Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Vientiane igen.

Det tåget som tog mig ned från Luang Prabang till huvudstaden var inte lika snabbt som det norrgående härom dagen. Dessutom stannade det vid betydligt fler stationer. Men efter att ha hittat en buss som tog oss till samma gamla busstation som tidigare så knallade bort till det vandrahem jag sov på den senaste natten här i byn. Jodå, de hade ett rum åt mig även nu och jag var snart installerad. Gav mig sedan ut till den kvällsmarknad jag hittade senast jag var här och beställde lite krubb från ett av stånden. Brukar oftast vara bra käk på de här ställena, men det här fläskköttet jag beställde visade sig vara utblandat med stora mängder ris. Nästan som en finsk pirog.

Efter några dagar grubblande och en god natts sömn så har jag landat i beslutet att skippa Kambodja på den här resan. Hade egentligen tänkt dra dit och sedan utnyttja det gratisvisum till Vietnam på tio dagar som vi europeer har. Det är 13 år sedan Rune, Prosten, Walle och jag var där men av olika anledningar så har det aldrig blivit av att återvända, men nu när jag är så nära så är det lika bra att bli där lite längre.

Eftersom det är söndag och ambassaden är stängd så tänkte jag prova att att fixa ett elektroniskt visa. Med hjälp av några andra resenärer så hittade jag rätt portal för ändamålet och började fylla i mina uppgifter. Inte så lätt alltid, det första jag fick lära mig var att förminska storleken på det foto och passfotot jag använde mig av. Efter ett tag så visade det sig också att jag fick byta browser i telefonen till en som klarade av den Captcha som jag skulle ange. När jag slutligen skulle betala de 25US $ som visumet kostar så hände absolut ingenting. Nåväl tänkte jag, då får jag väl uppsöka ambassaden i morgon. Tog mig ut på staden och klämde ett par Beerlao i lugn och ro. När jag avslutat den andra så plockade jag fram telefonen igen och se nu gick det helt plötsligt att betala. Slutsatsen av allt detta är att när saker och ting inte fungerar som det ska, så gå och ta ett par pilsner så blir det bra till slut.

Jag får väl ett svar på min ansökan om ett par tre dagar, men förhoppningsvis så spenderar jag nästa helg någonstans på den Vietnamesiska kusten. /Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Marita59:
Klok man, din Micke!
Postat 2023-02-22 11:59  Anmäl
Marita59 säger:
Min sambo delar fullständigt slutsatsen dukom fram till🍺
Postat 2023-02-19 14:37  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Två etapper klara två kvar.
3 dagar sedan
Sista rycket!
4 dagar sedan
Dagarna flyger iväg.
1 vecka sedan
Stillheten.
2 veckor sedan
Cirkeln är sluten!
2 veckor sedan