Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Varmare igen.

När alarmet gick på min telefon så var jag redan uppe sedan en kort tid. När jag har tider att passa så är sömnen inte lika tung. Packat det mesta hade jag redan gjort så det var bara lite laddkablar och dylikt att ta hand om, så jag var ute ur hotellet redan drygt sex på morgonen. Knallade ned mot en av huvudgatorna och fick direkt tag i en taxi som körde mig till färjeterminalen. Taxi är av någon anledning billigt i Japan. Kanske är det bränslepriserna, jag har inte kollat. Terminalen var inte ens öppen ännu när jag anlände, men jag behövde inte vänta så lång tid. Koll av K-ETA som sagt och passkontroll och så fick man en del papper att fylla i innan ankomst till Korea. Ombord på färjan sedan och det var en sådan här snabbgående katamaranfärja. Men det är ju trots allt en bit mellan Fukuoka och Busan så jag hann lätt få i mig en frukost på fartyget.

Väl framme sedan så var det en väldigt smidig procedur. Den här viktiga K-ETA frågade man inte ens efter och lika bra var väl det för det hade ju redan japanerna kollat upp. När jag väl hade släppts in så växlade jag in merparten av de japanska pengar jag hade kvar samt försåg mig med mer koreanska cash från en ATM. Fick tag i ett koreanskt SIM-kort också och fick det installerat och klart. Hade fått instruktioner om hur jag tar mig till hotellet och framåt tre-tiden anlände jag dit. Incheckningen var egentligen inte förrän klockan fem, men damen där kunde släppa in mig om jag betalade 10000 won extra. Nej sade jag, då väntar jag. Ja, du får komma in för 5000 kontrade hon och så fick det bli.

Ett riktigt stort fint rum har jag här i byn, men läget är som det är. Det ligger nog en sex-sju kilometer från centrum och bussturen hit tar ett tag. Men vem har bråttom? Jag var lite hungrig så när jag var färdiginstallerad så sökte jag upp närmast restaurang. Dit var det inte långt, men damen där inne blev lite förvånad när jag kom inrumlade på stället. Lunchtiden hade väl egentligen redan passerat och hon satt och räknade dagskassan. Men mat hade hon kvar så det var inga problem. Buffe var det också, så det var bara att börja plocka åt sig av vad som fanns. Fick ihop en hel del på tallriken och så kom damen med en tallrik soppa som lök på laxen. Efter maten så hittade jag närmaste kvartersbutik och provianterade lite inför kvällen. Här, precis som i Japan, så kryllar det av sådana här småbutiker lite överallt. Det är 7-11 och en del inhemska kedjor så det är alltid lätt att få tag i det man behöver och vill ha.

Så värst många bra alternativ för frukost hittar jag inte här där jag bor. I morse löste jag det med att gå till ett bageri där jag fick tag i någon sandwich. Den kunde jag ta med till ett sådant här kaffeställe som bara säljer kaffe och ta min frukost där. Det här med kaffe är något som har blivit väldigt stort i bortre delarna av Asien. Kanske inte så konstigt i Laos och Vietnam som båda är storproducenter av den varan. Vietnam faktiskt näst störst i världen efter Brasilien. Men även här i Japan och Korea så kryllar det av små kaffestånd där du kan plocka med dig en mugg. Kaffet kommer dessutom i alla möjliga varianter, kallt eller varmt eller smaksatt på en himla massa olika sätt.

Tog mig sedan med bussen ned på stan och passade på att gå in på järnvägsstationen och löste en biljett till mitt nästa resmål. Den resan blir på tisdag. Knallade sedan bort till Yongdusan Park som är en mycket fin och populär park mitt i stadskärnan. Här finns också Diamond Tower, eller Busan Tower som det också kallas. 120 meter högt och beläget på en av höjderna i staden ger det en mycket fin vy över de centrala delarna. Rekommenderas för de som har vägarna förbi. Trevlig servering också där man får en pint öl att smutta på i solgasset för en överkomlig summa. Här i Korea är våren längre kommen än i Japan. Det kände jag direkt igår vid ankomst att det säkert var en fyra-fem grader varmare här. Det ser man också på att många träd börjar tappa sina kronblad. Dock inte alla, så prakten kan fortfarande njutas av. Så får jag dessutom gå i shorts, t-shirt och sandaler igen, till skillnad mot Japan där jag hade strumpor, skor, långbyxor och en långärmad tröja.

Hade tänkt att ta mig till en annan stadsdel för att kolla in den, men det är ju en dag imorgon också så det får vara till dess. Hittade i närheten av parken en liten mexikansk restaurang och fick mig en tallrik burritos på koreanskt vis. Det gick i det också!

Men nu är det lördag kväll och gubben håller sig inne. Det här med nattliv är inte riktigt lockande jämt och särskilt inte när man måste avsluta kvällen med en lång busstur. Så då kanske det är bättre att få det här nedskrivet.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Marita59 säger:
Imponerad av att du håller oss uppdaterade så bra. Låter härligt med shorts och värme, det där med strumpor är ett riktigt otyg. Här ligger snön kvar men dom lovar 10 plusgrader om några dagar så bara att hålla tummarna
Postat 2023-04-02 23:46  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
1 vecka sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
3 veckor sedan
Stillheten.
4 veckor sedan