Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tahirtorget!

Den arabiska våren som började med en självbränning i Tunisien 2011 spred sig runt i Nordafrika och fick regeringar på fall på flera platser i arabvärlden. Orsakade inbördeskrig i bl.a. Syrien och Irak. Här i Egypten blev president Mubarak med sin regering tvungen att avgå efter att folk gått ut och protesterat i stora massor. Samlingspunkten för dessa folkliga protester var det stora Tahirtorget och dit tog jag mIg en promenad igår. Torget i sig är väl inte jättemärkligt, men har sitt särskilda symboliska värde.

Nilen är bredare än de foton jag lade ut häromdagen. Det som jag trodde var den västra flodstranden var i själva verket en ö. Så när jag ändå var vid Tahirtorget passade jag på att vandra en bit norrut så att jag kom förbi sagda ö. Då syntes Nilen i hela sin imponerande bredd.

Efter att avbildat härligheten så vandrade jag tillbaka söderut och letade mig tillbaka hemåt via lite mindre gator som jag inte anträtt förut. Stannade till vid ett stånd och fick mig en kebabrulle och en sprite för en struntsumma. Hemma i tid för att ta mig ett par aw.bärs i frånvarande vänners sällskap.

Idag har jag mest bara pysslat om mig själv. Hemma så klipper jag alltid mig själv nu för tiden. Men när jag är ute och reser så gillar jag att gå till barberaren och få både hår och skägg tillsnyggat. Den här vanan påbörjade jag faktiskt just här i Kairo 1987 och har hållit vid liv sedan dess. Då häpnade jag över hur billigt det var här med både hår och skäggbehandling. Det kostade då omkring 5 svenska kronor, vilket var svinbilligt. När jag nu letat reda på närmaste förrättning för min behandling och var klar att betala så var jag ju lite spänd på vad det skulle kosta numera. 50 egyptiska pund var allt han begärde och det är ju inte mer än cirka 25 svenska riksdaler så det var inte ens prutbart.

Lite längre ned på gatan satt en ung dam med ett litet stånd av attiraljer. Hittade mig en liten lagom sax, så nu är alla mina tånaglar i presentabelt skick.

Nu börjar det snart att skymma hemma och det stundar V75. Har kamrater hemma som sköter spelandet, så jag räknar kallt med att min reskassa kommer att fyllas på kontinuerligt. Sitter i restaurangen och har precis avnjutit en Gordon Bleu, så nu är jag klar för kusarna.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan