Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 19 Juli 2019 - Kiev

Vad livet ändå är gott!

Inte så värst mycket mer att rapportera från min sista dag i Chisinau. Vandrade runt lite och hittade en trevlig liten park i närheten av Triumfbågen, där jag blev sittande någon timme.

Ned till värdfolket och hämtade min packning vid åttatiden på kvällen och promenerade ned till Gara De Nord för att ta min nattbuss till Kiev. Sammanlagt fyra stopp för passkontroll blev det och längst tid tog det hos de ukrainska kontrollanterna.

Väl framme i Kiev gjorde jag det enkelt för mig och hoppade in i en bulle som fick köra mig raka vägen till hotellet. Dyrt blev det, men det fick det vara värt. Mitt hotell ligger en mil ut från centrum ungefär, men med en tunnelbanestation bara någon kilometer bort så det fungerar. De har normalt incheckning från två på eftermiddagen, men när de fick höra att jag kom med nattbussen så gav de mig ett rum på direkten. Vilket var skönt då jag kunde sträcka ut mig i sängen och sova ett par timmar.

Utvilad så drog jag sedan ned på stan och letade upp en resebyrå för att höra om de kunde hjälpa mig med visum till Vitryssland. Men då de själva inte behöver något visum, så hade de ingen erfarenhet av detta. Fladdrade över till ambassaden istället där jag väntade ett par timmar innan någon behagade prata med mig. Det bästa och snabbast de kunde åstadkomma var ett transit visum där jag kunde övernatta en natt i Minsk. Men det blir för lite känner jag och när de dessutom kräver att jag tecknar en speciell försäkring bara för Vitryssland så släpper jag dem för den här gången. Får ta omvägen över Polen istället och direkt efter ambassaden så försvann jag ned till järnvägsstationen och bokade in mig på nattåget till Warschzawa på måndag kväll. Det var heller inte utan komplikationer då damen i kassan pratade usel engelska och lyckade felboka mig till söndag kväll först. Det var bara tur att jag kontrollerade biljetten innan jag gick därifrån.

Det blev sedan en tidig kväll igår innan jag har sprungit runt på lite upptäktsfärd idag. Tog tunnelbanan till stationen Dnipro för att sedan ta mig till fots upp till det magnifika Petjerskaklostret, där det förutom den vackra kyrkan även finns ett miniatyrmuseum med saker som man måste se i förstoringsglas. Till exempel en ros inuti ett hårstrå. Eller ett lite schackbräde med uppställda pjäser, som vilar på ett knappnålshuvud. Jag såg dock inte från vilket parti det var.

Alldeles i närheten finns Lavraklostret som är ett grottkloster med anor från 1000-talet. Man kan ta sig en kortare vandring bland grottgångarna och passerar då de kistor som rymmer kvarlevorna från heliga munkar som en gång verkade här.

När jag klar vid klostren så tog jag en buss tillbaka till citykärnan för lite lunch innan jag vandrade iväg på nya upptäcktsfärder. Inte så mycket att skriva om dock.

Nu är jag hemma på hotellet och har nyss fått i mig kvällsmat. Det verkar bli brölopp för det kom nyss en dam i brudklänning och passerade bakom ryggen på mig. Ett stort följe med gäster dyker också upp så jag börjar fundera på om de har bokat hela restaurangen eller så. I sådant fall får jag väl vandra upp på mitt rum.

Det ska jag kanske ändå göra snart och kolla om där går någon bra film så här på fredagkvällen.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Hejaconny:
Nja, hann aldrig få något röstkort.

Å, vem skulle man rösta på? Klitko, den gamle boxaren. Kan man lita på en sådan?
Postat 2019-07-21 14:46  Anmäl
Hejaconny säger:
Privet Conny - glöm inte att rösta imorgon i ditt nya hemland 😉
Postat 2019-07-21 00:48  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Det gör inte så mycket. Det är 33 år sedan jag var i Warschzawa senast, så det kan vara dags.
Postat 2019-07-20 16:01  Anmäl
Postis19 säger:
Hej

Tråkigt att det inte funkade med vitrysland, annars verkar det ju rulla på bra.
Postat 2019-07-20 11:39  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Två etapper klara två kvar.
3 dagar sedan
Sista rycket!
4 dagar sedan
Dagarna flyger iväg.
1 vecka sedan
Stillheten.
2 veckor sedan
Cirkeln är sluten!
2 veckor sedan