Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Ytterligare en liten gränsstad.

Blev en liten nätt bussresa igår eftermiddag på dryga sju timmar. Blev upplockad vid mitt hotell strax efter tolv och transporterad till en annan busstation denna gång varifrån det sedan blev ombordstigning på en så kallad VIP-buss. Varför de kallas så förstår jag inte då de bara är en stor buss. I.o.m. att resan tog så många timmar brydde jag mig inte om någon matsäck då jag och de flesta passagerarna med mig var övertygade om att vi skulle ha ett måltidsuppehåll. Men tji fick vi! Det blev bara ett par toastopp och knappt det. Nåja, så småningom så kom vi fram till Thakhek som är den lilla gränsstad, mittemot Nakhom Phanom i Thailand, där jag befinner mig nu. Letade snabbt på en tuktuk vid busstationen där och vi fyllde den på nolltid med en massa folk. De flesta tog in på ett hostel nere i byn, men jag och en portugis som vill bo i egna rum hamnade någon kilometer utanför centrum. Hungriga som vi var så drog portugisen och jag ut på jakt efter en kvällsöppen restaurang och vi hittade ett lokalt ställe som kunde bistå med en tallrik ris och något som förmodligen var grillad anka.

Dåligt med frukostställen här också, men jag hittade ett litet nyöppnat cafe som fixade en nybryggd kopp fika och en härlig sandwich med ägg och tonfisk. Gott!

Thakhek, som den här lilla staden heter är nog kanske en av de allra minsta av de städer som gränsar till Thailand utefter Mekongfloden. Någon mil öster om staden finns här ett antal grottor som nog är ganska fina att uppleva, men då jag bara stannar två nätter valde jag att se vad staden hade att uppleva. Förutom en ganska fin strandväg, med lite cafeer och restauranger så var det inte så väldigt mycket. Hittade dock ett ställe där jag kunde boka in mig på morgondagens betydligt kortare bussresa till nästa mål. Satte mig sedan nere vid strandvägen och inmundigade en baguette med omelett. Det är inte för inte som Laos är en gammal fransk koloni. Hamnade grannar på serveringen med ett par kvinnor från Schweiz som var ute på en nio månader lång cykeltur runtom i Asien. Nu är det slutkläm och de skulle flyga hem från Hong-Kong.

Mitt emot vårt boende finns en laotisk restaurang och dit tog jag mig vid kvällningen för en pilsner och en tallrik krubb. Hamnade i samtal med ett australiensinskt par, som åkte motorcyklar runt om i världen. De hade varit ute i nio år och fladdrat runt och hade under dessa år också adopterat på sig tre hundar som de träffat under vägen. En från Venezuela, en från Colombia och den senaste från Turkiet. Nio år.......det är en häftig resa, även om man som dessa kan jobba online under tiden. Nu var de inte längre så långt hemifrån, men problemet är att få in hundarna till Australien. Från Europa och Asien fordras långa karantänstider, så de kanske måste åka till USA eller Nya Zeeland först.

Med dessa saker i tanke så ser mina visumproblem små ut. Fick ett mejl från Vietnam idag om att jag måste skicka in nytt foto och ett nytt foto på mitt pass. Då de ej angav vad som var fel så skickade samma foton igen, så får vi se hur det går.

God natt/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan