Att växla pengar

5 dec. 2012 17:10
Visningar: 1552
Kan nån ge mig tips angåande valutakurs i jordanian ,är det bättre man växla pengar här el. i jordanian?
13 dec. 2012 16:46
Hej Ellinor
Jag kan egentligen svara på din fråga om var man får bästa växelkursen. Men det här med bankomater i Jordanien (nu är det några år sedan jag var där, så saker kan ha ändrats), på mindre orter kan det vara svårt att hitta någon, jag har för mig att till och med i Amman höll jag på bra länge innan jag hittade en (lyckades gå vilse ett par ggr). så jag skulle ha med mig lite lokal valuta för säkerhets skull (eller möjligen dollar).
Sen fattar jag inte riktigt vitsen med att anmärka på ett stavfel i ett reseforum...
13 dec. 2012 18:03
Jag var i Jordanien i november. Jag skulle rekommendera att du växlar hos t.ex Forex här hemma. Det finns bankomater i Jordanien, men det kan vara svårt att hitta fungerande. I Amman, så fick vi besöka 3 st innan vi fick ut några pengar. I Petra var det inga problem.
Av Ollemy
11 feb. 2013 00:35
Hej
För bästa växelkurs använd visa eller mastercard direkt vid köp av prylar. Forex tar bortåt 10 kr per JOD så rent ekonmiskt är uttag bättre i Jordan. Ta med lite dollar som "säkerhetskassa" istället.
14 feb. 2013 12:53
Som dom säger i kommentarerna ovan så tar Forex över 10 spänn för en JOD. Vi tog ut i automater (Aqaba) som det fanns många av. Kollade när jag kom hem och fick en växlingskurs på 9.12 som bäst. Handlade även med Mastercard som då kostade ca 9.50. Sen får man ju lägga på 35 spänn för varje automat uttag som man gör men det blir ändå billigare att ta ut i automat.