Att ange sig som upphovsman till bild som nån annan skapat.

Av Bengtar
28 dec. 2008 17:53
Visningar: 890
Upphovsrätt!
När man laddar upp en bild står det tydligt att man inte ska ladda upp om man inte har rätt till bilden.
Kan ej missförstås.
Om en månad reser jag till Asien. Är intresserad av Hong Kong.
Tittade på bilder från den staden här inom RG.
En var för bra för "upphovsmannen", så jag Googlade.
Mycket riktigt, på första uppslaget fanns den.
You Need To Be Here; Hong Kong. November 18th, 2007.
Edopeno. com / 2007 / 11 / 2272 X 1704 - 895k.
Copyright Edopeno.
Men på RG är fotodatum angivet till söndagen 24 april 2005.
Vad ska man göra?
Det är inte första gången den mannen använder annat än sitt eget material i eget syfte.
Ska man be Rg;s red agera?
Ta bort bilden?
Eller ännu radikalare?
Av Charina
28 dec. 2008 20:02
Mycket bra tråd!

Dax att Rg gör något åt detta.
Av Tubbe
28 dec. 2008 20:10
Citerat från charina:
Mycket bra tråd!

Dax att Rg gör något åt detta.
Visst , men det brukar ta 1 månad.

// R
Av Fdp
28 dec. 2008 22:07
Med tanke på brösttonerna från det hållet i andra sammanhang vore det väl bra om du kom på något radikalare så att alla fick klart för sig vilken bluff han egentligen är.
Av Nickeb
28 dec. 2008 22:22
RG´s hållning överhuvudtaget till etik och moral kan jag tycka är lite märklig, man använder medlemmarnas bilder lite som man vill, har ingen större koll på upphovsrätter på bilder (vilket Bengtar antagligen ganska lätt vaskade fram och även RG borde kunna ha lite koll på) samt snurrar med statistik och siffror medan man å andra sidan håller bra koll på obekväma debattörer, inför filter(som i grundläget är "på" och inget medlemmen själv får aktivera), tumme hitochdit-system för att styra debatten samt radera "obekväma" trådar.
28 dec. 2008 23:05
Håller med dig Bengtar, förvånansvärt att två bilder tagna vid olika tillfällen skulle kunna vara så EXAKT lika med antal ljus i fönster, neonskyltar som lyser på samma tid m.m.
Han som varit en sådan förståsigpåare i tidigare inlägg här på Forum
Alf
28 dec. 2008 23:07
Angående filtret kan man faktiskt bestämma själv hur man vill ha det. Jag har begärt filter av och det har stannat där, så jag inte behöver be om det varenda gång jag är inne i diskussionerna.

Vad tummeupponer angår, tycker jag att det blev en riktig flopp. Det fungerade bara, när det var diskussioner, där det fanns folk, som var emot allt och alla. Om det är många av dom människorna, som har försvunnit härifrån av egen vilja eller om dom har blivit utslängda kan jag ju inte säga. På de flesta diskussionerna används inte tumvarianten nästan alls.

Sen tycker jag att det är simpelt, att använda sej av andras bilder och påstå, att man själv har tagit dom. Jag kollade och vet alltså vem det gäller. FY SKÄMS!!!

Gilla
28 dec. 2008 23:34
Jo, det är väl tråkigt när det händer och om vissa sätter det i system att använda bilder från bildbyråer eller andra källor som egna.

Vad gäller tumme upp... Jag vet inte hur det funkar och inte med anmälandet heller. Tycker det verkar strömma åt ett håll men det är bara en känsla. Själv försökte jag debattera ett ämne ur en objektiv synvinkel i ämnet varpå jag i praktiken kallades prostitutionsivrare, hedersmordssupporter och kannibalälskare. Jag orkade inte ens anmäla, inte ens när motdebattören började hota med RGs regler.
Av Nickeb
29 dec. 2008 08:17
Citerat från gullsing:
Angående filtret kan man faktiskt bestämma själv hur man vill ha det. Jag har begärt filter av och det har stannat där, så jag inte behöver be om det varenda gång jag är inne i diskussionerna.
Jo men i grundläget, alltså första gången man loggar in så är funktionen i läget "på" och det tycker jag är anmärkningsvärt då detta är något man själv borde få aktivera, det är säkert många som inte ens vet att dom har det aktiverat och därmed inte kommer se en eventuell tråd som kanske intresserar dom.

I mina ögon är detta ännu ett sätt för RG att styra debatten.
29 dec. 2008 12:29
Jag trodde att alla visste, att det man lägger ut på nätet, kan kopieras, och användas. Nånsom missat "piraterna". Jag tycker att man inte ska lägga ut de bilder man är rädd om.. En bra bild bör spridas, ...men helst lagligt... Jag stöttar inte foto-pirater med detta, Jag har egen kamera,haha. PS..Jag lägger snart ut lite HK ,Yunnan,Guilin och Shenzhen bilder här, GottNyttÅr
Av Ellinor
29 dec. 2008 13:08
Hej Bengtar och alla andra,

Att själv ta åt sig äran för bilder man inte tagit är aldrig okej och det finns även tydligt formulerat i våra användarvillkor. Som medlem ansvarar man själv för de bilder man laddar upp och i synnerhet vad gäller upphovsrätt. Vi har kontaktat berörda parter och åtgärder har vidtagits.

Uppladdade bilder på Reseguiden.se kan komma att användas i våra egna artiklar och i vårt nyhetsbrev. När en medlem laddar upp en bild är denne skyldig att se till att den inte tillhör någon annan. Vi har tyvärr inga möjligheter att kontrollera alla uppladdade bilder när det kommer till upphovsrätt – detta är varje medlems skyldighet att själv ansvara för.

Vi tackar också för synpunkterna om "tumme upp och ned"-funktionen här i diskussionforumet. Vi provlanserade funktionen med en förhoppning om att kunna vägleda och underlätta för Er medlemmar, genom att ge er möjligheter att tycka till om diskussionstrådar. Sajten är under ständig utveckling och vi tar till oss all feedback.

Om ni vill läsa mer om våra användarvillkor finns de här: http://www.reseguiden.se/xpress/Anvaendarvillkor
Tveka inte att kontakta oss om ni har fortsatta frågor eller synpunkter.

God fortsättning!

Hälsningar,
Ellinor Thunberg
Webbredaktör
Av Zacke
29 dec. 2008 18:10
Citerat från nickeb:
RG´s hållning överhuvudtaget till etik och moral kan jag tycka är lite märklig, man använder medlemmarnas bilder lite som man vill, har ingen större koll på upphovsrätter på bilder (vilket Bengtar antagligen ganska lätt vaskade fram och även RG borde kunna ha lite koll på) samt snurrar med statistik och siffror medan man å andra sidan håller bra koll på obekväma debattörer, inför filter(som i grundläget är "på" och inget medlemmen själv får aktivera), tumme hitochdit-system för att styra debatten samt radera "obekväma" trådar.
Ja Nickeb, hållningen är märklig, litet krum som en dromedars. Individer har stängts av enbart för att de är misshagliga mot RG just vad gäller censur, statistik, filter och tummar hit eller dit. Men icke namngiven hybrisstinn bluffmakare råkar nu inte vara misshaglig mot just RG. Kan han av RG sorgligt nog ses som en slags "reseinspiratör", trots att begåvat folk har genomskådat honom och hans tjuveri av inspirationsmaterial för länge sedan? RG får allt passa sig så att hållningen inte blir som en kamels.
Av Zacke
29 dec. 2008 18:10
Hej Ellinor och alla andra!

Bengtar tar upp en bild som exempel på den aktuelle mannens ohederlighet, men textfrågan är minst lika viktig. Eller skulle det alltså vara okay att ta åt sig äran för texter som man aldrig skrivit? Jag fotograferar inte själv, så jag kan aldrig få rätt känsla för ett bildägande men väl för ett textägande.

Denne man har nämligen plagierat mängder av långa texter utan källanvisning trots tydliga krav både från upphovsrättsinnehavare och RG. Det har pågått under en längre tid och trots påpekanden till både berörd medlem och till RG har ingenting gjorts. Vet du om hur många olika källor som han hämtat långa textmassor från och bara rakt av kopierat in i sina inlägg? "Åtgärder har vidtagits"? "Kontaktat berörda parter"? Vet du verkligen hur många de "berörda parterna" är?
29 dec. 2008 18:58
Skall bli intressant att se hur länge denne medlem får vara kvar innan han avstängs, han var ju duktig att diskutera för att andra skulle bort från RG
Av Tubbe
29 dec. 2008 21:49
Citerat från samoht:
Snabbt knegat Ellinor & Co!
Tack.
/Thomas
Hej

Jag blev också förvånad över ett så snabbt svar, men förövrigt så är det faktiskt Ellinors & Co ansvar. Så därför tycker jag inte att det är specillt anmärkningsvärt.

// Rickard
Av Joakimn
30 dec. 2008 07:46
Att använda bilder som andra tagit o hålla dom för att vara sina egna suger..
Att fejka sina resor o sina kommentarer för att bli något som man inte är suger också..
det finns nog en heldel att gräva i om man orkar, men kom ihåg:bakom varje lögn finns en
olycklig, osedd människa.. Ge denna person en replimand o en changs till, sen ut med personen.
"vem är det?"
skicka mig gärna ett personlig meddelande så jag kan kolla igenom hans/hennes material ect.
Mvh Joakimn
30 dec. 2008 10:27
Citerat från gullsing:
Angående filtret kan man faktiskt bestämma själv hur man vill ha det. Jag har begärt filter av och det har stannat där, så jag inte behöver be om det varenda gång jag är inne i diskussionerna.

Vad tummeupponer angår, tycker jag att det blev en riktig flopp. Det fungerade bara, när det var diskussioner, där det fanns folk, som var emot allt och alla. Om det är många av dom människorna, som har försvunnit härifrån av egen vilja eller om dom har blivit utslängda kan jag ju inte säga. På de flesta diskussionerna används inte tumvarianten nästan alls.

