Aruba eller dominikanska hjälp!

24 okt. 2022 13:52
Visningar: 333
Hej!
Vi är ett gäng på 4 pers i 20-års åldern som funderar på att resa i 2-3 veckor. Just nu lutar det åt att det blir Aruba eller Dominikanska Rep då det verkar finnas hyfsat billiga flyg dit.
Vi planerar att åka i december/ januari.

Vi åker såklart för sol & bad men vi vill upptäcka så mycket som möjligt.
Skulle behöva lite tips på vad man kan göra och framförallt vart vi borde åka.
Vi har en rätt liten budget så skulle behöva lite info om priser på ön osv..

Tacksam för svar! :-)
Av M4sta86
24 okt. 2022 19:09
Utan att ha varit på något av ställena skulle jag säga att Dominikanska har mer aktiviteter samt väldigt mycket billigare. Har kollat dessa 2 resmål själv och de priser jag fått fram så är det enorm skillnad.. på såväl flyg, som boende och de dagliga kostnaderna
Av Keja
24 okt. 2022 22:22
Nu var det väldigt länge sen jag var på Dominikanska Rep men Aruba besökte jag strax före pandemin. När det gäller Aruba får man räkna med svenska priser eller mer. Dessutom förväntas 15-20% i dricks, då det är många amerikaner här. Stränderna är klart bättre på Aruba. Inget direkt att se mer än stränderna och möjligtvis Oranjestadt. Värt att flyga över till Curacao och besöka Wilhelmstadt ett par dagar.
Dominikanska som ju är mycket större har mer att titta på som ex Santo Domingo, är spansktalande, struligare och ett besök i Haiti kan ju vara spännande. Vattenaktiviteter finns på båda platserna
20 nov. 2022 17:32
Bor sedan 11 år tillbaka i Dominikanska Republiken. Svårt att ge några generella "råd", förrutom att priserna som precis i resten av världen har ökat markant speciellt sedan början av kriget i Ukraina. Många priser har fördubblats.
Tycker personligen att DR är rätt så dåliga på turism rent generellt. Den nuvarande regerigen satsar stort på All-inclusive och liknande verksamheter. Förrutom natur relaterade evenemang så är det historiska byggnader. Så om ni inte är så inne på historiska monument, så är det i stort sett bara bad och sol och liknande naturliknande event man kan göra här. Förrutom nattlivet, vilket jag håller mig långt ifrån då man vill undvika problem..

Vart man ska åka, det beror så på vad ni vill se. Huvudstaden är ju just det en huvudstad, annars är det Sosúa/Puerto Plata, Punta Cana vilket är de stora turistområdena med mesta dels All-inclusive (men även en hel del Airbnb). Vill man bort från det kan man alltid se på Samana, förrutom att det är rätt så långt att åka då det inte finns några egentliga direktflyg dit.

Skulle dock avråda att besöka Haiti, då landet och även gränsen mot Haiti är väldigt turbulent. För tillfället så deporterar DR mellan 700-1000 Haitier dagligen.