Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Hej då Egypten.

Det var med visst vemod jag tog farväl av Luxor igår morse. Jag trivdes verkligen med staden och med innevånarna. Även om de gjorde sitt bästa för att locka ur mig mina egyptiska pund hela tiden. Det är likadant vare sig du är i Kairo eller Luxor, egyptierna försöker nästan hela tiden blåsa dig så gott de kan. De vill väl leva de också. Fråga alltid vad det kostar innan du beställer något!

Tågresan tillbaka till huvudstaden tog som nedresan sina modiga 12 timmar, men då jag for redan strax efter nio på morgonen så var jag installerad på mitt hotell i vettig tid igår kväll. Mitt gamla hotell var tydligen fullbokat så jag hittade ett annat kyffe i närheten av stationen. De har ingen restaurang, så jag använder det gamla stället för frukost och kvällsmat.

Järnvägen här i landet håller bra klass. I första klass, som jag använder så är det gott om plats för ben och resterande lemmar och sätesraderna går till och med att vända på. Vill du inte sitta med ryggen mot färdriktningen så vänder du bara på stolen. Funkar det hos SJ??

Nåja, tillbaka i Kairo igen och idag har jag bara tagit det lugnt. Var ute på byn ett tag och snubblade in på ett kaffeställe. Fikat här är detsamma som du får både i Grekland och Turkiet. Uppkokat i små kannor och sedan upphällt i glas eller kopp. Se till bara att låta det sjunka innan du dricker, annars får du med mycket sump i munnen. Gott är det dock.

I morgon kväll så bordar jag ett nytt flyg för vidare färd där jag aldrig varit förut. Ska bli spännande. / Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Marita59 säger:
Spännande att följa resan och att se var du hamnar härnäst
Postat 2022-11-15 22:27  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan