Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Sista anhalten.

Min sista heldag i Gunsan använde jag till att ta mig en promenad ut till Uenpa Lake där det finns en stor härlig park som är mycket populär bland befolkningen. Precis som vid Ohori i Fukuoka så är den placerad runt en sjö. Skillnaden var bara att den här sjön var mycket större och ville man gå runt hela så fick man räkna med att tillryggalägga en dryg mil. Det struntade jag i då jag redan på vägen dit hade avverkat närmare en halv sådan. Häromkring har blomningen av de olika träden nästan gått mot sitt slut. Kronbladen faller av i en strid ström och lägger sig i drivor på gångbanor och planteringar. De träd som saknar blommor och bara har blad börjar grönska ordentligt i sin prakt och det är en ljuvlig tid. Det är något som också kommer att ske hemma i Sverige vad det lider och jag kommer att vara hemma för att följa hela cykeln.

Igår så var det då dags för den sista tågresan då jag tog mig vidare hit till Seoul. Det var ett sådant här tåg som, åtminstone i början, stannade till vid varenda mjölkpall. Men jag hade inte bråttom! Ju närmare huvudstaden vi kom, desto fler stationer susade vi förbi, vilket väl var klokt då de boende där har fler sätt att ta sig in till byn. Anlände till slut till Yongsan station och hittade där rätt tunnelbanelinje för att ta mig vidare till mitt hotell. I Japan finns det informationshjälp att få vid de flesta tunnelbanestationer, men det är något som saknas i Korea. Du är hänvisad till automater för att köpa dina biljetter och sedan gäller det att hitta rätt plattform. Lyckligtvis finns det alltid någon yngre som behärskar engelska att fråga, så allting löser sig.

Väl framme och installerad på mitt rum, som visade sig vara ett enkelrum med våningssäng, så tog jag hjälp av receptionisten att beställa en tur ut till den demilitariserade zonen mellan de två Koreanska staterna. Kostar omkring 500 svenska för en halvdagstur, men det är ju en sådan här "onceinalifetime"-grej att göra så det var inget att tveka på. Turen skulle avgå klockan tio på förmiddagen i morgon, men nu idag har jag fått reda på att det är ändrat till sex på morgonen. Så i kväll blir det en tidig natt.

I övrigt så har jag mest bara strosat runt idag. Hade tänkt kolla in palatset Gyengbokgung, men det är stängt där idag, så det får vänta till torsdag.

Vi höres/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Marita59:
Blåsippor är gott att vila ögonen på.
Postat 2023-04-11 16:00  Anmäl
Marita59 säger:
Hemma hos mig börjar blåsippor titta fram, som du säger härliga tider att se fram emot:)
Postat 2023-04-11 14:54  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Två etapper klara två kvar.
2 dagar sedan
Sista rycket!
4 dagar sedan
Dagarna flyger iväg.
1 vecka sedan
Stillheten.
2 veckor sedan
Cirkeln är sluten!
2 veckor sedan