Backpacka i Asien i mars?

Av Olivven
24 jan. 2018 13:25
Visningar: 384
Hejsan!
Är jättesugen på att åka och backpacka, eller göra en större resa iallafall.
Asien har alltid varit en dröm. Men hur fungerar det med regnperioder och sådant?Är det värt och åka dit såpass sent eller ska jag vänta till okt-nov?
Länder jag gärna skulle vilja besöka är: Japan, Filippinerna, Vietnamn, Malaysia, Nepal, Sri Lanka, Indien, Indoneisen.
Av Hawaii
24 jan. 2018 20:56
Japan (och Nepal) är ju helt annordlunda, vädermässigt jämfört med de andra länderna du nämner, som i princip alla har tropiskt klimat, med vissa undantag (uppe i bergen t.ex.). April, maj och oktober är bra månader i Japan. Varma sommar månader och relativt kallt på vintern, givetvis kallare ju längre norrut du kommer. Besökte Tokyo första veckan nov. 2017 och mycket behagliga dagar (c:a 20-22C med sol). Besökte Kyushu (Fukuoka, Nagasaki, Kagoshima) aug. 2017 och det var varmt - uppemot +30C. Nepal är ju ett särfall med enorma temperaturskillnader beroende på vilka områden du besöker. Ska du upp i Himalaya är april en skaplig månad.
31 jan. 2018 21:15
Jag har varit i Laos och Vietnam i mars och haft jättebra väder :) (lite kallare i norra Vietnam bara)