Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

På upptäcktsfärd!

Något nattåg blev det inte då de vill ha hela 80 US dollar för den resan. Då kommer jag helt plötsligt ihåg varför jag hoppade över en Luxordfärd när jag var här senast. På den tiden var det obligatoriskt för utlänningar att använda sig av dessa dyra biljetter när man skulle med tåget till Luxor. Numera behöver vi inte det vilket känns bra. En luffare i min situation hade inte råd med en sådan resa då och det har jag inte nu heller. Så det fick bli en dagresa istället.

När biljetten väl var inhandlad så passade jag på att göra besök på Luxor Tempel som är ett stort gammalt tempelkomplex från 1400 före kristus. Enorma kolonner och stora salar kan man bl.a se och en hög obelisk utvisar ingången till templet. På senare år har man hittat och grävt fram den kilometerlånga gatan fram till komplexet som numera går under namnet "Sphinx Avenue, då den förr var kantad av små sfinxar hela vägen. Många av dem är borta, men det finns en hel del kvar. Den andra ändan av Avenyn leder fram till Tempelstaden Karnak. Eller om det nu är tvärtom!?

Så värst mycket mer hanns inte med under gårdagen, förutom lite krubb på det som har blivit mitt stamställe.

Efter frukost idag, så tog jag mig en lite längre promenad bort till Com-el Hetan där det finns två massiva statyer som är allt vad som återstår av Amenhotep III:s tempel. Funderade ett tag på om jag skulle ta apostlahästarna hela vägen fram till kungarnas dal då jag nog var halvvvägs redan, men efter att ha konsulterat google maps så såg jag att för att komma fram till biljettinsläppet så behövs en liten omväg. Så det får nog bli i morgon med transport. Nu får det bli lite mat!

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Marita59:
Ja Marita, det finns väldigt mycket historia just här vid Luxor och man känner sig ganska liten när man inser hur många årtusenden den här platsen varit viktig.

Men nog om Egypten nu, nu blir det om några dagar en tripp till ett annat land och helt andra upplevelser.
Postat 2022-11-12 19:03  Anmäl
Marita59 säger:
Mäktiga upplevelser
Postat 2022-11-09 17:00  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan