Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 17 Februari 2023 - Louang Prabang

En trevlig flodfärd.

Att färdas på vatten har jag alltid gillat och särskilt trevligt blir det när man får en lite längre resa på en sådan här stor flod. Onsdagen började med en liten frukost på kafeet där jag bokade färden och damen hade även gjort i ordning en liten matsäck åt mig. Sedan var det läge att gå hem och vänta på transporten bort till båten. Det tog dock ett bra tag och jag var just ifatt med att knalla bort till kafeet igen för att kolla vad som hände då det stannade en liten flakbil framför mig. Chauffören hoppade ur och ursäktade sig, då han faktiskt glömt bort mig. Nåja inga problem, han körde mig till båten och det var fortfarande god tid innan den avgick. Det strömmade sedan på mer och mer folk och de sista som gick på blev faktiskt utan sittplatser och fick slå sig ned på däcket.

Det här var en tvådagarstur och det syntes klart och tydligt att en hel del av passagerarna tänkt sig att festa loss ordentligt, då de kom med hela backar av öl i famnen. Känslan väcktes fram av en Ålandsbåt där det var fullt liv den första dagen och betydligt avmättare den andra.

Mekongfloden är ganska strid så långt jag har kunnat följa den. Gott om virvlar, små forsar och små nivåskillnader. Bredden på floden skiftar också en hel del, från att vara bred och förhållandevis lugn till att smalna av något och då bli något mer brusande. Vid sidan om floden skiftar det från ren berggrund som också då och då sticker upp här och var högt över vattenytan. Mekong har under årtusenden lämnat stora sandbankar efter sig på stränderna som skulle göra varje resortägare gröna av avund.

Framåt sen eftermiddag så kom vi fram till Pak Beng, som var där vi skulle övernatta. Ett antal vandrarhem och hotell hade skickat ned anställda och transport ned till hamnen för att försöka locka med oss till just deras ställe. Nästan som öarna i den grekiska akipelagen på den tiden man färdades där. Jag fick ganska snabbt tag i ett ställe att vila huvudet på under natten och att sedan hitta en matbit i den lilla byn var heller inga problem.

Upp tidigt dag två för en frukost strax efter sju. Fick även här med mig en matsäck för färden. Det visade sig att vi bytte båt här och det var en välgärning. Avståndet vi skulle transporteras den andra dagen var något längre än den första dagen och dels så startade vi tidigare, dels så var den här skutan betydligt snabbare än den dagen före. Flodmässigt så var dagarna desamma och landskapsmässigt så var det heller ingen större skillnad. Den lilla skillnad som visade sig var att ju närmare vårt slutmål Luang Prabang vi kom så ökade bebyggelsen utefter stranden från någon enstaka hydda här och var till att ibland bli någon liten by här och där.

Tack vare den snabbare båten så anlände vi till Luang Prabang redan vid fyratiden på eftermiddagen. Möttes av en armada av transportbilar som körde oss upp till centrum av staden. När jag tyckte att jag såg ett trevligt boende så ropade jag till och blev avsläppt. Fick sällskap av en engelsman som också bestämde sig för att bo på Amen Corner. Det visade sig vara ett riktigt trevligt kyffe med träväggar och knarrande trägolf. De hade också separerat toalett, duschrum och handfat från varandra i tre små rum. Nu bor jag ju själv, men förstår fördelen om man bor i par. Förhållandevis billigt var det också, men det tar de in på att vara lite dyrare på mat och dryck.

Engelsmannen och jag bestämde oss för att vandra ut och upptäcka staden lite grann. Tog inte lång tid innan vi kom fram till den lilla bambubron som de varje år uppför över bifloden Nam Khan. Den vandrade jag över även förra gången jag var här för fem år sedan. Minnena återvänder. Även den lilla trevliga kvällsmarknaden med alla matställen knallade vi förbi innan det började bli dags att bege oss hem efter en lång dag.

Efter en natts god sömn och en god frukost så begav jag mig ut för att fortsätta utforska staden. Tänkte mig ta en liten tur upp till Phousi Hill som är stadens högsta punkt, men använde mig av google maps och den här gången funkade inte det. Tjänsten ledde mig in på ett tempelområde och där fick jag inte fortsätta. Kanske lika bra, då det är en ordentlig klättring upp.

Har också hunnit med att fixa en plats på tåget ned till Vientiane i morgon eftermiddag. Eftersom det var fullbokat här i morgon så bryr jag mig inte om att fladdra runt efter något nytt utan drar vidare.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
1 vecka sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan