Backpacka i Asien Höst/Vinter 2018

10 juli 2018 16:25
Visningar: 306
Hej!
Jag är en 19årig tjej som tänkt att jag ska äntligen ska backpacka i sydostasien en lägre tid nu, helst 3 månader och då tänker jag att jag åker i mitten av oktober till mitten av Januari. Jag var i Vietnam i en månad i våras så där har jag redan varit.... Men det jag sitter och klurar på är hur jag ska åka,läst att många bokar ToR till Bangkok för att sedan ta sig vidare därifrån, länderna jag vill till är Thailand,Laos,Kambodja,Bali/Indonesien och kanske Malaysia.

Nu till frågan hur bör jag åka vad måste jag se,vilken väska ska jag ha med mig, anser ni det vara bäst att investera i en dyrare eller köpa en billigare för runt 600kr? Hur stor bör väskan vara 45,50,60 eller 70L, får lätt ont i axlarna kan jag ju tillägga. När jag var i Vietnam senast blev vi ganska uttråkade på en månad och tyckte flyg inom landet var ganska dyrt ca 1500kr (per person) från Ho chi Minh till Phu Quoc....

Samt är det värt att skaffa Coop med mera kort som har 0% valuta påslag eller finns det ett billigare och bättre alternativ, har swedbank idag och vill gärna ha ett annat kort som är billigare och bättre att ta ut med, men som ändå är ett bankkort vill ej ha kreditkort...

Kan tänka mig att resa till andra länder som Indien och Kina också men som sagt är jag nu ute efter vad ni tycker är den bästa rutten för mig, vad är värt att se och vad är inte värt att se, och hur bör man åka från ställe till ställe? Tacksam för alla svar

//Alma
Medlemmen har tagit bort svaret
11 juli 2018 09:16
I Thailand funkar bussar och tåg och båtar väldigt bra tycker jag! VIll Du flyga är inte det heller så dyrt.
Jag körde med resväska, gick super bra :) slippa bära så tungt hela tiden.
Såg folk som hade mindre rygga och en Cabinväska.
Tips är att alltid be om att få se rummet på hotel/hostel innan du tar det.

Jag använde ica kort där, kostar inget att ta ut med.