Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Branta backar.

Efter frukost igår så tog jag bussen nedåt stan. Klev av lite före själva centrumkärnan och vandrade uppåt stadsdelen Gamcheon Cultural Village. Den ligger högst upp på ett av bergen och det blev en ordentlig klättring uppför berget. Men jag tog det stilla och lugnt så det gick bra. Men visst märks det att man passerat de sextio sedan länge. Upp kom jag ändå och byn däruppe är riktigt färgglad och fin. Som alla sådana här byar så förlitar man sig väldigt mycket på turismen och det vimlar av små souveniraffärer, och allehanda andra turistfällor. Jag var inte sämre än att jag investerade i en ny t-shirt till samlingen så jag har lite mer att välja på till sommarens varma dagar.

Fördelen med sådana här ställen att de alltid har vykort, så jag införskaffade ett par sådana också och nu på morgonen har jag postat iväg dessa. Det var också de sista som skickas ifrån den här resan. Hade egentligen tänkt ta en hellugn dag denna sista heldag i Busan, men så hittade jag en tunnelbanelinje som tog mig hela vägen ut till Gwangalli Beach som visade sig vara en vacker strand ungefär en mil bort. Bred och fin och kanske två kilometer lång. Eftersom den ligger mitt i storstaden så finns det gott om cafeer och barer när man badat färdigt för dagen. Men nu är det april och kanske inte riktigt tillräckligt varmt i den japanska sjön ännu för ett dopp. Jag lämnade badkläderna hemma på hotellet och hade inte ens tänkt mig att doppa fötterna, men nu när jag ändå var här så kunde jag inte låta bli utan vandrade ut en liten bit i vattnet. Det var faktiskt inte så värst kallt. Jag har badat i kallare.

Nu börjar här bli kväll snart. Klockan närmar sig sju och i morgon så far jag vidare. Efter att ha besökt ett gäng storstäder så ska det bli skönt att komma till något mindre. De två städer jag närmast har sikte på är inte större än 250-300.000 innevånare och de kommer att kännas mindre än så gissar jag. Så i morgon sitter jag på tåget till Mokpo. En liten kuststad i sydväst.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
1 vecka sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
3 veckor sedan
Stillheten.
4 veckor sedan