Sen tycker jag att det är simpelt, att använda sej av andras bilder och påstå, att man själv har tagit dom. Jag kollade och vet alltså vem det gäller. FY SKÄMS!!!

Gilla
Jag undrar just vilka, jag har misshagat med ovanstående citat. Där har jag för tillfället tre tummar ner. Av vad anledning? Jag skrev om filter och tummar, som även en tidigare skribent har tagit upp. Sen gick jag till det den här frågan gällde, så jag har ju inte avvikit från ursprunget. Jag är förbluffad, för jag har inte haft någon mening att reta upp någon här med mitt inlägg. Är det gamla "meriter" som gäller igen?
Av Zacke
30 dec. 2008 10:33
Legusta, jag har försökt att skicka ett PM till dig men finner till min förvåning att du har blockerat mig. Jag ställer därför frågan här, eftersom här ändå diskuteras textmaterial: Varför har du tagit bort länken på din hemsida till din egen resesajt

http://www.sannegarden.net/c4422/svenska.htm

Jag var inne på den häromdagen för att jämföra olika textmaterial. Nu existerar inte din resesajt längre. Var det någonting där som var i oordning? Du hade ju där ändå en länk till självaste Reseguiden.

När det gäller RG:s agerande i kärnfrågan (bild- och textstöld), ser jag, i motsats till Tubbe och Samoth, det som oerhört svagt. Man silar mygg men sväljer kameler och får en hållning därefter. Jag väljer därför att lämna det här sällskapet med omedelbar verkan.
Av Moltas
30 dec. 2008 11:21
Citerat från zacke:
Jag väljer därför att lämna det här sällskapet med omedelbar verkan.

Tusen tack!
Året har inte kunnat sluta bättre.
30 dec. 2008 12:31
Citerat från moltas:
Citerat från zacke:
Jag väljer därför att lämna det här sällskapet med omedelbar verkan.

Tusen tack!
Året har inte kunnat sluta bättre.
Hur i hela fridens namn kan man uttala sej på det viset du gjorde om Zacke?

Vad dej beträffar Moltas, tycker jag inte att du har handlat rätt. Första gången jag kom i kontakt med dej var i början av oktober, då jag såg, att du hade besökt min sida. Nyfiken, som jag är, måste jag ju titta in på din sida och får då direkt reda på, att du har blockerat mej att skriva nåt till din sida. Du hade då skrivit en blogg den 24 november. Men, se den blockeringen fungerade inte då. Jag provade att skriva en kommentar till din blogg och den gick igenom Efter förfrågan skrev Ellinor, att det var en bugg, som hade rättats till.

Varför har du blockerat mej och hur många till eftersom du vågar skriva så infernaliskt om en annan människa? Jag hade för det första aldrig varit i kontakt med dej, innan jag såg att du hade varit inne på min sida. Du förbryllar.!!!

PS Just nu har jag 4 tummar ner på mitt första inlägg. DS
Av I_or
30 dec. 2008 13:45
Jag passar också på att lämna RG och önskar ett Gott Nytt År. Även jag upptäckte mycket snart Legustas fibblande med texter (se "Ducoral???"). Tyvärr verkar personerna i "hans" omgivning tycka att det är helt OK. Så heder åt Bengtar och er andra som tar den här frågan på stort allvar. Att RG inte visar större handlingskraft är beklagligt. Men Legusta lär väl snart stämpla ut själv.

Och du Gullsing, nog känner du väl ändå igen Laptop och hans alter ego Lemmy. Han (=de) blev ju, vad han själv formulerade en gång, "forumdöd".
30 dec. 2008 13:58
Citerat från i_or:
Jag passar också på att lämna RG och önskar ett Gott Nytt År. Även jag upptäckte mycket snart Legustas fibblande med texter (se "Ducoral???"). Tyvärr verkar personerna i "hans" omgivning tycka att det är helt OK. Så heder åt Bengtar och er andra som tar den här frågan på stort allvar. Att RG inte visar större handlingskraft är beklagligt. Men Legusta lär väl snart stämpla ut själv.

Och du Gullsing, nog känner du väl ändå igen Laptop och hans alter ego Lemmy. Han (=de) blev ju, vad han själv formulerade en gång, "forumdöd".
Jovisst känner jag igen dom namnen, men jag visste inte att det var samma person. Blev faktiskt attackerad flera gånger. Jag kunde ju inte skriva direkt till dej, eftersom du, som medlem, inte finns här längre.

Hur ska det gå i fortsättningen med medlemsantalet, när den ena efter den andra väljer att sluta, eftersom ingen ansvarig tydligen bryr sej om otidigheter och liknande här? Nickeb säger i en annan tråd att RG har "säkert" koll på IP-adresserna. Om så! Varför inte agera, när folk som har blivit uteslutna går in igen under annat alias och ofta inte gör annat än går in i Diskussionerna och skriver, men inte lägger in varken bilder eller bloggar till exempel? Det är ju rena huliganismen!!!
Av Moltas
30 dec. 2008 14:18
Citerat från gullsing:
Citerat från i_or:
Jag passar också på att lämna RG och önskar ett Gott Nytt År. Även jag upptäckte mycket snart Legustas fibblande med texter (se "Ducoral???"). Tyvärr verkar personerna i "hans" omgivning tycka att det är helt OK. Så heder åt Bengtar och er andra som tar den här frågan på stort allvar. Att RG inte visar större handlingskraft är beklagligt. Men Legusta lär väl snart stämpla ut själv.

Och du Gullsing, nog känner du väl ändå igen Laptop och hans alter ego Lemmy. Han (=de) blev ju, vad han själv formulerade en gång, "forumdöd".
Jovisst känner jag igen dom namnen, men jag visste inte att det var samma person. Blev faktiskt attackerad flera gånger. Jag kunde ju inte skriva direkt till dej, eftersom du, som medlem, inte finns här längre.

Hur ska det gå i fortsättningen med medlemsantalet, när den ena efter den andra väljer att sluta, eftersom ingen ansvarig tydligen bryr sej om otidigheter och liknande här? Nickeb säger i en annan tråd att RG har "säkert" koll på IP-adresserna. Om så! Varför inte agera, när folk som har blivit uteslutna går in igen under annat alias och ofta inte gör annat än går in i Diskussionerna och skriver, men inte lägger in varken bilder eller bloggar till exempel? Det är ju rena huliganismen!!!
Jag vet inte vad du lägger i ordet huliganism.
Är det när en del i ditt så kära gäng terroriserar min sida på RG med kommentarer och förtäckta hot? ( Zacke, Tubbe bl.a)
Att du blev avstängd från att kommentera något på "min sida" finner jag som min privata rätt att göra.
Problemet på RG är inte att ni blir ifrågasatta utan att ni inte blir det.
Jag har aldrig blivit utestängd från RG, däremot tog jag mig ett nytt nick eftersom ni i ert gäng började bli lite väl efterhängsna. Detta hjälpte nu inte och jag har därefter haft kvar mitt konto här på RG för att det finns trots era försök att sabotera en majoritet med vettiga medlemmar varav en del har blivit mina riktiga "internetvänner".
Många av dom är dock väldigt tysta nuförtiden här på RG, jag undrar varför?
Många av dom har liksom jag tagit bort bilder, bloggar o.s.v. för att förhindra att de ska missbrukas mot oss.
Detta blir mitt sista inlägg här i denna tråd som egentligen handlar om något helt annat och bör få återgå till ämnet.
30 dec. 2008 14:43
Citerat från moltas:
Citerat från gullsing:
Citerat från i_or:
Jag passar också på att lämna RG och önskar ett Gott Nytt År. Även jag upptäckte mycket snart Legustas fibblande med texter (se "Ducoral???"). Tyvärr verkar personerna i "hans" omgivning tycka att det är helt OK. Så heder åt Bengtar och er andra som tar den här frågan på stort allvar. Att RG inte visar större handlingskraft är beklagligt. Men Legusta lär väl snart stämpla ut själv.

Och du Gullsing, nog känner du väl ändå igen Laptop och hans alter ego Lemmy. Han (=de) blev ju, vad han själv formulerade en gång, "forumdöd".
Jovisst känner jag igen dom namnen, men jag visste inte att det var samma person. Blev faktiskt attackerad flera gånger. Jag kunde ju inte skriva direkt till dej, eftersom du, som medlem, inte finns här längre.

Hur ska det gå i fortsättningen med medlemsantalet, när den ena efter den andra väljer att sluta, eftersom ingen ansvarig tydligen bryr sej om otidigheter och liknande här? Nickeb säger i en annan tråd att RG har "säkert" koll på IP-adresserna. Om så! Varför inte agera, när folk som har blivit uteslutna går in igen under annat alias och ofta inte gör annat än går in i Diskussionerna och skriver, men inte lägger in varken bilder eller bloggar till exempel? Det är ju rena huliganismen!!!
Jag vet inte vad du lägger i ordet huliganism.
Är det när en del i ditt så kära gäng terroriserar min sida på RG med kommentarer och förtäckta hot? ( Zacke, Tubbe bl.a)
Att du blev avstängd från att kommentera något på "min sida" finner jag som min privata rätt att göra.
Problemet på RG är inte att ni blir ifrågasatta utan att ni inte blir det.
Jag har aldrig blivit utestängd från RG, däremot tog jag mig ett nytt nick eftersom ni i ert gäng började bli lite väl efterhängsna. Detta hjälpte nu inte och jag har därefter haft kvar mitt konto här på RG för att det finns trots era försök att sabotera en majoritet med vettiga medlemmar varav en del har blivit mina riktiga "internetvänner".
Många av dom är dock väldigt tysta nuförtiden här på RG, jag undrar varför?
Många av dom har liksom jag tagit bort bilder, bloggar o.s.v. för att förhindra att de ska missbrukas mot oss.
Detta blir mitt sista inlägg här i denna tråd som egentligen handlar om något helt annat och bör få återgå till ämnet.
Vad du menar med mitt "kära Gäng" kan jag absolut inte förstå. Ingen av dem är mina "vänner", som du nämner här på RG. Jag känner inte närmare till dem, om du tror det. Vad andra har skrivit till dej kan väl inte jag ta ansvar för, eller hur?

Vad jag menar med mina vänner kan du ju kolla på min sida. Utan att skryta, måste jag ju säga med tacksamhet och stolthet, att de allra flesta har önskat att bli min "vän". Ursäkta mej alla andra, att jag har avvikit från tråden. Men jag kunde inte motstå att besvara saker och ting, som har sagts här.
Av Tubbe
30 dec. 2008 16:44
Citerat från moltas:
Citerat från gullsing:
Citerat från i_or:
Jag passar också på att lämna RG och önskar ett Gott Nytt År. Även jag upptäckte mycket snart Legustas fibblande med texter (se "Ducoral???"). Tyvärr verkar personerna i "hans" omgivning tycka att det är helt OK. Så heder åt Bengtar och er andra som tar den här frågan på stort allvar. Att RG inte visar större handlingskraft är beklagligt. Men Legusta lär väl snart stämpla ut själv.

Och du Gullsing, nog känner du väl ändå igen Laptop och hans alter ego Lemmy. Han (=de) blev ju, vad han själv formulerade en gång, "forumdöd".
Jovisst känner jag igen dom namnen, men jag visste inte att det var samma person. Blev faktiskt attackerad flera gånger. Jag kunde ju inte skriva direkt till dej, eftersom du, som medlem, inte finns här längre.

Hur ska det gå i fortsättningen med medlemsantalet, när den ena efter den andra väljer att sluta, eftersom ingen ansvarig tydligen bryr sej om otidigheter och liknande här? Nickeb säger i en annan tråd att RG har "säkert" koll på IP-adresserna. Om så! Varför inte agera, när folk som har blivit uteslutna går in igen under annat alias och ofta inte gör annat än går in i Diskussionerna och skriver, men inte lägger in varken bilder eller bloggar till exempel? Det är ju rena huliganismen!!!
Jag vet inte vad du lägger i ordet huliganism.
Är det när en del i ditt så kära gäng terroriserar min sida på RG med kommentarer och förtäckta hot? ( Zacke, Tubbe bl.a)
Att du blev avstängd från att kommentera något på "min sida" finner jag som min privata rätt att göra.
Problemet på RG är inte att ni blir ifrågasatta utan att ni inte blir det.
Jag har aldrig blivit utestängd från RG, däremot tog jag mig ett nytt nick eftersom ni i ert gäng började bli lite väl efterhängsna. Detta hjälpte nu inte och jag har därefter haft kvar mitt konto här på RG för att det finns trots era försök att sabotera en majoritet med vettiga medlemmar varav en del har blivit mina riktiga "internetvänner".
Många av dom är dock väldigt tysta nuförtiden här på RG, jag undrar varför?
Många av dom har liksom jag tagit bort bilder, bloggar o.s.v. för att förhindra att de ska missbrukas mot oss.
Detta blir mitt sista inlägg här i denna tråd som egentligen handlar om något helt annat och bör få återgå till ämnet.
Hej

Här har vi en som börjat nyårsfesta ordentligt. Lite tidigt kanske.
Eller kanske till o med piller burken har fått vara med
i cocktailen.

Gott nytt år
// Rickard
Av Charina
30 dec. 2008 19:44
Jävligt skumt det här.... Vem är denne sk. "Moltas"?

Vet inte att jag haft något otalt med henom. Men iggat/blockat mig det har henom gjort!!

Vet någon vem det är??
Av Legusta
31 dec. 2008 00:46
Hej alla RG besökare.

Jag har aldrig tagit cred för att jag lagt in bilden på Hong Kong Skyline.
Mitt syfte var bara att jag använt den till min blogg guide. Guiden som jag fått av en vän som varit i Hong Kong. Jag fick dennes tillåtelsen om det kunde vara till någon hjälp för andra här.

Men nu tvivlar man på alla otacksamma idioter som hakar upp sig på småsaker istället för att driva forumet framåt som det igentligen handlar om dvs resor och tips.

Det är rena sandlådan nu där pajkastning bara förekommer iställer för att fråga innehavaren till bilderna vad du har på hjärtat.

Men dessa människors feghet och förakt drivs här, inget gott som får människor att må bra.

Jag måste tacka alla mina vänner som ställer upp och talar om att jag gör ett bra jobb här trots allt, era goda gärningar & hjärtliga ord värmer här. Jag hoppas ni alla får den lycka ni behöver och förtjänar....

Jag blir så innerligt trött på alla här på Rg som bara klagar, det får man ändå nog av på jobbet ibland, och i alla tidsskrifter.
När man loggar på här på RG då vill man koppla av här läsa något skön reseskildring mm och inte bli påhoppad som en värsta terrorist.

Den största egenskapen vi människor bör använda är istället att vara ödmjuka, och istället fråga vederbörande om vi inte förstår något istället för att lägga ut flosker i diskussionsforumen som allmän frågeställning och egen dumhet.

Ödmjukheten är grunden i samhället som får mänskligheten att gå framåt med goda gärningar .....

Salam
مرحبا لجميع الأصدقاء
Av Charina
31 dec. 2008 07:43
Legusta envisas med "sin" HongKongbild. Nu som presbild på sin sida. Ingen källhänvisning nu heller!

En del lär sig aldrig!
Av Zacke__
31 dec. 2008 09:00
Citerat från moltas:
Citerat från zacke:
Jag väljer därför att lämna det här sällskapet med omedelbar verkan.

Tusen tack!
Året har inte kunnat sluta bättre.
Moltas, du är en av dem som skymmer sikten för sådana som försöker föra seriösa samtal. Ja, jag sände ett PM till dig för att locka fram Laptop tillika Lemmy som döljer sig i Moltas. Med dessa alias har du härjat vilt och många har fått smaka på din giftiga tunga. Symptomatiskt är att du vågar dig fram först nu, när jag lämnat forumet.

Tubbe tror jag är en klok och initierad person, som upptäckt mycket om dig. Jag antar att även han i sitt PM bara ville påtala att Moltas är igenkänd. Då blockerar du ynkligt alla dem som du attackerat in dina tidigare alias.

Du skymmer som sagt sikten för vettiga människor. När Bengtar tar upp en allvarlig diskussion om allt supande och knarkande på Koh Samui, dyker du omgående upp och förstör ämnet med din elaka tunga. Bengtar varnar ungdomar och du klarar endast av att ironisera mot Bengtar personligen. Det är en ynkedom, Moltas.

Carina, om du tidigare har fått känna av Moltas = Laptop = Lemmy, kanske du förstår varför han blockerar dig. Kasta skit och sedan huka fegt kallas den modellen.
Av Zacke__
31 dec. 2008 09:01
Citerat från legusta:
Hej alla RG besökare.

Jag har aldrig tagit cred för att jag lagt in bilden på Hong Kong Skyline.
Mitt syfte var bara att jag använt den till min blogg guide. Guiden som jag fått av en vän som varit i Hong Kong. Jag fick dennes tillåtelsen om det kunde vara till någon hjälp för andra här.

Men nu tvivlar man på alla otacksamma idioter som hakar upp sig på småsaker istället för att driva forumet framåt som det igentligen handlar om dvs resor och tips.

Det är rena sandlådan nu där pajkastning bara förekommer iställer för att fråga innehavaren till bilderna vad du har på hjärtat.

Men dessa människors feghet och förakt drivs här, inget gott som får människor att må bra.

Jag måste tacka alla mina vänner som ställer upp och talar om att jag gör ett bra jobb här trots allt, era goda gärningar & hjärtliga ord värmer här. Jag hoppas ni alla får den lycka ni behöver och förtjänar....

Jag blir så innerligt trött på alla här på Rg som bara klagar, det får man ändå nog av på jobbet ibland, och i alla tidsskrifter.
När man loggar på här på RG då vill man koppla av här läsa något skön reseskildring mm och inte bli påhoppad som en värsta terrorist.

Den största egenskapen vi människor bör använda är istället att vara ödmjuka, och istället fråga vederbörande om vi inte förstår något istället för att lägga ut flosker i diskussionsforumen som allmän frågeställning och egen dumhet.

Ödmjukheten är grunden i samhället som får mänskligheten att gå framåt med goda gärningar .....

Salam
مرحبا لجميع الأصدقاء
En till som ömkligt kryper fram sedan jag lämnat forumet och utan att besvara frågorna om textkopierandet. Textstöld, det kallar du att haka upp sig på småsaker. Istället för att diskutera sakfrågan sluggar du vilt med tillhyggen som "idioter" och "sandlåda".

Ödmjukhet, det är alltså vad vi ser när du tar texter, där tydligt anges att källanvisning ska anges. Din grund vilar på lösan sand, Legusta. Dock är det alltför uppenbart när du uppträder i lånta fjädrar eller som nu, i ett egentillverkat självömkande drapa.

