Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Vilken härlig dag!

Det var inte utan att jag gick och nynnade på Ted Gärdestads gamla slagdänga när jag igår påbörjade en riktig långpromenad runtom i staden. Pigg ibenen och glad i hågen efter att ha fått iväg den där förbaskade K-ETA så gick jag med lätta steg ut för att utforska. Började med att traska bort till en fin och vacker Ohori Park ett par kilometer nordväst. I storlek ungefär som skantzsjön i Hallstahammar men med lite öar mitt i sjön som man kan nå med några små broar. Promenad, jogging och cykelväg väg runt om i en tvåkilometersbana och massvis med glasskiosker och småfik. Populärt utav bara tusan. Efter att vandrat runt där ett tag och fått mig en glass så tog jag mig inåt stadens centrum och kollade in helgedomen Kushida-Jinja. De här helgedomarna i Japan är inte alls så mycket påkostade som templen i Indien, Thailand och resten av sydostasien, mest bara en öppen träbyggnad med lite lyktor och annat samt en en liten träkista framför. Men de betyder nog lika mycket för vardagsjapanen. Man ser när folk lämnar helgedomarna att de bugar sig mycket vördnadsfullt när man lämnar platsen.

Efter att även jag bugat då jag lämnade helgedomen så styrde jag kosan rakt norrut mott färjehamnen där det fartyg jag hoppas vara på på fredag morgon, ska utgå från. Dit var det en bra bit, men benen är fortfarande starka så det var inga problem. Vid färjehamnen så fick jag veta att jag nog borde vara där ett par timmar före avgång då det är mycket som ska kontrolleras. K-ETA och pass, biljetter och förmodligen även vaccinationsstatus så det blir till att göra en tidig kväll före.

När jag hade allting klart för mig om ev. färjeavgång så traskade jag inemot centrum och vidare bort mot mitt hotell. Ett stopp vid en liten restaurang för en iskall öl hann jag också med innan jag var hemma. Tillryggalade nog närmare två mil under dagens promenad och det kändes lite när jag kom tillbaka till hotellet. Hade varit skönt med ett badkar som i Osaka, här har jag bara till ett litet kar så det fick vara. Efter duschen så kollade jag mig mail och ta mig tusan så visade det sig att min K-ETA ansökan redan är godkänd. Hurra Sydkorea, nu kommer jag!

Hade egentligen tänkt ta det lugnt idag, men fick för mig att ta en tur uppemot Fukuoka Tower som är ett 234 meter högt torn beläget ute vid Monochibamaområdet som ligger vid kusten. Det kostar ungefär tvåhundra svenska att åka upp till observationsdäcket, 123 meter upp, men det hade jag ingen tanke på att göra, ville mest bara se tornet. Fick en bra vy av det med någon kilometer kvar och tog några foton och därmed nöjde jag mig. På väg mot tornet så passerade jag platsen där ruinerna efter Fukuoka Castle ska finnas. Men där fanns bara lite murar och inte tillstymmelse till några ruiner efter borgen. Så det kan kan ni släppa om ni någonsin kommer hit.

Börjar bli dags att sammanfatta Japan efter tio dagar. Mycket trevligt och framför allt jättelugnt och tyst. Hörs ingenting från trafiken och allt går enormt lugnt tillväga. Prisnivån, högre än Sverige, men förutom logi så är det inte farligt dyrt. Finns många restauranger där man beställer maten i en automat, eller surfplatta vid ditt bord och de restaurangerna är inte alls särskilt dyra. Där kan du dessutom bli serverad av en liten robot som kommer framkörande till ditt bord med maten. Sedan tar du maten och trycker på en knapp så återgår den till köket. En liten japansk tjej på en fem-sex år visade mig hur man ska göra.

Men nu är jag färdig här och nästa gång så hörs vi från Pusan. Eller Busan? Lite olika med stavning beroende på var man läser det.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan