Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tempelstaden Luxor.

Jag hade trott att jag skulle få se mer av Nilen än vad jag gjorde under min långa tågresa från Kairo till Luxor. Skymtade den bara borta i fjärran vid ett par tillfällen. Vad jag fick se mer av istället är den bördiga jordbruksmark som finns på slätten runt om floden. Här odlas marken mestadels för hand och man ser nästan inga traktorer eller andra maskinella redskap. De flesta odlare bor heller inte vid sin mark utan befolkningen är inhyst i små städer lite här och var. De städer som tåget passerade var ofast inte särskilt stora till ytan men förmodligen till folkmängd då de alla innehöll stora höghus på 10-12, 15 och t.o.m 20 våningar.

Förutom städerna och jordbruksmarken så såg jag då och då små gråvita bergskedjor i fjärran på andra sidan av floden. Dessa kedjor tror jag mest bestod av någon sorts sandsten.

Tåget lämnade Kairo prick 10 på förmiddagen och klockan blev nästan 11 på kvällen innan jag lämnade det. Sedan tog det mig ytterligare en stund att leta mig ned till Nilen och hitta en liten båt som kunde föra mig över till andra sidan av det stora vattendraget. Killen som tog mig över måste ha rökt på av någonting för han började begära 50 euro för transporten. När jag sade åt honom att han var tokig så gich han direkt ned till 100 egyptiska pund och när jag inte heller godtog det så prutade han det till 50. Jag sade åt honom att jag betalar 20 och efter en stunds skrikande fram och tillbaka, varav jag började gå iväg, så godtog han det. På andra sidan dock så försökte han få det till att jag godtagit trettio och skulle inte släppa iväg mig förrän jag hostat upp med 10 till. Skrik och gap, men till slut insåg han att några mer pengar blir det inte. Letade mig sedan fram till mitt boende, vilket visade sig vara en riktig höjdare. Jag har ett privat boende och har hela översta våningen för mig själv. Sovrum, badrum och ett par generöst tilltagna altaner. Plus ett lite kök, som jag mest använder till att hålla mitt vatten svalt.

Efter en god natts sömn och en stadig frukost, så gav jag mig igår ut för att upptäcka den del av staden som ligger på den västra banken av floden. Knallade iväg en bit, men det tog inte lång tid förrän jag hittade fram till den färja som går fram och tillbaka över vattendraget. Så jag hoppade på den och tog mig över till den östra sidan. Det är den där den mesta delen av Luxors innevånare bor och uppehåller sig. Där färjan lägger till så är det inte många meter till Luxor museum, så jag passade på att gå in och spana in vad som fanns där. Innehåller en massa statyer och andra reliker från de utgrävningar som gjorts i trakten. Här grävs fortfarande ut massvis med 4000-årig historia fram. När jag kände mig klar med museet så knallade jag ut på byn och letade mig ned till smågatorna i downtown där det bedrivs mest handel med allt vad folk behöver. Där är matvaror, kläder, elektronik och hundra andra saker. Allt i småaffärer som betjänar en kund i taget. Lite skillnad mot de stora svenska opersonliga varuhusen. Slank i på en mindre restaurang och fick mig en mangojuice.

När jag så småningom återvände hem, var det dags för en kortare vila innan jag letade upp ett litet matställe här i närheten. Shakshuka är egentligen en Israelisk vegetarisk rätt som Stefan och jag upptäckte på Andamanerna i Indien för många år sedan. Den fanns här också, men man kunde få den både vegetarisk eller med köttfärs i. Jag provade köttfärsvarianten och den var riktigt god. Serverades med en liten tallrik ris och bröd. Måltiden avnjöts med en flaska sprite.

Nu, har jag vaknat till en ny dag och fått i mig en frukost igen. Har bestämt mig för att stanna här till söndag. Flyger vidare på tisdag och det känns gemytligare att stanna här några extradagar än att spedera dem i Kairo. Så nu ska jag över till järnvägsstationen på andra sidan för att se om jag kan få någon plats på ett nattåg tillbaka på söndag kväll.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Två etapper klara två kvar.
3 dagar sedan
Sista rycket!
4 dagar sedan
Dagarna flyger iväg.
1 vecka sedan
Stillheten.
2 veckor sedan
Cirkeln är sluten!
2 veckor sedan