Backpacking i asien några månader

24 jan. 2010 20:26
Visningar: 12623
har tillsammans med en kompis bokat en enkelbiljett till saigon, vietnam (via peking där vi gör ett stopover i 6 dagar) och planerar att resa runt i sydostasien några månader. tanken är ungefär att åka upp genom hela vietnam och sen vidare antingen till kambodja eller laos, vidare till thailand, ner mot malaysia (kanske singapore) och sen flyga till indien där resan avslutas. vill nu ha mängder av tips! ni som varit i dessa länder, vad kan vi INTE missa? vad kan vi skippa? finns det någon bra/billig förbindelse från t ex hanoi till antingen laos eller kambodja? vi har inte riktigt bestämt vilka länder vi ska till.. är laos värt ett besök på ungefär en vecka, vad finns att se? kambodja med angkor wat känner vi att vi inte vill missa i alla fall. men vad mer bör vi se i kambodja? resans längd är inte heller bestämd. hur lång tid är bra i varje land? är det värt att åka till singapore efter att man sett storstäder som kuala lumpur och peking? tips på bra stränder som inte kryllar av svenskar? hur är det med norra thailand, finns det mycket att se uppåt eller räcker det att hålla dig i centrala dalerna och sen åka neråt? vad ska vi satsa på att göra i malaysia? sist men inte minst - indien... har varit i goa tidigare och älskar indien. tänkte åka till kerala nu och kanske upp till delhi för att åka hem därifrån. tips på saker att se på vägen? :)

vill ha alla möjliga tips om boenden, resvägar, städer och ALLT! har läst mycket men måste ju tyvärr välja ut några ställen eftersom det skulle ta för lång tid att åka överallt vi skulle vilja.. :)
vi vill se så mycket som möjligt, är inte rädd för att bo enkelt och vill uppleva så mycket som möjligt, är väldigt tacksam för tips!
24 jan. 2010 23:29
Hej,

Jag kan inte kommentera så mycket om Indien, Kambodja eller Laos, men lite om Vietnam, Thailand, Malaysia och Singapore.
Hanoi ligger en bit ifrån Kambodja och Laos. Det kanske finns bussar? Själv har jag inte gjort den resan. Halong Bay i Vietnam ska vara fantastiskt vackert! Ho Chi Minh City tycker jag är en bra hållplats.
Singapore kan man egentligen skippa om man inte är väldigt shoppingsugen. Har nog inte sett någon stad med så många Shoppingmalls på en och samma gata (Orchard Road). Om du vill spana in nya Universal Studios Asia så kan du åka till Sentosa Island i Singapore.
Norra Thailand med Chiang Mai i spetsen är spännande att besöka. Chiang Rai ligger väldigt nära gränsen till Burma och Laos. Själva staden erbjuder inte mycket nattliv eller shopping, men det är kanske det som är bra. Skönt att koppla av lite ibland. Jag har tips på hotell där.
27 jan. 2010 20:24
Gjorde en liknande resa i höstas men vi gjorde Indonesien, Singapore, Malaysia, Vietnam och Hong Kong . Det är svårt att tipsa när man inte vet vad ni gillar osv men jag ska försöka ge några tips! :)

Vietnam: Om ni åker till Hanoi ta en 2 dagarstrip till Halong Bay, priserna varierar väldigt mycket så kolla runt innan ni bestämmer er! Missa inte staden Hoi An, där måste ni stanna för att sy upp lite kläder. Har hört jättemycket bra om Phu Quoc, vi hann dock aldrig åka dit men vi åkte till Mui Ne på fastlandet istället och det var jättemysigt där om man gillar att sola och bada. Vi tyckte inte så mycket om Nha Trang men om ni skaffar ett busspass så kan ni lika gärna stanna där och skaffa er en egen uppfattning :) Och när det gäller busspassen kolla runt där med, priserna skiljer sig otroligt mycket! Vi stannade i Vietnam i drygt 3 veckor och vi hann inte riktigt med allt vi ville. 1 vecka till skulle ha varit ultimat för oss.

Malaysia: Vi hann med väldigt många ställen i Malaysia och vi var nöjda med alla våra stopp, då vi fick lite av varje. På östkusten hann vi med tre öar: Tioman, Redang & Perhentian Kecil. Tioman blev vår favorit! Vi bodde på mysiga ABC beach men besökte även Salang Beach som hade en underbar strand! Sedan åkte vi till Cameron Highlands vilken var ett roligt "miljöombyte" med roliga utflykter och ett kyligare klimat. Sedan besökte vi George Town, Penang som var en mysig stad som är värd att stanna vid om man är i närheten! Sen tog vi färjan till Langkawi som inte var så speciell så vi ångrade att vi inte åkte till Pankor Island istället. Vi besökte både Kl och Singapore och dom är ganska lika. Vi gillade dock Singapore mer bara för att det var lättare att ta sig runt. Kl hade typ 3/4 olika kollektivtransportmedel och man var typ tvungen att ha olika kort till alla, vilket var lite jobbigt. Men om ni bara ska shoppa så kan lika gärna bara besöka Kl, de har typ samma utbud som singapore. En månad i Malaysia tyckte vi var lagom.

Oj vilket långt inlägg det blev. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Fråga om du undrar något :)
Av Msdr
29 jan. 2010 15:21
Hej!

Vad gäller Kambodja så måste jag ju verkligen säga: missa inte Angkor Wat!! Ni hade ju redan tänkt åka dit och det rek jag verkligen!! Mkt turister är det förstås där, men det är det värt. Ångra inte era planer vad gäller Angkor :)

Kuala Lumpur är en jättetrevlig stad, jag föredrog faktiskt KL framför Singapore, dessutom är det billigare i KL. Singapore är dock också riktigt trevligt, men dyrare och på nåt sätt mer tillrättalagt.

I Malaysia i övrigt skulle jag rek Borneo, men då måste ni förstås flyga dit och det kanske ni inte vill. Vi flög från Singapore med www.airasia.com, riktigt billigt om man bokar i tid. Naturen på Borneo samt djurlivet är att rekommendera! Ön Pangkor kan jag rek om man vill ha laidback stämning med väldigt få svenskar. Lätt att åka buss + båt dit från KL, tar inte mer än ca 6 timmar om jag inte missminner mig.

I Thailand rek jag som de flesta andra Koh Chang, som känns ganska oexploaterat ändå och mkt lätt att ta sig dit med buss från Bangkok (ca 4 h).

Trevlig resa, låter riktigt härligt!
8 feb. 2010 11:56
tack så jättemycket för hjälpen allihopa. nu åker vi imorgon! :)
8 feb. 2010 12:36
Hej.
Vi har en mycket bra kontakt i Phnom Phen som vi använder när vi förlänger pass från Thailand.
Maila (Logga in för att se e-postadress) om du är intresserad