Backpacking i Asien

Av _elin
9 okt. 2018 21:03
Visningar: 131
Hej!!

Jag och en tjejkompis ska om ett par månader åka till Asien för backpacking i 3 månader! Någon som har tips? Om vad som helst! Vaccin, boende, upplevelser, saker att göra/inte göra? Varför har man en ryggsäck och inte vanlig resväska? Bär man runt mycket på väskan på ställen där en väska ej går att dra eller varför används en ryggsäck?

Ge gärna alla tips ni har! Och berätta gärna om vad ni hade för budget osv om ni gjort en liknande resa! :)))
Av Erik777
9 okt. 2018 21:28
Finns många fler trådar på forumet i samma ämne så kolla runt lite.
Angående väskan har jag frågat mig samma sak. Så länge man rör sig i urbana miljöer tycker jag en rullväska är bekvämare. Sen kan man så klart ha en ryggsäck för kortare utflykter.
10 okt. 2018 10:48
Jag gjorde en liknande resa för några år sedan, vaccin bör du nog prata med din vårdcentral om, jag minns ärligt talat inte mycket mer än Twinrix.

Jag misstänker att det är Sydostasien du ska resa i, vilken är extremt enkelt. Det är enkelt att ta sig runt och städerna är ofta moderna och fina, i alla fall där man som turist rör sig.

De flesta landar väl i Bangkok och väl där så gör man sig av med eventuellt jetlag. Väl i Bangkok så är det läge att bara gå runt i staden, äta god mat och dricka helt ok öl och ta in omgivningen, det är en viss skillnad mot våra städer här i Sverige. Sedan är en resrutt: Laos, Vietnam, eventuellt Malaysia, Kambodja och tillbaka till Thailand. Givetvis går det göra avstickare till Indonesien och Filippinerna men det är någorlunda saftiga flygresor dit.

Det är inte lätt att peka ut vad man bör göra och inte göra, är du i Kambodja så kan ett besök i Siem Reap och en dag i Angkor Wat vara att tänka på. Det vore dumt att missa Sihanoukville och Koh Rong i södra Kambodja.

Beroende på hur länge man är borta så kan man hyra/köpa en MC i Vietnam, förslagsvis Hanoi eller HCMC och tura genom landet. Annars är ön Phu Quoc fin i söndra Vietnam dit man tar sig med flyg.

Åker du in i Malaysia så är Penang värt ett besök och definitivt Cameron Highlands för att slippa undan hettan och vandra i skogarna. Vill du till Borneo så är Kuching en väldigt fin stad och den är enligt mig att föredra framför Kota Kinabalu.

Vad du inte bör göra är att bete dig illa och nedlåtande mot lokalbefolkningen vilket man naturligtvis aldrig bör göra.

Jag föredrar alltid ryggsäck framför en vanlig väska, enklare att bära för bära den kommer du. Det är betydligt smidigare, speciellt om du packar mycket. Dessutom så saknar många hostels hiss och framförallt i städerna så är ofta rummen inte belägna på nedervåningen och många hostels saknar hiss.

Jag tycker att det är roligare att ta det som det kommer, alltså att man bokar en resa dit och en resa hem och sedan bara "vara" och göra det som faller in. Det är väldigt enkelt att resa i Sydostasien, AirAsia är billiga, bra och pålitliga och att resa med buss är sällan några problem förutom att de inte alltid följer tidtabellerna och att det är obekvämt med sovbussar om man är längre.

Jag spenderade tre månader i Sydostasien och jag vill minnas att jag hade en budget på 1500 SEK/vecken, +/- några hundra beroende på var man är. Boende betalar du inte mycket för, mellan 50-100 SEK/natten. Dessa behöver du egentligen aldrig förboka heller. Det finns många.

Mat kan du få för 10-50:- och det är ofta mycket mat. Men givetvis varierar budgeten mycket beroende på vad du vill göra hur du vill bo. Jag vill minnas att det fanns hostels för $1 i Sihanoukville men man får samtidigt vad man betalar för.