Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Walking like an Egyptian.

Efter att ha fått i mig ytterligare en stadig, bastant frukost bestående av falafel, bröd, kaffe, lite linser i någon slags röra som påminner om bruna bönor och en omelett så var jag klar att ge mig ut på nya upptäcksfärder. Ramlade ut på byn och fick tag i en chaufför som tog mig hela vägen upp till kungarnas dal för den modesta summan av 50 pund. Egyptiska alltså, om nu någon skulle undra. Den här platsen är verkligen helt fantastisk. Här ligger alltså faraoner ( eller låg ) begravda från 3500 år tillbaka. Man har hittat ett 60-tal gravar, varav man har kunnat namnbestämma ungefär ett fyrtiotal av dem. Den äldsta är Totmes I och den sista är enligt Vikipedia förmodligen Ramses XI.

Området är stort och fortfarande under utgrävning, vem vet vad man mer hittar. Jag vandrade runt och var ned till några av gravarna. Ramses IV fick man gå ned en bra bit för att komma ned till sarkofaken som hade innehållit kvarlevorna efter den härskaren. Så är det nog oftast med de här faraonerna, de är begravda djupt under jord. Man fick bara gå ned i tre valfria gravar, vilket inte sades särskilt tydligt när man löste biljett, men så var det tydligen. Ett par av gravarna var man dessutom tvungen att lösa särskild biljett till. B.l.a. Tutankamons, men då jag vet att allt från den graven finns på museum i Kairo så hoppade jag det.

När jag var klar med dalen, så bestämde jag mig för att ta en uppfriskande promenad tillbaka till staden . På vägen tillbaka så passerade jag kung Hatseputs gravtempel, men då det bara innehåller mer än vad jag redan sett så skippade jag det. Vandringen hem tog nästan två timmar och när jag kollade google maps efteråt så såg att att jag vandrat nästan 12 km. Det i vad som kan betecknas som en het svensk sommardag. Uppe i Kairo så höll sig temperaturen kring 26 grader, här någonstans vid 28-29.

Hade skickat iväg min värd att handla några bira åt mig under disk. Det här är i grunden ett muslimskt land, så det säljs ju inte fritt. Men han kom i alla fall tillbaka med 5 pilsner av märket Sakara. Innehåller 10% så det är inget man tar för många av. Fick bli en igår kväll.

Idag så tog jag färjan över till andra stranden och knallade över till tempelstaden Karnak. Precis som Luxor tempel så är det ett imponerande komplex som var var huvudtemplet för Amonkulten. Det var det antika Egyptens religösa centrum. Väldigt många av byggnaderna finns fortfarande kvar och det är egentligen fantastiskt att så mycken gammal historia fortfarande finns till beskådan.

På väg hem så stannade jag till och fick mig lite grann att stoppa i tunnan. Kan ju inte låta den bli för tanig. Hade kanske trott att jag skulle hålla mig till min favoritrestaurang, men har fladdrat runt på fler olika hak de senaste dagarna och det är lika bra överallt.

Nu är det fredag så då får det bli två pilsner till kvällen, så spar jag två till morgondagen.

Jag har under de här dagarna jag flanerat runt blivit en ganska välbekant figur för många av lokalbefolkningen och de brukar gasta till mig "You walk like an Egyptian" och det för mig osökt in på länken jag lämnar härnere.

/Conny

https://m.youtube.com/watch? V=Cv6tuzHUuuk

Hmmm......fungerar kanske inte som länk, men ni får kopiera adressen och avnjuta musiken. Bangles är det i alla fall.
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Konstigt, för när jag pratar med Aarno så säger han att det är bestämt till 19:e. Dolle tippar ev. hemma hos dig. Nåja Aarno skickar raden till mig då han har whatsapp.

Kairo igen och sedan Kenya.
Postat 2022-11-12 18:56  Anmäl
Postis19 säger:
Man blir lite avis när man läser din blog.

Pratade med Dolle idag, frågade när han tänkte spela. Svar: Vi får se..

VIK - BKI 4-3 efter många om och men. Pannan stannar.
Postat 2022-11-12 14:52  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan