Att resa med barn - bila i Europa

15 aug. 2014 18:13
Visningar: 323
Som vissa redan vet på forumet så har jag en reseblogg (www.runtklotet.com) där jag skriver om olika destinationer runt om i världen.

Jag fick en son för 10 månader sedan och de senaste resorna har därför blivit lite annorlunda än tidigare och det är mycket som ändras. Nu har jag och min fru lyckats att ordna det så att vi har 2 månader ledigt ihop och detta kommer vi utnyttja genom att bila till Kroatien. Vi kommer säkert att upptäcka en del "problem" (redan stött på några) men säkert också se saker och destinationer på ett helt nytt sätt.

Vi kommer att bila ner och det kommer att bli stopp på vägen i bland annat Prag, Wien, Split och många andra ställen. Är det någon på forumet som har tips om aktiviteter och liknande för dessa städer - skriv gärna det i kommentarsfältet på bloggen (så kan alla som läser bloggen se tipsen)

Anledningen till att jag skapar en tråd om detta är dels för att jag vet att det finns massor av kunniga personer som har gjort massor av resor med barn här på reseguiden och jag skulle gärna vilja ha era synpunkter och kommentarer, dels för att andra som är sugna på att göra något liknande ska kunna få inspiration.

Har ni några kommentarer så posta gärna detta direkt på bloggen så får jag en notis om det och kan svara snabbare och dessutom så hålls det samlat för alla andra som vill läsa.

Om ni har lust att se vilka problem/lösningar vi stöter på under vår resa så finns den att läsa här (http://runtklotet.com/category/blogg/) - jag kommer att försöka uppdatera varje dag.
Av Birgere
15 aug. 2014 19:08
Vi har bilat massor med barnen i Europa, från dom var 2 veckor o uppåt.
Men jag ser ingen anledning att skriva på din blogg, det finns ju en tråd du skapat... duger inte det?
Då är det ju fler personer som kan få glädje av det som skrivs.
15 aug. 2014 22:24
Du verkar ha mer Poirot i dig än bara bilden - de snabba kommentarerna med visst "bett" bland annat...

Givetvis fungerar det bra att använda tråden som jag har skapat. Anledningen till att jag skriver att man kan skriva kommentarer, frågor och tips på bloggen är för att den är mer konstant än detta forum som ju använder "nyast överst", vilket ju innebär att en tråd kan hamna väldigt långt bak i listorna här på ganska kort tid vilket gör att många kanske missar den (spelar ju bara roll om det nu skulle finnas något intresse vill säga).
En blogg är ju mer statisk på det sättet.

Dessutom kan en enda frågetråd här på forumet bli väldigt spretig, någon kanske kommenterar något i andra inlägget som andra svarar på i inlägg 4, 7 och 11, medan inlägg 2 handlar om en fråga som rör något helt annat osv.

På bloggen så kommer det ju att vara lite olika delinlägg (typ, nu är vi i Prag) och då kanske frågor/kommentarer/kritik handlar just om hur vi gör Prag), dvs förhoppningsvis blir det mer överskådligt och separerat.

Jag håller alltså inte med dig 100% om att fler får glädje av om man skriver här i tråden än på min blogg men man väljer ju givetvis själv.

Du verkar ju själv ha mycket erfarenhet av det jag frågar efter - har du några handfasta tips eller kommentarer som du vill dela med dig av (här i tråden)?

En sak jag gärna hör din, och andras, input på är t ex hur ni har resonerat med blöjor och barnmat? Jag är mer typen som vill ta med så lite som möjligt och lösa det på plats medan min fru är mer noga med vad vår son äter och vilken typ av blöjor han har osv (inte att det måste vara dyrt/fint utan mer ekologiskt och parfymfritt osv)
Av Birgere
16 aug. 2014 01:29
Det var ju några år sedan vi reste med blöjbarn men jag kommer ihåg hur det var med den yngsta.
I Sverige vet vi ju alltid bäst och allt annat än tygblöjor eller blöjor med snibbar var otänkbart i Sverige.
Vi som var lite beresta visste ju att övriga världen använde sk "allt-i-ett" blöjor vilket vi köpte och vart idiotförklarade av vänner o samhället. Vi var dom värsta miljöbovarna i universum. Tidningarna skrev om det potentiella blöjberget som skulle översvämma världen.
Vi struntande naturligtvis i detta och alltid när vi reste brukade vi proppa bilen full med blöjor när vi återvände. Pampers kostade bara hälften i Tyskland jämfört med Sverige.... Kontentan.. blöjor ligger säkert Sverige 20 år efter omvärlden forfarande.
Barnmaten på burk var i stort densamma i Europa, US var däremot lite grövre i konsistensen.
Välling är ett Svenskt påfund. i övriga världen var det gröt som gällde.

Slutsats, blöjorna fyller ni på under resan, maten köper ni lokalt men välling ska ni ta med er om ungen vant sig vid detta udda svenska påfund, men testa gärna gröten när ni är ute.
Av Birgere
16 aug. 2014 01:40
En annan sak som inte är aktuell just nu för dig.. Men barn i 4-5 års ålder spyr om man kör på serpentinvägar. Spelar ingen roll om det är Himalaya, Genom Alperna eller påväg till Andorra.. Ungarna spyr!

Har på senare år diskuterat detta med en öronläkare och han menade att det var fullt normalt pga hur balanssinnet utvecklades i den åldern. Tröstade oss med att hade dom inte mått illa skulle vi haft anledning till att vara oroliga... Sant eller inte men faktum kvarstår UNGARNA SPYR!