Texterna kan man hitta i broschyrer och i andra sammanhang. I trådarna nedan har det påtalats vad gäller andra sajter
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/hur-mycket-ar-okay-att-pruta-i-thailand-5428
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/ducoral-7216

Det är nyårsafton och jag har gett mig en nyårsgåva att lämna detta sällskap, där beteenden som ditt, Legusta, har omhuldats av RG.
Av Veiken
31 dec. 2008 09:20
Gräv nu ner alla stridsyxor och ta nya friska tag år 2009. Låt detta vara det Reseforum det är, dela med oss av olika erfarenheter och därmed öka dom kuskaper vi behöver för att besöka ett annat land. Kanske drömma oss bort en stund, när det känns trögt! Få njuta av alla vackra bilder från jordens alla hörn, som medlemmar har fotograferat och lagt ut. Hmmm...jorden är ju rund säger dom!
ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLIHOPA!
Av Energi
31 dec. 2008 13:45
Tycker ni kan sluta med eran häxjakt på Legusta. Kopierar han något så gnälls det över det, skriver han själv så gnälls det över att han stavar fel mm.
Tror nog att Legusta har hjälp och inspirerat många har på RG och dom skiter nog i hur han stavar och dyl.
31 dec. 2008 16:12
Varför bråkas det så förbannat mycket på den här sidan? Så mycket munhuggande utan anledning. Ni borde maila till varandra istället för att ta upp plats här.
31 dec. 2008 16:21
Citerat från marie78:
Varför bråkas det så förbannat mycket på den här sidan? Så mycket munhuggande utan anledning. Ni borde maila till varandra istället för att ta upp plats här.
Bullseye!!
Av Nickeb
31 dec. 2008 19:24
Citerat från marie78:
Varför bråkas det så förbannat mycket på den här sidan? Så mycket munhuggande utan anledning. Ni borde maila till varandra istället för att ta upp plats här.
men man kommer inte ifrån att frågan är intressant och att det är bra att bengtar tar upp den !
31 dec. 2008 20:04 (redigerad)
Citerat från marie78:
Varför bråkas det så förbannat mycket på den här sidan? Så mycket munhuggande utan anledning. Ni borde maila till varandra istället för att ta upp plats här.
????
Utan anledning? Hallå där, vad är det du sägerr? Det här är en jätteviktig fråga. Ett tips, maria78 -Är du inte intresserad så strunta i o läs den här diskussionen. Det är ett fritt forum, eller?????

Jg tycker det är mcyket dåligt att ta andras texter eller bilder o låtsas som dom är ens egna!

En fråga, hur kunde det står ett datum på fotot, RG/Legusta den 24 april 2005,om det togs den 18 november 2007 av Edopeno? Visste Legusta att han skulel få låna fotot två år innan fotot togs? Lustigt, eller hur! Läs vad Bengtar skriver.
Av Charina
31 dec. 2008 20:50
Stöld är aldrig acceptabelt! Oavsett om det är en bild en text, eller ungens moppe utanför stationen.

Undrar som fan när Rg ska vakna. Börjar faktiskt tro att Legusta har ihop det med nån i Rgs ledning eftersom så lite händer.
31 dec. 2008 21:45 (redigerad)
visst vore det intressant att få svar..........
1 jan. 2009 01:24
BRA Marie 78, håller med dig....och det är fler som borde avlägsna sig så det blir ett RESEFORUM igen....
1 jan. 2009 09:46
BRA elcanario .......... för vi vill väl ha ett ÄRLIGT reseforum, eller?? om man nuska avlägsna nån ...... eller avlägsna sig själv ......
Av Energi
1 jan. 2009 14:41
Man kan ju även fundera på alla bilder på olika människor som ligger här. Har dom blivit tillfrågade om att läggas ut på nätet och bli exploaterade?
1 jan. 2009 15:02
Citerat från charina:
Stöld är aldrig acceptabelt! Oavsett om det är en bild en text, eller ungens moppe utanför stationen.

Undrar som fan när Rg ska vakna. Börjar faktiskt tro att Legusta har ihop det med nån i Rgs ledning eftersom så lite händer.
Jag skulle vilja säga " EFTERSOM INGET HÄNDER!"
1 jan. 2009 18:58
Här kan man ju bli knasig på alla frågor men inga som svarar. varför har samot tagit bort sitt svar till elinor o Co?Det kanske inte är färdigknegat? jag tänkt på ovanstående " EFTERSOM INGET HÄNDER!"
Citerat från tubbe:
Citerat från samoht:
Snabbt knegat Ellinor & Co!
Tack.
/Thomas
Hej

Jag blev också förvånad över ett så snabbt svar, men förövrigt så är det faktiskt Ellinors & Co ansvar. Så därför tycker jag inte att det är specillt anmärkningsvärt.

// Rickard
Av Samoht
1 jan. 2009 23:51
Citerat från bulefalas:
Här kan man ju bli knasig på alla frågor men inga som svarar. varför har samot tagit bort sitt svar till elinor o Co?Det kanske inte är färdigknegat? jag tänkt på ovanstående " EFTERSOM INGET HÄNDER!"
Citerat från tubbe:
Citerat från samoht:
Snabbt knegat Ellinor & Co!
Tack.
/Thomas
Hej

Jag blev också förvånad över ett så snabbt svar, men förövrigt så är det faktiskt Ellinors & Co ansvar. Så därför tycker jag inte att det är specillt anmärkningsvärt.

