Stöd Ukraina

Travelfuns blogg

Lördag 5 Januari 2013 - Delhi

Välkommen till Delhi

Folk fryser på gatorna, går omkring i stora filtar och gör egna brasor för att värma sig. På takbarerna sitter Delhis rika ungdomar och dricker drinkar eller öl på flaska. Bilarna är välsignade med "aum" märket på motorhuven. Man stannar för kor, men inte för människor. Välkommen till Delhi. Kontrasterna är stora och här hittar man både slumområden och golfklubb mitt i stan. Pengarna bestämmer. Eftersom jag fått chansen att bo hos en Indisk familj den natten jag har i Delhi så har jag fått chansen att uppleva båda. Privatchaufförer, städerskor, kock, trädgårdsmästare, vakter och barnhjälp är inte något jag är van vid direkt, men självklart för de välbärgade indierna. Fast, jag märker också att de har blivit som en familj. Hemhjälpen bor i huset med familjen och är också en del av den. Jag blir både hämtad på flyget och skjutsad av chauffören runt bland några av Delhis sevärdheter. Familjen vill att jag skall få en bra bild av Indien och följer själva med och visar mig små gömda cafeer, butiker och pekar på Presidentpalatser, kyrkor, moskeer, indian gate osv, och stannar så jag kan fota, men oftast tar de kaneran från mig så jag ska få vara med på bild. de bjuder på middag ute och inbjuder också till samtal om olika kulturer. När jag frågar om hur det är att använda vänsterhanden i Indien ser de frågande ut och vet inte vad jag menar. De är lite fundersamma till att jag skall åka på en "budget-tur" men är helt förstående till att jag vill ut på äventyr.

.
Dela med andra:    

Kommentarer
Hej, jag letar efter en indisk familj att bo hos kommande vecka? Hur kom du i kontakt med din familj? Har du något tips/kontakt att delge? Bästa hälsningar, Maria
Postat 2015-03-24 23:55  Anmäl
Travelfun säger till Ziesta:
Ja då lär det vara varmare. Det är ovanligt kallt för säsongen i Delhi och många människor har dött. Man tänker inte på att de inte har värme på alla restauranger mm och det kan vara riktigt kallt. De är mer vana med 40 plusgader och har AC. Har haft samma outfit några kvällar med de enda varma plaggen jag haft med, men i Jaipur har det varit varmare och nu åker klänningarna fram :-) jag kan varmt rekommendera Jaipur. Det är den bästa staden so far på resan.

Jag tror det är ganska vanligt med wifi.
På detta hotellet är det gratis och i Agra kunde man betala en billig summa för att få det. Det är inte säkert dock att det finns på alla rum, men i lobbyn gissar jag att de flesta hotell har det.

Jag njuter verkligen av dagarna här, och hoppas du kommer göra detsamma. Indien är verkligen något extra :-)
Postat 2013-01-08 20:23  Anmäl
Ziesta säger:
Låter ju inget vidare att det är kallt.. Hoppas det hinner bli lite varmare tills jag ska till Delhi om några månader.. :-)
Postat 2013-01-08 17:27  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet