Air Asia?

Av Myengla
8 juni 2007 22:19
Visningar: 5996
Jag och min sambo ska resa till Malaysia nästa år och vi funderar på att resa med Air Asia (inrikes) eftersom de är otroligt billiga. Är det någon som flygit med Air Asia? Eller hört talas om dem? Bra som dåliga saker, så vore jag väldigt tacksam.
8 juni 2007 23:06
Hej,

Jag har flygit med Air Asia minst 4 ggr! Jag kan rekommendera dem! Man får ju inte dricka och snacks serverad, men det kan man leva med. Allting funkar annars väldigt bra.
Av Annans
9 juni 2007 07:46
Vi flög med Air Asia i april, allt funkade jättebra, från bokning av biljetter till själva resan.
Av Myengla
9 juni 2007 21:13
Tack för era svar! Bokade ni på internet då? Vår resebyrå verkar inte vara så piggelina på att boka dem....
Av Tretjak
9 juni 2007 23:13
Ja, du får boka själv på nätet. Ju tidigare du bokar desto billigare blir det. Sen tar de ganska mycket betalt om du ändrar resdag senare. Det är bland annat så de plockar in sina pengar. De dras också en hel del med förseningar. Jag är inte helt positiv till Air Asia måste jag säga. Men bokar du tidigt i förväg och sedan inte ändrar datum kommer du billigt undan.
Av Haikko
10 juni 2007 20:44
Enda förseningen vi hade med dom(total 4st) så var det endast flygningen mellan Bangkok-Phuket som var försenad i 45min.
Finns andra flygbolag som är rätt billiga också, jämför själv priserna via www.skyscanner.net
Av Myengla
11 juni 2007 12:34
Ajdå, förseningar är ju aldrig bra, men det kan ju hända alla flygbolag...Är det flera som har rest med Air Asia?
Av Marie_s
11 juni 2007 16:44
Jag reste med Air Asia förra sommaren mellan KL och Borneo. Fungerade alldeles utmärkt vad jag minns. Vi bokade våra biljetter direkt på deras hemsida och fick en e-ticket.

Det enda som var lite struligt var att man i KL var tvungen att byta flygplats för att åka med Air Asia, så det gäller att ha ganska gott om tid för bytet. Det gick en buss som om jag inte minns fel tog ca. 15 minuter. Dessutom var det lägre gräns för tillåtet maxbagage.
Av Myengla
11 juni 2007 21:44
Vi ska också flyga mellan KL och Borneo och från KL till Langkawi. Men det låter krångligt att behöva byta flygplats...?
Av Tretjak
11 juni 2007 22:51
Det finns en länk på deras webb som heter "on time performance". Enligt egna uppgifter var 84% av avgångarna i tid under april månad. Men trots allt, var 6:e flight är alltså försenad.
Ang. bagage får man bara ta med 15 kg.
Av Marie_s
12 juni 2007 14:42
Det var inte så krångligt att byta flygplats. Det gick en direktbuss från ankomstterminalen. Vi frågade oss fram.
12 juni 2007 16:12
Morsning! Vi har flygit drygt tio-tolv turer med AirAsia i olika omgångar och det har alltid fungerar klockrent så det är bara att tuta och köra. Om du bokar en utrikesresa så kommer det upp en ruta att du måste boka returbiljett - skippa det bara. Se till att du kommer med på deras maillista - dom skänker ut biljetter lite då och då, dvs. 0 kronor + skatter eller väldigt bra priser. Har inget negativt att säga!!

Ha en trevlig vistelse i Malaysia!

EvAnders

http://www.evanders.nu
Av Myengla
12 juni 2007 17:43
Okej, ja då är det bara till att boka då! Håll tummarna...
12 juni 2007 18:38
Hej!

Då jag kollar bolag så finns det två länkar. Dels en som man kan kolla benutrymme och platser på de vanligaste bolagen sedan finns det en som har de flesta bolagen med, här kan man även kolla de flesta flygplatserna. Den sista länken är bra för där kan man kolla hur många stjärnor flygbolaget har samt även läsa andra resenärers komentarer.

http://www.seatguru.com/
http://www.airlinequality.com/

Trevlig resa
Håkan
Av Annaewa
21 juni 2007 23:43
Flög med Air Asia nu i maj Bangkok - Kota Kinabalu - Sandakan - Kota Kinabalu - Kuala Lumpur - Bangkok. Bokade på nätet både hemifrån och på plats. Funkade perfekt, inga förseningar. Nya plan, betydligt fräschare än den jumbojet från Thai som vi flög Stockholm - Bangkok. De har begränsad bagagevikt till 15 kilo + 7 kilo handbagage och när vi frågade hur mycket övervikt kostade per kilo fick vi till svar att det berodde på hur bra förhandlare man var. Nu hade vi ingen övervikt så jag vet inte om det stämmer.
10 jan. 2008 21:07
Jag flög med Air Asia mellan Bangkok och Penang och det var inga problem alls. Bokade via nätet och allt flöt på som det skulle.
Av Dazind
9 mars 2008 22:35
någon som har koll på vad det ungefär kostar om man skulle ha övervikt?
Av Hbm
3 apr. 2008 20:15
Pris på övervikt står på deras hemsida. Olika om Du flyger inrikes eller utrikes.

Vanligt är att passagerare medför ett, två eller tre handbagage utan att någon reagerar särskilt mycket. Ser Du lite obesvärad ut så kommer Du utan vidare igenom med 15 kg i handbagage.

Betalade ca 70:- SEK i övervikt (5 kg) mellan Bangkok - Phuket i feb. så det är inte dyrt med övervikt iofs.

Annars är AirAsia skitbra. Tänk bara på att de är en point-to-point carrier, det innebär att Du inte kan checka bagage från ett ställe till ett annat om det är en mellanlandning. Ta till gott om tid vid ev. byten, annars kan Du tvingas köpa extra biljetter om Du missar att plocka ut bagaget, springa till nästa incheckning och komma i tid. Jag fick lära mig den hårda vägen (tur att dom är hyfsat billiga när man måste köpa nya biljetter).

//Henrik