// Rickard
bulefalas.
Jag har tagit bort mitt inlägg eftersom RG agerade på det som Bengtar initialt tog upp.
För att påvisa det felaktiga i att ladda upp andras material så gjorde jag just detta den 28 dec.
Jag lade ut nämnda bild på "min" sida med en tillhörande text, och ett fotograferingsdatum som var uppenbart fel!
Med andra ord:
Jag for med uppenbar lögn i lånta fjädrar.
Efter att jag meddelat RG (Ellinor) om mitt tilltag så togs bilden med tillhörande lögn bort från "min" sida, detta skedde inom loppet av några timmar.
Det är detta min kommentar - "Snabbt Knegat Ellinor & Co" - avser.
När inläggen i Bengtars tråd (enligt mitt förmenande) gled ifrån ämnet valde jag att inte fortsätta att delta i diskussionen.
Ha ett Gott Nytt år och lev väl!
/Thomas
Av Ellinor
2 jan. 2009 10:18
Hej,

Vi arbetar utifrån anmälningar och agerar i brådskande fall såsom lagbrott inom 24 timmar. Nu har vi precis lagt två helgdagar bakom oss och det är därför svaret här i tråden har dröjt. Det verkar finnas många frågetecken och jag ska försöka reda ut dem.

Att publicera andras texter utan att ange källa är inte tillåtet på samma sätt som att man inte får ladda upp andras bilder till sin profil. Bredvid varje bild och blogginlägg finns en länk där man kan göra en anmälan om man anser att materialet strider mot användarvillkoren.

Om man har blivit avstängd får man givetvis inte skapa nya konton och dessa kommer att bli avstängda så fort det kommer till vår kännedom. Om man dock valt att själv avsluta sitt medlemskap finns självklart inga sådana regler.

Läs gärna mer om våra användarvillkor: http://www.reseguiden.se/xpress/Anvaendarvillkor
Vi är måna om att hålla en god ton i våra diskussioner och vill främst att de ska vara reserelaterade så om det är någon som har ytterligare frågor i detta fall går det bra att maila oss på (Logga in för att se e-postadress)

Vänliga hälsningar,
Ellinor Thunberg
Webbredaktör
Av Lemmy2
2 jan. 2009 16:58
Men var ju tvungen att regga sig på nytt, här kastas det beskyllningar och illvilja hejvilt.
Har inget med Moltas att göra what so ever, fatta det.
Bara därför att man inte tyckte som pöbeln, så blev man påhoppad å det bestämdaste.
Nu ser jag att det är Legusta som fått smaka på klubban, ni är jätteduktiga.....verkligen.

MvH: Lemmy2
2 jan. 2009 23:16
Citerat från ellinor:
Att publicera andras texter utan att ange källa är inte tillåtet på samma sätt som att man inte får ladda upp andras bilder till sin profil. Bredvid varje bild och blogginlägg finns en länk där man kan göra en anmälan om man anser att materialet strider mot användarvillkoren.

Om man har blivit avstängd får man givetvis inte skapa nya konton och dessa kommer att bli avstängda så fort det kommer till vår kännedom. Om man dock valt att själv avsluta sitt medlemskap finns självklart inga sådana regler.

Vänliga hälsningar,
Ellinor Thunberg
Webbredaktör
Se vad Ellinor skriver och betänk vad det gäller. (Jag har förkortat inlägget och sparat det, som var viktigast.). Fast det har påpekats här, har ingenting hänt med felaktig bild vid presentation.
2 jan. 2009 23:35
Att ange sig som upphovsman till bild som nån annan skapat ÄR RUBRIKEN

Kan ni inte hålla er till ämnet så kan ni prata skit om varandra med privata meddelanden eller kanske rent av kan byta telefonnummer så kan ni läsa lusen av varndra direkt så kan vi få läsa trevliga inlägg isom håller sig till ämnet
Alf
Av Anns
3 jan. 2009 09:06
just de Kustaffe. man kan ju byta telenr. men till saken de e väl klart man inte ska ta andras bilder eller text , men ja tycker det är ok om man länkar eller så till ´till reseinfo, allt för att dela med sig av tips. ang de här me datum på kort , när jag la upp nytagna bilder efter nyår , står de plötsligt att de är tagna 9 januari 2006, alltså kameran har ställt om sig eller va vet jag , men nu så rätta jag till de.

I alla fall Gott Nytt år alla , och jag läser med glädje alla era tips eget skriveri eller länkat, det är info man vill ha sen struntar jag i vem som skrivit ./ Ann
3 jan. 2009 13:18
Citerat från elcanario93:
Bra idé, gör det!
Hur menar du? Och varför?
Försöker skicka medelande o fråga,men du har blockerat mig? Varför har du blockerat? Vd har jag gjort dej för illa?

Men; jawohl herr sturmbanfürer .... jag behöver inte var med här om det stör dej!
3 jan. 2009 19:33
Jag vill bara klargöra att jag inte har något som helst emot Bengtars inlägg. Han har helt rätt i det och det är en viktig fråga. Jag tyckte bara att det blev lite mycket bråk mellan några personer, vilket kan göras privat istället för offentligt.