2009 - Vart åker du??

25 sep. 2008 21:37
Visningar: 1124
Hej!
Jag är lite nyfiken av mig.
-Vart åker du under 2009?
-Vad är huvudskälet till att du åker dit?
-Vad är främsta källan till information om resmålet (förutom Reseguiden naturligtvis)?

Själv har jag inget bokat just nu.
:)) Mats
25 sep. 2008 21:55
Antagligen Kroatien

Har aldrig varit där och det verkar underbart vackert. Att det verkar lätt att ta sig runt för egen hand lockar mycket.

Har nog ingen källa förutom reseguiden just nu :-) men det kommer bli mycket googling.
Av Glenns
25 sep. 2008 22:17
-Mallorca, så klart
-Jag jobbar med Mallorca, jag älskar Mallorca. Vackraste härligaste underbaraste resmålet.
-destinationmallorca.se
Av Jimhan
25 sep. 2008 22:23
Jag åker till Los Angeles den 29 december och kommer att fira nyår i San Bernardino strax utanför LA :) Jag och min kompis kommer att åka runt med hyrbil i drygt två veckor och bland höjdpunkterna finns, förutom Los Angeles, även Las Vegas, skidåkning i Klippiga bergen, vandring i Grand Canyon och en planerad avstickare till Tijuana i Mexiko.

En av de främsta anledningarna till att vi åker till västra USA är att uppleva den imponerande och storslagna naturen. Det känns också häftigt att kunna kombinera Kalifornien behagliga vinterklimat med skidåkning i Colorado.

När det gäller reseinformation är det naturligtvis främst Internet som gäller. På nationalparkernas hemsidor finns jättemycket intressant att läsa, bl a om olika vandringsleder. Nu har jag också köpt en guidebok på 700 sidor, så jag har lite att läsa :)
Av Bobi
25 sep. 2008 22:51
Jag o gumman åker till Kuredu (Maldiverna) ska bli såååå nice ! Vi har alltid velat åka dit.
- kuredu.com
Av Tj
25 sep. 2008 23:23
Om allt går som jag vill...kommer jag nog att åka o hälsa på en ttrevlig prick i Brasilien på vårkanten...
25 sep. 2008 23:39
Jag har än en gång blivit sugen på Ungern/Budapest efter att flera gånger på Resehuiden kollat på bilder
och reportage just från Ungern.
Andra mycket intressanta platser är Kroatien, Serbien, Bosnien-Hezegovina tror jag
Ingemar
25 sep. 2008 23:43
Lutar åt Chamonix..
Anledningen?....Det är ju Chamonix!!
Källa: Egen erfarenhet..
Av Robbo
26 sep. 2008 07:55
Fyller 40 under 2009 så det blir väl någon resa någon gång.
Karibien... Afrika kanske. Vi får se.
Av Joakimn
26 sep. 2008 08:18
En snabbis till Egypten för dykning samt inköp till en långresa(köper biljetter i maj-juni, med reser inte förren i feb 2010)
som går till :Aruba-Costa rika-Nikaragua-med avslut i Berize för dykning.
Av Lena23
26 sep. 2008 08:39
Egypten: ( sharm ) framåt mars-april för lite dykning och bada i varma pooler för dottern.
Sommaren 2009 är ännu så långe oplanerad, men då blir det iallafall biljettköp och planering utav rutt för vinterns ( 2010) längre (6 veckorsresa-) vart? Hong Kong som utgångspunkt iallafall, och fillipinerna lockar oss att se mer av, men även Gili island och östra indonesien, så vi får se. Kanske stannar vi hemma hela sommaren och samlar pengar... :)
Oktober: En helg till Palma för att heja på maken när han springer Palma Marathon ( fast det vet han inte om ännu, eftersom resan blir hans julklapp och eftersom han fortfarande tillhör gruppen otrogna,som inte läser reseguiden, kan jag tryggt lägga ut det här i forumet!!
På vår förra resa till fillipinerna (2008) gick vi mycket tips och inspiration om genom reseguiden!!
Av Annans
26 sep. 2008 09:06
Afrika kallar igen.. jag är sugen på Mali/Senegal eller Botswana eller Rwanda. Huvudskälet är kulturen, människorna, naturen och djuren. Mina källor är många, reseguiden på första plats, sen diverse böcker, internet etc.
Av Elgona
26 sep. 2008 09:58
vill upptäcka kroatsien,o Hainan i södra Kina...
Av Alfva
26 sep. 2008 10:04
Året påbörjas i Vietnam - anledning? Vi behövde komma bort och årets jul-semester gav extra ledighet. Vietnam verkar också intressant, vi ska utforska det marina livet och stadsvandringar i Ho Chi Minh.

Vi hade tänkt ta vår resa till Mexico under maj/juni/juli, men efter att fått så otroligt många bra tips här på Reseguiden tror vi att denna blir framflyttad till 2010, då vi har möjlighet att resa under bättre säsong.

2009:s primära resa blir nog istället till "svärföräldrarnas" hem i Malaysia och hälsa på dem. Kanske kombinera med Lombok/Perhentian Islands och eller Borneo.
Av Sugus
26 sep. 2008 10:24
Än så länge har jag bara bokat Thailand i Januari och Grekland i Juni, kommer väl att bli nån resa till.
Av Late
26 sep. 2008 11:04
Troligen Sydafrika i september. Hustrun 0:ar och vill gärna åka dit igen.
Vi var där i februari i år.
26 sep. 2008 16:25
Hej hej !
Vi åker till Bali 3 veckor i Maj, jag (S) fyller 25 (för andra gången ):)
Anledningen är att vi fick tips av ett par Holländare vi träffade på Borneo när vi var där förra året.
Info har främst varit timmavis på nätet ,och en Bali-Lombokguidebok, som tyvärr är från 2001 (innan smällarna).
Innan dess är det en vecka på KohChang och en vecka i HuaHin i December, ska göra verklighet av drömmen att dyka bl.a.
Ha en bra helg.
S/K
26 sep. 2008 18:36
2009 det känns långt bort ... :-) Just nu har jag egentligen bara Peking inbokat i Okt/Nov. Men i Januari har jag en skolresa till Polen på gång för att besöka koncentrationslägret Auschwitz. I April är en resa till Estlands huvudstad inbokat!
Till sommaren skulle jag vilja besöka mera länder i Europa, t.ex. Montenegro eller Kroatien, eller kanske Baltikum länderna.
Jag reser dit för att dem resmålen lockar mej och jag vill veta mer om dem!
Information om resmålet får jag genom att läsa böcker t.ex. Lonely Planet. eller olika internetsidor...
Av Katitzi
26 sep. 2008 19:18
Håller med Homeros och Sugus: Grekland till sommaren för att det är BÄST! Men också en Thailandsresa med yngsta dottern i januari.
Av Charina
26 sep. 2008 19:28
Den 10-24 februari ska tillbringas på en liten bilfri ö utan elektricitet utanför Krabi i Thailand.
Jag fyller år den 16/2 och ger mig själv detta i 50årspresent.
Åker reguljärt o har bokat allt över internet där jag oxo inhämtat all information om resmålet.

Min totala budget = 14000:-
Av Bengtar
26 sep. 2008 19:31
Men hallå!
Jag hoppas att få komma till Sälen på nyåret. Oslagbart.
Sen minst en gång till Köpenhamn före första mars.
Maj till Singapore, kan också bli ett antal platser runtom som Malaisia, Borneo o.s.v.
Under sommaren fågel och fiske till den underbara svenska naturen i norr, det är visst bara jag som känner till den?
Till hösten Singapore igen, med kringliggande naturrika områden.
Huvudskälet är natur, barnbarn, vänner och gemenskap.
Källan till info är mig själv, och mina barn.
Bengt
Av Hysse
27 sep. 2008 08:25
Hej på alla ! I sommar skall vi ill Turkiet ( Marmaris ) igen för vi i familjen älskar detta ställe . Det är tredje gången till Marmaris , har också varit en gång i Side . Vi skall träffa några Turkiska vänner och det skall bli jätte kul . Källan är av egen erfarenhet . Hoppas att du hittar något bra resmål till dig under 2009 . :)) Peter
Av Gemo
27 sep. 2008 10:44
Hele familien reiser til Orlando i februar. Vår 3. tur dit.
Hovedårsaken er familiefeiring, fyller 50 under denne turen. Orlando ble valgt pga det gode tilbudet til alle og at vi får anledning til aktiviteter sammen. Villa er bestilt via www.homeaway.no, leiebil via www.autoeurope.no og flybilletter fant jeg på reseguidens søkemotor. Pløyer forumsider og nyttige sider har vært reseguiden, vg (norsk avis) samt forumsidene til orlandovillas. Kommer sannsynligvis også til å "ladda ner" noen av Aftonbladet sine reisesider.
Av Jojes
27 sep. 2008 17:45
Åker såklat till Grekland 2009. Varför? Jo för att Grekland är bäst. Köpte en bok om de grekiska öarna i går. Den ska jag plöja igenom nu i höstrusket. Behöver kanske inte tillägga att jag läääääääängtar till Grekland. Troligtvis blir det Kefalonia vi kommer åka till 2009. / Jojes
Av Chilli
27 sep. 2008 19:21
Thailand 2v till jul 4-6v i juni-juli .

1.Att jag varit där 4ggr tidigare.
2.Går inte att gemföra med medelhavet,går man inte in på en resturang där det står inkastare får man f..k you i ansiktet , har upplevt detta på kreta o g.kanaria.
3.Egen erfarenhet.
Av Veiken
27 sep. 2008 21:57
2009 - långt dit. Nej det är ju snart när jag tänker efter. Vad jag vet i nuläget så ska vi till Egypten, snorkla i Röda Havet (för feg för att dyka) och se oss omkring +en rundresa i Jordanien.
Petra, Amman, Döda havet, Wadi Rum är väl ställen som talar för sig själva.
Lite annat kommer väl till, får se vad vi får lust och tillfälle att göra.
Av Dgr
28 sep. 2008 10:08
Året börjar med en vecka i Saint Sorlin, Frankrike. UCPA har ett bra koncept och detta resemålet är nytt för mig
Sedan blir det träningsläger i Makarska, Kroatien. Har hört rykten om att det ska vara bra här. Har dock lite problem att hitta vettigt flyg (högt pris och mellan landningar) vi är dessutom 50 st.
I Augusti bär det av till Friidrotts VM i Berlin, en vecka som inte får missas.
Dessutom ska 4-5 dagars Golfresa till Skottland passas in helst under våren
Sedan kommer det som vanligt bli fyra fem kortare weekend resor, mest med golklubbor men säkert någon utan
28 sep. 2008 10:29
Februari åker vi till Isla del Margarita :)
Av Elgona
28 sep. 2008 10:44
grekland är ju alltid underbart....
Citerat från jojes:
Åker såklat till Grekland 2009. Varför? Jo för att Grekland är bäst. Köpte en bok om de grekiska öarna i går. Den ska jag plöja igenom nu i höstrusket. Behöver kanske inte tillägga att jag läääääääängtar till Grekland. Troligtvis blir det Kefalonia vi kommer åka till 2009. / Jojes
Av Klockis
28 sep. 2008 20:11
Vi har bara bokat tre veckor till Brasilien i januari, sedan får vi se. Vi älskar det brasilianska folket och klimatet. Egna erfarenheter från tidigare resor dit.
Vi planerar ytterligare 3-4 resor,vilket är ett trevligt arbete!
28 sep. 2008 20:33
Här kommer en blivande 50 åring till. Slutet mars, den dagen blir på Koh Samui, 19/3-14/4 Thailand, Koh Samui, Ao Nang och Bangkok.
3 veckor sommarsemester blir troligen 8-9 dagar i Skottland (bokas så snart Ryanair släpper biljetterna för sommaren och antalet dagar beror på hur flighterna går), och en vecka restresa till någon grekisk ö som vi inte besökt förut. Eller så ändrar vi oss och åker 'hem' 3 veckor till Leros, Grekland istället...
28 sep. 2008 22:08
Härligt å höra, alla!
Man blir verkligen inspirerad!!

Lillebror ringde precis (de bor i Seattle i USA). Han undrade om jag vill
hänga med på en kryssning från New York till Bermudas el någon kryssning
från Florida under 2009.

Å de vill man ju inte missa!! (Ligga vid däckspoolen, dricka paraplydrinkar
o sen göra strandhugg när man kommer t ngn intressant ö, är vad jag först
tänker på...)

Får se vad det kan bli...

Glada hälsningar
:)) Mats
Av Joje_66
28 sep. 2008 22:48
Hej, Inspirerande med alla resplaner!
Vi börjar året i Argentina dit vi åker lille Julafton iår.
Till sommaren blir det en tur runt Skottland och Irland och till hösten har vi lösa planer på Cypern som är en favorit eller Mallorca som jag faktiskt fortfarande inte besökt.

Skälet är som alltid att se något nytt, komma bort från vardagen och uppleva saker.

Främsta informationskällan är tveklöst olika sidor på nätet, ländernas egna turistbyråer och fristående sidor, samt någon bok om resmålet för det mesta. Planerandet och drömandet är en viktig del av resandet!
28 sep. 2008 23:27
oj vad alla verkar vara planerade och klara för hela 2009 redan.... är det bara jag som fortfarande planerar för 2008?
2009 hoppas jag att jag får åka på någon långresa till centralamerika någonstans dvs om pengarna tillåter! Men det hoppas jag!!
28 sep. 2008 23:38
Citerat från karrokarro:
oj vad alla verkar vara planerade och klara för hela 2009 redan.... är det bara jag som fortfarande planerar för 2008?
2009 hoppas jag att jag får åka på någon långresa till centralamerika någonstans dvs om pengarna tillåter! Men det hoppas jag!!
En seriös elitresenär har ju både 2010och 2011års resekalender klar redan så inte det blir allt för impulsivt och ostrukturerat,nä skämt åsido så har man väl alltid lösa planer sen blir det ju inte alltid som man tänkt sig, men den oplanerade resan kan ju ibland vara den som blir roligast.
Bosse
Av Hkn
29 sep. 2008 00:04
Hej Raketost-Mats,

1. Var? Året börjar i Berlin. Sedan tänkte jag lukta på UK, Norge och New York i nämnd ordning. Sommarens stora begivenhet är Tanzania. Håller spargrisen så blir det Australien och NZ. Vad som händer på hösten har jag ännu så länge ingen aning om men Rwanda och Namibia kittlar res-nerven utan avbrott.
2. Varför? Because it is there, som bergsklättrarna säger.
3. Nätet för detaljerna, berättelserna sökbarheten och bokningarna. Tidningar och vänner för inspiration.

All the best,

:: hakan ::
Av Sisso
29 sep. 2008 08:57
- Åker på min eftelängtade drönmresa till Kalifornien!!!!
- Skälet till att jag åker först nästa år är att det är då det passar in i livet.
- Använder reseguiden mest, men googlar självklart en del och läser på respektive plats hemsida.
Av Trea
29 sep. 2008 12:50
-I sommar blir det runt omkring i Europa... har inte bestämt vilka länder än...
-Vi har skaffat en husbil... och då passar det ju att dra ner genom Danmark, Tyskland och... ja vi får se
-Förutom RG brukar det vara bra med en LonelyPlanet eller nån annan guidebok... och så gps förstås...
Av Nickeb
29 sep. 2008 21:26
1: weissenhäusser strand över nyår

För att det är riktigt kul för hela familjen
Källa=egen erfarenhet

2 Sälen två veckor i Januari

För ungarnas skull (hade själv hellre valt en vecka i La Grave eller Rockies)
Källa=egen erfarenhet

3 Panama+Costa Rica fem veckor i feb-mar

För att det är ett spännande resmål som passar våra kriterier och som inte är södertjatat i tidningar och liknande så man tröttnat redan innan man åkt iväg.
Källa=Andra reseforum, främst Thorn tree och Virtual tourist, Guideböcker.

Samtliga resor med hela familjen (jag, min fru o tre barn)
Av Ranca
30 sep. 2008 15:54
Singapore blir det för mig i sommar. Detta pga att min man ska dit på konferens och det känns helt ok att stanna kvar ett tag då hans biljett redan är betald.

Sedan blir det förmodligen någon helgresa inom Europa under våren.
1 okt. 2008 23:31
Vi har precis kommit hem från en treveckors resa till Rhodos och har inte hunnit smälta det ännu. Men, vi har eventuellt planer på att resa till Grand Canaria och besöka las Palmas och bo där. Det blir första ordentliga resan dit i så fall. Jag var där med min förre man på en "utflykt" från Tenerife. Stan verkade då för c.a 30 år sen vara trevlig och det är den nog än. Där finns det ju badmöjligheter också.

Så blir det nog nån resa till nånstans i Grekland, för det är vårt favoritland. där finns det ju så många öar att besöka.

Inget är varken bokat eller bestämt ännu.
2 okt. 2008 04:17
1. a) Liverpool är redan bokat, b) Jamaica är möjligt i vår, c) Stadsresa (Barcelona, Sevilla, Valencia, Paris, Italien?) i sommar samt d) El Salvador i vinter (och kanske några andra latinoländer på en gång).

2. a) Fotboll, b) För att jag velat åka dit sedan jag var liten knodd, c) För att jag älskar städer, d) För att tjejen är därifrån.

3. a) Intresse, tidigare besök, tidigare bofast samt den svenska supporterklubben, b) 35 år av insamlad info, c) Allt jag kan komma över, d) Damen samt hennes familj.
Av Mikki
2 okt. 2008 09:48
Jag blir såå avundsjuk på alla inplanarade resor!

Hur har alla råd att åka flera gånger på ett år?? Fattar inte.
Jag älskar att resa och försöker spara så mycket som möjligt till resor, hellre en resa än en soffa om man säger så.
Men med 2 barn så kostar det en del att resa plus att det inte är så lätt att spara så mycket!
29 dec. 2008 08:44
Hola!

Självklart blir det Mallorca igen - för 9e gången - åker 1 aug -09 och blir där i 3 veckor. Resan är redan bokad och klar.

Får aldrig nog av denna vackra ö.

Saludos/Anette
Av Emma
29 dec. 2008 14:49
Jag åker till Chile, Bolivia och Peru i mars-april, främsta anledningen är Inkaleden och Machu Picchu.

Är också sugen på en bilsemester i Italien i sommar och en tripp till Jordanien för att spana in Petra, Wadi Rum och bada i Döda havet!

Främsta informationskällan är svår att svara på, jag googlar och läser allt jag kan komma åt!
30 dec. 2008 12:32
hej
Äntligen ska jag resa till mitt "drömresmål" Wakatobi som ligger strax söder om Sulawesi i Indonesien.
Har alltid velat dit då det alltid dyker upp som ett av top 10 i dykresmålsammanhang. Förmodligen ett av de artrikaste ställena i världen då det gäller undervattenslivet och dess koraller. Kombineras med Bali då det utgår ett privatflyg (resortens alltså) som är det enklaste sättet att ta sig dit på.
Som sagt, jag har läst mycket om Wakatobi i böcker och på webbsidor där man kan läsa om bra dykning och framför allt har Wakatobi en bra hemsida där man kan hämta information från. www.wakatobi.com
//Gittan
30 dec. 2008 20:15
Citerat från mallisbrallis:
Hola!

Självklart blir det Mallorca igen - för 9e gången - åker 1 aug -09 och blir där i 3 veckor. Resan är redan bokad och klar.

Får aldrig nog av denna vackra ö.

Saludos/Anette
Ja mallis är ju aldrig fel, dessutom behöver en sån resa inte gräva allt för stort hål i plånboken heller om man säger så .

bosse.
30 dec. 2008 22:37
- Det blir en långweekend till London i april. I juni flyttar jag förhoppningsvis till Spanien.

- Jag ville komma iväg en weekend innan studenten och det föll på underbara London där jag varit '06. Vill njuta av storstadspulsen, shoppa och bunkra upp med ett helt lager Carmex. Att jag vill till Spanien beror på att jag vill lära mig språket flytande och som jag säger... "soy sueca en mi pasaporte, finlandesa en mi sangre y española en mi corazón".

- Jag googlar väl enbart runt för att hitta det jag söker.
11 feb. 2009 10:29
Hem till Sverige nu i februari :)
Skäl: hemlängtan

Spanien i juni
skäl: ett bröllop

Sen hem till Sverige i juli.
skäl: hemlängtan

Förhoppningsvis Afrika i augusti, och blir det inte av, så banne mig åker jag dit över jul!
skäl: mal d'afrique
11 feb. 2009 11:16
Citerat från mallisbrallis:
Hola!

Självklart blir det Mallorca igen - för 9e gången - åker 1 aug -09 och blir där i 3 veckor. Resan är redan bokad och klar.

Får aldrig nog av denna vackra ö.

Saludos/Anette
Är det inte fruktansvärt mycket folk där i augusti?
Av Asok
11 feb. 2009 14:22
Det blir Italien - södra Toscana i maj 8 dagar. Även jag firar 50 år i år. Åker med bästa vännerna.
Det blir 5 dagar i Stockholm i juni eftersom "vår" Bruce kommer dit då.
Hade lösa planer på NJ/NYC i höst också men Bruce kom och förstörde de planera lite grand så
vi får nog skjuta på den resan till nästa år istället.
21 feb. 2009 09:09
Hej!
Jag har varit i Malta det här året, och ska kanske till Polen på Tisdag! :)

Johannes
21 feb. 2009 09:11
Citerat från mikki:
Jag blir såå avundsjuk på alla inplanarade resor!

Hur har alla råd att åka flera gånger på ett år?? Fattar inte.
Jag älskar att resa och försöker spara så mycket som möjligt till resor, hellre en resa än en soffa om man säger så.
Men med 2 barn så kostar det en del att resa plus att det inte är så lätt att spara så mycket!
RyanAir ;)
22 feb. 2009 19:29
Hej
Först blir det en liten tripp till Venedig i april,
sen blir det Turkiet i september med man & barn.
Det blir 3:e året på raken som vi åker till Turkiet.
I år åker vi tbk till side, trivdes väldigt bra där sist.
Ja varför vi åker dit, Underbart klimat, god mat, fina bad, trevliga människor.och mycket shopping.
Turkiet är ju fortfarande fortfarande ganska billigt, både att resa dit och att leva.
Så detta blir nog inte den sista resan dit!
15 mars 2009 16:15
Hej alla!
Känns som våren är på väg men vintern är inte slut...

Har bokat en veckas skidåkning i påsk i Branäs! Hoppas
på mkt sol o full fart i backen! Vi var där förra året o det
var kanonbra!
:) Mats
Av Bast
18 mars 2009 00:45
Hejsan!

Efter 18 år får jag och min man semester samtidigt.Då har vi reserverat en vecka i juli till Bulgarien vilket ska bli mysigt.
Vi ska ju besöka den romantiska lilla staden Balchik så jag ser fram emot lite romantik,hi,hi......vi ska fira min födelsedag
också.

Eftersom vi tidigare har varit hänvisade till semester utomlands vintertid så får vi abstinens om vi inte får resa till vintern.
Vi ska resa till Fuertuventura och fira jul.Har firat jul utomlands tidigare och vi tycker att det är toppen.
Skönt att slippa ståhejet hemma.

Jag (min man är ingen datorvän) brukar att surfa runt och använda flera sökmotorer för att informera mig (och min man )om
resmålet.Använder också Google Earth för att orientera mig om var hotellet är beläget samt hur det ser ut i omgivningarna.
Brukar också kolla på Trip Adviser och läsa andras upplevelser av resmålet samt ta del av bifogade fotografier.
Det är sevärt med fotografier som andra resenärer har tagit då det ger en annan bild av både hotell och omgivningar jämfört med vad
resebyrån informerar om.

Så nu har vi två resor att planera för och det är jättekul.
Av Tinto
14 apr. 2009 17:08
Det blir 2 turer till Finland
Först ska vi till Åbo och hälsa på min moster.
Sedan ska vi i juni till Uleåborg för att träffa ytterligare släktingar.
Källa:Egen erfarenhet

I Juli blir det tågluffi i Tyskland och Danmark, ska bli riktigt kul. Anledningen är att jag vill se Tyskland(har aldrig vart där) och att hela familjen(förhoppningsvis) kan åka på en resa tillsammans igen.Källor: Reseguiden, internet och guideböcker.

-Kanske ngn weekend i europa
Av Reh
14 apr. 2009 22:18
Det blir några turer till Finland i år, en är avklarad hittills - jag har familj o släkt där så det blir nog ett par resor till innan året är slut...

USA / Florida kan jag bocka av nu, hemkommen för en dryg vecka sen. Den resan har varit planerad sen september förra året och det var nog årets resehöjdpunkt!

I bästa fall blir det en kortis till typ Köpenhamn eller så... - för att dämpa "reseabstinensen".

Sen en "Europalångweekend" i sommar (Budapest, Prag,Warszawa eller liknande) - det blir med syrran. Förhoppningsvis en kul tjejresa! :)

Sen till jul blir det lite sol o bad, kanske Oman - kanske Thailand. Ingetdera har jag besökt tidigare. Julresans syfte är att undfly julstök och -stress och få avkoppling med skön vila inför en stressig januari-februari månad på jobbet - årets värsta...

USA-resan har förberetts med RG, internet och guidebok samt material från TURmässan i år.
Europaweekend och Oman förbereds med internetsök och RG-diskussioner.. :)