Stöd Ukraina

Trixies blogg

Torsdag 10 Februari 2011 - London

Världens bästa cappuccino och en rar bok

Den bästa cappuccino jag någonsin druckit köpte jag på Café Vergnano på 62 Charing Cross Road. Jag kommer inte riktigt ihåg sammanhanget men plötsligt hade jag en cappuccino i handen och såg ett vackert format blad i skummet. När jag sedan smakade den fick jag en uppenbarelse som gör att jag vid varje Londonbesök vallfärdar till 62 Charing Cross. Sanningen att säga så finns det annat som lockar på denna gata och en promenad från National Portrait Gallery till Tottenham Court Road brukar ta tid, för här finns det många fina antikvariat där man kan drömma sig bort i någon första upplaga. Enligt Time Out Best Shops Guide 2011 är Quinto Bookshop och Francis Edwards på 72 Charing Cross Road en av de bästa antikvariaten i London. Quinto ligger i källaren och deras hela sortiment byts ut varje månad! Francis Edwards är affären på bottenplanet. Andra antikvariat värda att besöka är Any Amount of Books och Henry Podes Books.
Adressen 84 Charing Cross Road klingar välbekant för alla bokälskare och det är titeln på den bok som Helene Hanff skrev om Marks & Co - en bokhandel som låg just på denna adress. Boken filmatiserades med Anne Bancroft, Anthony Hopkins och Judi Dench.
Nu har jag inte nämnt Cecil Court som är en tvärgata och det är medvetet; för Cecil Court behöver en egen presentation. Om Charing Cross Road är Mekka för en bokälskare så är Cecil Court Kaba.

I väntan på nästa cappuccino på Charing Cross Road tar jag mig en kopp nescafé och noterar att man kan flyga 07.20 med Norwegian till London i morgon.

Att dagdrömma är gratis.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet