper ditt barn i kinden, eller ger den ett sockrat fiskchips att äta när du inte ser. "Är det ok att jag ger ditt barn...?" -är ett fullkomligt okänt begrepp.

Att hyra bil är ingen dum idé, samhället är väldigt mycket anpassat för bilåkande. Annars rekommenderar jag Uber-liknande appar som Grab (störst och tar svenska kreditkort), Mycar, MULA och Maxim (billigast).
Annars flyg där det är möjligt. Tåg är helt ok där det finns, och en treåring är ett perfekt alibi för att få en sittplats på ett fullsatt tåg. Åk bara långfärdsbuss om det inte finns något annat alternativ.
23 nov. 2019 19:48
Citerat från Fylke74:
Skall spendera två veckor i Malaysia med omnejd med min son (9 år) över jul och nyår. Night Safari på Singapore zoo är det många som tipsar om. Vill man ha kritvita stränder verkar det vara just Lipe som gäller. Vi skall spendera några nätter på Langkawi, där finns lite allt möjligt. Skybridge, 3D-museum, "safari" mm.
Vad kan du tipsa om på Lipe?
Men så härligt =) Jag var också lite sugen på gå på zoo i Singapore men tycker inte att flygbiljetten var så mycke billigare än att flyga till KL. Eftersom det blir inrikes flyg från KL till Langkawi också.
Jag var i Lipe 2013 så har säkert exploderat sen dess. Men båtarna kommer in i Pattaya Beach och där börjar även den lilla huvudgatan. På kvällarna hade dom eld uppvisning på stranden. Det tar ca 10 min att gå till andra sidan Sunrise Beach där tycker jag om att bo. Där är det väldigt lugnt och man kan hitta billiga bungalows just vid stranden. Som jag gillar det. Men kanske är bättre att gå på ett lyxigare hotell med pool och wifi när du har en 9 åring med dig =) Från Sunrise Beach kan du ta härliga promenader längst stranden till nästa strand Sunset Beach. Härligt att bara kunna gå ut snorkla från stranden och gillar man att paddla så kan man hyra en kanot =)
23 nov. 2019 19:50
Citerat från Erik777:
Mitt barn är yngre, så jag har verkligen inte helt rätt kompetensnivå. Kan bara säga att vi just nu hyr en lägenhet via AirBnB i Penang och är väldigt nöjda. Det finns två pooler vilket både jag och dottern uppskattar högt. Det finns tantre som klappar mitt barn och katter som mitt barn kan klappa. Mer behövs inte just nu för att hålla henne nöjd. Med en treåring ökar säkert kraven på underhållning. Vi har sagt att vi ska åka till Legoland i Johor när hon blir äldre, och då blir det flyg till JB.
Jag rekomenderar nog Pangkor för fina stränder i Februari. Finns vissa stränder på Langkawi, som Tanjung Rhu som också är fina. Men de finaste stränderna hittar du på ostkusten och dit vill du kanske inte åka i Februari.

Tänk på att anpassa tempot till barnet och att synen på barn, hur man behandlar dem, vad de får och inte får göra skiljer sig extremt mycket från Sverige. Det är inget konstigt om en främmande person nyper ditt barn i kinden, eller ger den ett sockrat fiskchips att äta när du inte ser. "Är det ok att jag ger ditt barn...?" -är ett fullkomligt okänt begrepp.

Att hyra bil är ingen dum idé, samhället är väldigt mycket anpassat för bilåkande. Annars rekommenderar jag Uber-liknande appar som Grab (störst och tar svenska kreditkort), Mycar, MULA och Maxim (billigast).
Annars flyg där det är möjligt. Tåg är helt ok där det finns, och en treåring är ett perfekt alibi för att få en sittplats på ett fullsatt tåg. Åk bara långfärdsbuss om det inte finns något annat alternativ.
Tack för tipsen =) ja jag funderar ibland om vi ska åka till Östkusten i slutet av Februari innan vi åker hem. men beror på hur vädret ser ut när vi är där så blir nog inget jag bokar hemifrån. vet inte hur jobbigt det är att ta sig dit från Langkawi häller.
Av Fylke74
24 nov. 2019 08:48 (redigerad)
Tack!
Sonen älskar att snorkla. Ser man fiskar även om man gör det vid stranden eller krävs det att man beger sig ut med båt?
Vi skall bo på Kunang Kunang heritage villas på Langkawi. Har ju inte varit där ännu men fått massa lovord så om ni inte bokat boende ännu kan det kanske vara värt att kolla in.
Av Erik777
25 nov. 2019 07:13
Citerat från Stina851014:
Citerat från Erik777:
Mitt barn är yngre, så jag har verkligen inte helt rätt kompetensnivå. Kan bara säga att vi just nu hyr en lägenhet via AirBnB i Penang och är väldigt nöjda. Det finns två pooler vilket både jag och dottern uppskattar högt. Det finns tantre som klappar mitt barn och katter som mitt barn kan klappa. Mer behövs inte just nu för att hålla henne nöjd. Med en treåring ökar säkert kraven på underhållning. Vi har sagt att vi ska åka till Legoland i Johor när hon blir äldre, och då blir det flyg till JB.
Jag rekomenderar nog Pangkor för fina stränder i Februari. Finns vissa stränder på Langkawi, som Tanjung Rhu som också är fina. Men de finaste stränderna hittar du på ostkusten och dit vill du kanske inte åka i Februari.

Tänk på att anpassa tempot till barnet och att synen på barn, hur man behandlar dem, vad de får och inte får göra skiljer sig extremt mycket från Sverige. Det är inget konstigt om en främmande person nyper ditt barn i kinden, eller ger den ett sockrat fiskchips att äta när du inte ser. "Är det ok att jag ger ditt barn...?" -är ett fullkomligt okänt begrepp.

Att hyra bil är ingen dum idé, samhället är väldigt mycket anpassat för bilåkande. Annars rekommenderar jag Uber-liknande appar som Grab (störst och tar svenska kreditkort), Mycar, MULA och Maxim (billigast).
Annars flyg där det är möjligt. Tåg är helt ok där det finns, och en treåring är ett perfekt alibi för att få en sittplats på ett fullsatt tåg. Åk bara långfärdsbuss om det inte finns något annat alternativ.
Tack för tipsen =) ja jag funderar ibland om vi ska åka till Östkusten i slutet av Februari innan vi åker hem. men beror på hur vädret ser ut när vi är där så blir nog inget jag bokar hemifrån. vet inte hur jobbigt det är att ta sig dit från Langkawi häller.
Jag har varit på Perenthian i Mars. Första månaden efter monsunsäsongen. Båten dit var försenad någon timme i väntan på mindre sjögång. När vi åkte så guppade det ändå rejält. Besättningen var för en gångs skull noga med att alla skulle ha flytvästen på. Sedan kom det en skur varje dag, men man kunde absolut njuta av vistelsen. I Februari kanske det är mer tveksamt.... Men vill du prova så flyg från Langkawi till Kota Bharu. Endera via Penang eller Kuala Lumpur. Det går säkert även att åka bil över bergen om man inte är åksjuk. Men det finns en anledning till att Västmalaysias Nordöstra delstater Kelantan och Terengganu har en distinkt dialekt och kultur. Innan järnväg och flyg hade de väldigt lite kontakt med västra sidan av halvön.