Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Det blir inte alltid som man tänkt sig.

De här KTX-tågen i Sydkorea är nästan lika snabba som Shinkansen-tågen i Japan. De har en toppfart på 300 km/tim. även om jag sett uppgift på att de kan prestera 330. Hur som helst, snabbt går det och trots ett byte vid Osong, som ligger inte så långt från Seoul så var jag framme i Mokpo redan strax efter tre på eftermiddagen. Jag märkte dock en stund före att det började komma regnstänk på tågfönstret och trots att det inte var jättelångt till mitt boende så valde jag att ta en taxi. Jag hade sett på booking.com att mitt rum inte var större än fyra kvadrat, men ignorerade det då jag märkt tidigare att de där siffrorna inte alltid stämmer. Inga bilder fanns heller publicerade på härbärget, men jag valde det eftersom det låg centralt. Döm om mim förvåning när jag blev visad ett rum som faktisk inte var större än fyra kvadrat, gissar på att en fängelsecell i Sverige är större. Jag började protestera och menade på att jag behöver ett badrum i anslutning. Då visade hon mig ett annat rum i samma storlek som faktiskt hade ett badrum bredvid, men då fanns där ingen säng utan man fick sova på golvet. Pest eller kolera. Men jag valde sängen. Vilket innebär att jag behöver masa mig ut i natten för toalettbesök.

Som sagt, det började regna när jag anlände. Inga större mängder men ändå tillräckligt för att inte ge sig ut på några större strövtåg. Visar sig också att här hade de allra flesta restauranger stängt mellan tre och fem, ungefär som en spansk siesta. Hittade faktiskt inget vidare ätbart alls, så det fick bli lite snabbmat från 7-11. Regnet ökade på under kvällen så det var ingen höjdare när man behövde springa iväg på toaletten mitt i natten.

Det här stället håller med frukost, och när jag kom till allrummet strax före åtta så låg där ett par överkokta ägg med grön gula samt en halft röd, halft grön tomat och väntade på mig. Men där fanns även juice och bröd att rosta samt kaffe att göra sig, så jag överlever?

Regnet skulle ligga kvar hela dagen enligt prognosen, men strax före lunch så lättade det och höll uppe. Skyndade mig ned till järnvägsstationen och bokade biljett för min nästa resa, boende har jag redan fixat. Det blir ett riktigt hotell den här gången!

Eftersom regnet höll sig borta så tog jag en promenad bort till utgångsstationen för en linbana ut till ön Gohado. Men mulet och disigt som det var så var det inte läge för att hoppa på den turen. Syntes med en gång att utsikten däruppe skulle vara för begränsad.

Någon kilometer ifrån mitt boende så har det byggs upp en klunga med höghus. Gissningsvis tjugiotvå-tjugiotre våningar höga och eftersom där bor en himla massa människor så blir utbudet av restauranger, pubar och barer lite mer koncentrerat. Men jag glömde bort det här med öppettiderna så när jag var där hittade jag bara ett ställe där jag kunde komma in och få en pilsner. Å andra sidan behöver jag bara ett i taget. Men jag får ta mig en vända dit i morgon. Det visar sig dock att min värdinna, i huset bredvid, driver en bar och enligt recensionerna jag sett så gör hon utmärkta cocktails. Ska gå över och prova.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan