Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Trivsamt!

Korea, liksom Japan är väldigt lätt att resa i. Tåget som tog mig till Gunsan från Mokpo var ett sådant här som stannade vid alla stationer som fanns och dessutom så var det ett tågbyte vid en stad som heter Iksan. Trots det så tog det inte mer än ett par timmar, så var jag framme. Biljetterna man köper innehåller information på engelska om tågnummer, vagn och din plats. Återstår bara att kolla upp vilken perong, men det är bra visat på stora bildskärmar på alla järnvägsstationer. När jag väl kom fram så passade jag på att boka ett tåg till Seoul på måndag, så är jag klar med alla bokningar för den här resan.

Det normala, av vad jag förstått, i Korea är att järnvägsstationerna ligger ganska centralt. Men så var inte fallet här i Gunsan. Stationen låg en bra bit från centrum så med packning och allt valde jag bort att gå. Google maps fungerar lite olika i olika länder har jag upptäckt och här i Korea så hittar google aldrig vägar att gå, ens om det bara är raka vägen på en gata framåt. Däremot så är google duktig på att tala om vilken buss du ska ta för att komma dit du vill och vilken busshållplats du skall välja. I.o.m. att jag var en bit från centrum, så gick inte bussarna så tätt, men strax efter tre så kunde jag i alla fall checka in på mitt boende. Jag trodde att jag bokat ett hotell, men det visade sig vara ett bed and brekfast. Sak samma, rummet är stort och fint och med ett eget badrum. Sängen saknar visserligen ben så man sover direkt på golvet, men det är jag van vid.

Hann ut och upptäcka det närmaste grannskapet innan jag gjorde kväller. Jag fladdrar inte runt så mycket på kvällarna, så det brukar bli ganska tidigt. Inte heller kollar jag in något på tv, även om det finns en i nästan alla rum här i Asien, så jag går oftast i säng skapligt tidigt. Vilket gör att jag är uppe tidigt också. Här startar frukosten klocka åtta och då var jag redan i köket och började rosta bröd. Någon timme senare var jag färdig för att gå ut och upptäcka Gunsan. Solen skiner idag från en klarblå himmel och temperaturen låg under dagen kring 14-15 grader. Men liksom i Busan och Mokpo så blåser det ordentligt, vilket kanske inte är så konstigt då alla tre är kuststäder. Får se hur det är uppe i Seoul sedan. Gjorde mig ett eget litet promenadstråk på dryga halvmilen där jag fick se Dongguksa Temple, Gyeongamdong Railroad Town och Hinpo Maritime Theme Park. Det förstnämnda är ett budisttempel inte alls långt ifrån mitt boende. Den här järnvägsstaden visade sig vara en knapp kilometer av ett nedlagt järnvägsspår, där man lät räls och sliprar ligga kvar. Sedan har man på bägge sidor av spåret byggt upp en massa souvenirbutiker. Mycket krimskrams naturligtvis, men ändå skönt att gå där då det erbjöd lä från den isande vinden. Den sista anhalten låg nere vid floden och var förevisning av gamla vapen den Sydkoreanska krigsmakten hade att förfoga över fram till för några år sedan. Det var helikoptrar, olika flygplan, stridsvagnar och ett stort krigsfartyg som inte längre användes. Inuti fartyget fanns det montrar om olika slag som flottan utkämpat mot angripare. Så sent som 1999 och 2002 så var det tydligen skärmytslingar mellan nord om syd om ett par öar som tillhör syd, men ligger nära nord.

Den här turen var inte så lång och tog ej heller så lång tid. Tillbaka till boendet en stund innan jag framåt skymningen letade mig fram till en marknad för att se vad som där fanns. Inte så mycket, men i en närbelägen skoaffär så kostade jag på mig att inhandla ett par nya fritidsskor. Det blir förhoppningsvis inget mer regn här, men det kan väl regna även hemma tänker jag. Ned till en liten pub också, för ett par pilsner innan jag knallade hem och fick det här nedskrivet.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan