Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Ruskväder.

Inte så mycket regn, men blåsigt och kallt var det här i Mokpo idag. 11 grader ungefär och höstkläderna är på igen. Tog bussen ut och kollade in de lite udda klippformationerna Gatbawi Rock. Två sandstensformationer(gissar jag) nere vid havet, som är berömda häromkring.

I närheten finns även det nationella sjöhistoriska museet och naturhistoriska museet och eftersom vädret var som det var så besökte jag bägge. En gång i tiden gick silkesvägen från Kina till Japan via sjövägen runt Korea och utefter kusten har man lokaliserat en hel del skeppsvrak från den tiden och bärgat massvis med gammalt porslin och andra skatter. Mycket av det visas upp här i museet och visst är det vackra pjäser. Precis som med det svenska Vasa, så har man plockat upp några småskepp som man visar upp. Men visst är det en enorm skillnad på storlek. Överlag en trevlig upplevelse.

Naturhistoriska kändes också intressant, med dinosaurieskelett och en del förstenade ägg från samma djurart. Man visar upp både gamla utdöda och nu levande djur, fiskar och växter på en stor yta. Tyvärr så är det bara djurnamnet som nämns i engelsk text, all annan förklaring är på koreanska och det behärskar jag inte så bra. Så lite lurad känner man sig.

Efter att ha tagit en sen lunch ute på byn så återvände jag "hem" för en sista kväll till mitt lilla kyffe. I morgon så far jag vidare. Har kollat vädret och det blir lite bättre de närmaste dagarna, i all fall lite sol och temperaturer i närheten av 15. Jag är ju bortskämd med värme, men anade nog att Japan och Sydkorea skulle bjuda på lite mer svenskt klimat.

Nu börjar nedräkningen för den här resan, imorgon när jag kommer till nästa resmål så är det bara en vecka kvar innan den långa resvägen hem påbörjas. Jag har bara en tågresa kvar att boka, annars är allting klart.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Visste väl det!
Postat 2023-04-10 12:25  Anmäl
Postis19 säger:
Det fixar jag
Postat 2023-04-10 10:20  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Tack tack, skönt att känna sig lite efterlängtad. Hemma nästa lördag f.m. Kan du sätta på luftvärmepumpen på fredag? Kommer ej ihåg om jag drog ur elkontakten, men det har jag nog gjort. Sitter bredvid fönstret vie pokerbordet. Sedan har du fjärrkontrollen på lilla väggen mellan kontor och vardagsrum. Sätt bara igång den och vänta någon minut för att se att den startar. Vi ses.
Postat 2023-04-08 12:41  Anmäl
Postis19 säger:
Välkommen hem, Kent frågar varje fredag när du kommer.
Postat 2023-04-08 12:02  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan