Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Strul, strul, strul!

Före resan så har jag naturligtvis noga kollat visumreglerna för mina tilltänkta resmål och läst mig till att på samtliga länder jag tänkt mig till häromkring så får jag visum vid ankomst. Men vid incheckning på Quatar Airways plan från Kairo till Nairobi så fick jag nobben då jag inte hade något e-visa för Kenya. Försökte fixa ett på flyplatsen, via telefonen, men det gick inte för att jag bl.a. inte hade någon flygbiljett ut ur landet. Har de aldrig hört talas om att man kan åka landvägen??

Med Kenya stängt för mig, så fick jag försöka lösa situationen. Kollade runt lite och hittade en plats på flyget ned till Dar-es Salaam så den köpte jag på stört. För säkerhets skull så inhandlade jag dessutom en biljett vidare ut ur Tanzania så jag inte hamnar i en konstig situation igen.

Det var ett direktflyg, så jag var framme vid den största staden ( ehuru ej huvudstad) i landet redan vid fyratiden på morgonen. Hittade ett gäng bankomater och plockade ut lite pengar från en av dem. Satte mig sedan och tog en liten frulle vid ett cafe på flyplatsen och väntade på att natten skulle gå över i morgon så jag kunde ta en bulle in till staden där jag blev avsläppt vid färjan ut till Zanzibar. Så fort jag tog ett steg ut ur taxin så var jag omsvärmad av ett stort gäng grabbar som nästan slogs om att få bära min packning och få visa vägen. Jag tog min bag själv och sade åt dem att jag hittar själv. Ett par av dem följde efter ändå i hopp om att jag skulle tröttna pä att bära, men jag var snart ombord på den snabbfärja som trafikerar sundet mellan fastlandet och den stora ön. Väl framme och efter en stunds köpslående fick jag sedan en av taxikillarna att köra mig upp tiil den norra ändan på ön, där de bästa stränderna finns.

Hade på flyplatsen fått tag på ett boende för fyra nätter för 499 :- och det lät lite billigt. När jag sedan kollade med booking.com så hade de tagit betalt för betydligt mer än så. Varit inne på deras site efteråt och sett att det med mindre text under priset står +skatter och avgifter. Nåja ett boende har jag i alla fall några dagar till och jag får väl söka efter ett annat under tiden.

Var ganska trött efter en lång dag, då jag som vanligt aldrig kan sova på flyget, så det blev en tidig kväll.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Jadå, var där redan igår. Han kom ihåg mig och frågade hur det var med ryggen.
Postat 2022-11-17 20:02  Anmäl
Postis19 säger:
Ja, dom gick från 1-3 till 7-3 mot v vik igår. Mo Do imorgon, någonting att bita i.

Har du varit och hälsat på våran gamla värd ?
Postat 2022-11-17 18:27  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Ser att VIK lyckaded vinna igen. Får väl hoppas att de kan bygga upp en svit.
Postat 2022-11-17 14:43  Anmäl
Postis19 säger:
Strul hör till resandet. Lycka till fortsättningsvis.
Postat 2022-11-17 09:24  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan