Argentina i Januari

Av Sarni
30 okt. 2008 20:38
Visningar: 982
Hej! Ska till Argentina i Januari för att uppleva det man nu kan hinna när man bara har en månad...
Är det någon som har några bra förslag? Flyger t/r Buenos Aires.
Är det någon som också planerar att åka dit då som söker ressällskap?
Av Anaxor
21 dec. 2008 10:32
Jag ska också åka dit i januari . Värdefull att åka till är väl Iguazufallet. Behöver dock inte sällskap, eftersom jag har med mig mina barn.
Av Joje_66
4 jan. 2009 01:32
Hej, Är i Buenos Aires just nu, Inte så mycket att se faktiskt, Riccoletakyrkogården är nog det intressantaste, lite symtomatiskt kanske.
Ett tips är att inte ta med något värdefullt hit och definitivt inte ha det synligt eller i handväskan eller liknande! Ni kommer bli rånade om Ni gör det, det är inte en möjlighet utan helt säkert!
Detta är faktiskt den första stad vi besökt någonsin där vi känt oss osäkra överhuvudtaget.
Har sett och hört folk som blivit av med väskor/kameror på öppen gata mitt på da´n och har själva blivit utsatta för rånförsök 3 ggr på 5 dagar mitt på dagen t.o.m. mitt i centrum där det är som mest folk (på ett övergångsställe vid Obelisken).

Så om Ni överhuvudtaget åker hit så var mycket försiktiga! Gå inte någonstans där det inter finns poliser eller mycket turister! Inga bakgator/sidogator!

Upplever BA som en stad i förfall, massor med affärer som har konkursutförsäljning, gator och trotoarer saknar underhåll, smutsigt, hög kriminalitet, poliser som inte bryr sig ett dugg om att man blivit rånad. Det är heller inte alls så billigt som man hört, mat och taxi är billigt mycket annat är dyrare än hemma.
Av Klockis
4 jan. 2009 16:47
Jag har blivit rånad vid Obelisken och en annan i sällskapet blev av med sin armbandsklocka,där hon satt i baksätet i taxin.Rutan var nervevad till hälften och när taxin stannade vid rött ljus "hävde" sig en man in och slet av henne klockan. Hon skrek och chauffören skrek, men vi tror att de var i maskopi med varandra (tjuven och föraren). Offret blev svullen på armen och hade ont länge. Andra blev av med kläder på hotellrummen, inte bara i Buenos Aires utan även i Mendoza och Mar del Plata.
4 jan. 2009 19:39
http://www.bue.gov.arhttp://www.bue.gov.ar/home//home/

Hej, mitt favoritland och jag var där 5 veckor i Mars/April tvåtusen6 och 4 veckor i April tvåtusen7. Mat är som sagt billigt och att bo är billigt och buss/tunnelbana likaså. Själv åker jag inte på semester för att handla så mycket, så om resten är dyrt, vilket jag inte upplevde, är inte viktigt för mig. Under mina 9-10 veckor upplevde jag inte ett enda tillbud med rånförsök så det hänger nog mycket på hur man är själv. Första året valde jag att bo Down Town just för alla "varningar", men året därpå så bodde jag på mörka gatan i stadsdelen San Telmo. Promenerade dag som natt och inget hände, men man bör nog vara nykter och inte drömma för mycket.
Jag tycker oxå att det finns massor att göra och se, men på en-två veckor hinner man ju nästan bara orientera sig om man inte är preparerad i förväg, vilket jag alltid är när jag ska till nya platser.
Kanske du redan åkt och då kan det ju ändå vara intressant att veta att människor upplever städer och länder på olika sätt.
Länkarna ovan ger mycket info och sedan finns massor att få på gatan i Buenos Aires. Lycka till och det är busvarmt, för det är mitt i sommaren! //arne
Av Satguru
4 jan. 2009 22:41
Jag älskade Argentina och kände mig säker i Buenos Aires. Njut resorna och tänk på att det är lätt att ta en sväng till Uruguay! :)

När det ändå är sommar och varmt, passa på att åka söderut. Bariloche i Patagonien och sjöarna på andra sidan Chilenska gränsen är helt underbara! De plockar er frukt vid gränsen dock, så se över matsäcken. :) Best of luck!
Av Bettan1
5 jan. 2009 09:48
Hej! Buenos Aires är som du säkert läst andra skriva, en stad i förfall vad gäller gator o trottoarer. Ha absolut inga smycken m m på dig. Jag blev påhoppad i tunnelbanan av ett gäng ungar som rev av mig halsbandet. Nä, jag är inte imponerad av BA. Däremot rekommenderar jag dig verkligen grannlandet Uruguay! Helt annan mentalitet, säkert, underbara sandstränder....Jag åker dit igen om några veckor och bara njuter av solen och värmen, de goa människorna, maten och karnevalen!
27 okt. 2009 02:20
hej, jag va i BA för två år sen och hade det jättemysigt, upplevde inget av dom tråkiga grejorna som nånn berettar om här inne. Jag va även lite rundt omkring.
jag är ingen shoppingmänniska, gillar att äta god mat, dricka god vin, och vandra rundt eller sitta på en bar eller cafè och titta på människor. En ganska tråkig snubbe är jag vel.
Jag planerar en Argentinaresa igen nu i januari, jag bor annars i Brasilien, tänkte ta en typ 4 veckors semester. Har planerat några dagar i BA, elr har vel inte planerat så mycket än.
Sen har jag lust att åka til stan Salta, har hörd så mycket bra om den.
Nånn andra som har tips om boende i Salta och Buenos Aires?
Även andra tips tas imot med tack.
Jag gillar ett resa ensam, men att träffas och va tilsammans och göra trevliga saker några dagar är alltid kul. Gå ut och äta och sånn.
28 okt. 2009 11:05
Hej Gubbe.....Lanken ar ju ett ar gammal, men det var anda trevligt att hora att det finns fler som gillar Landet och ocksa kan sta pa egna ben. Lycka till med fortsattningen//arne
28 okt. 2009 13:29
oppss, ja där ser man :D
jaja.anyway, kanske du har några bra tips på boende i BA och Salta ?
28 okt. 2009 20:46
www.bytargentina.com har jag anlitat flera ganger ang boende i Huvudstaden, och jag tycker dom e bra.
Du kan hyra moblerade studios/vaningar av alla slag fran en vecka upp till flera manader.
Ska jag resa omkring i samma land sa brukar jag hyra ett "baslager" for hela tiden, sa slipper man konka omkring allt bagage i onodan. Ovrigt boende brukar jag fixa nar jag anlander till mina utflyktsorter och det har funkat bra.
Tips pa boende kan du bla fa pa stadens turistbyraer och min "bibel" i borjan var Lonely Planets bok om just Buenos Aires. Idag finns sakert nyare utgavor med massor av nya websidor.
Min passion i BA ar att aka tunnelbana kors och tvars, speciellt Linje A. Den invigdes 1913 och flertalet stationer och vagnar ar fran den tiden. Som ett exempel, sa oppnar och stanger man dorrarne sjalv om man vill bli med taget.....
Ere natt, sa hor av dig//arne
16 nov. 2009 19:12
tack, det va nyttig info. Ska kolla lite och hör av mig om jag har mer frågor :)
16 nov. 2009 19:32
en ny fråga har jag ganska så snabbt här.
Även jag varit i BA tidigare så va det inte så lång tid, jag är lite osäker vilken stadsdel jag ska bo nu den här gången. Senaste gången bodde jag i centrum på hotel. Men nu vill jag altså hyra lgh.
Jag föredrar att bo lite centralt, gillar mysiga kvarter med tilgång till nånn trevlig gata med barer, puber, restauranter. Nightlife är inte viktigt. Jag är som sagt en tråkig gubbe som gillar att promenara rundt, stanna och ta et glas öl/vin eller en matbit, altså ta livet som det kommer så att säga.

Vart rekkomanderar du att bo?

En annan fråga, känner du til och har varit i staderna Bariloche och Salta ?
Kan man rekkomandera att åka dit i januari, och har du isåfall några goda tips ?

Tack för hjälpen!
17 nov. 2009 20:26
Hej igen! ja inte tror jag du ar nagon gammal gubbe med dom planerna som du har. Om du tittar pa u.thyrningssidorna sa ska du valja DOWN TOWN. Bosatt dig nagra kvarter bortom gatorna Lavalle och la Florida sa har du gangavstand till alla tankbara nojen som finns och det ar inte sa langt hem pa nattkroken. Unbudet ar fullstandigt och det ar bara ditt eget omdome som avgor hur mycket du vill gladjas. Lycka till .......arne
17 nov. 2009 20:27
Glomde saga att dina ovriga fragor vet jag inget om...ds!
Av Aprikos
17 okt. 2011 10:01
Det var ju tråkigt att BA är en sådan gangsterstad.

Vart ska man annars åka till?
Av Ynwi
17 okt. 2011 10:32
Argentina och Bs As är min Sydamerikafavorit. Jag har visserligen stött på par några gånger som stänkt något senapsliknande på mig bakifrån och sedan låtsats att det var fågelskit och kom uppifrån. Vilken tur att damen i paret hade en flaska vatten i ena handen och en bunt pappersservetter i den andra. Jag avböjde dock deras erbjudande att tvätta av mig ( och befria mig från en del av mina tillhörigheter ).
Rio de Janeiro har jag däremot tråkigare minnen från vad gäller rån ...
Av Phil85
1 dec. 2011 18:05
Argentina och Buenos Aires är klart med på min topp 10 lista på städer och länder i världen. Ett fantastiskt land med massor att se och uppleva. Trist att det verkar vara så mycket rån och våld bara..Kan tippsa om en bra lokal resebyrå som heter PampaStudio, massor av kul resor och dessutom så finns det en eller flera svenskar som jobbar på den. Jag pluggade spanska med dem i Salta i norra Arentina, en oförglömlig upplevelse!