Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Onsdag 17 Juli 2019 - Chişinău

Svensk sommar.

Chisinau är som huvudstad ingen stor stad. 2012 bodde här cirka 660 tusen och även om befolkningen säkert ökat nu så är det nog inte med så mycket. Till ytan är staden dock stor, men det gör inte så mycket då jag ändå bor så centralt. Det visar sig att alla de platser som är värda ett besök ligger inom bekvämt vandringshåll från mitt boende, så igår passade jag på att strosa runt lite.

Fick börja med att ta mig till järnvägsstationen för att hitta ett tåg till Kiev. Visade sig dock att tiderna vid framkomst var dåliga. Jag skulle komma fram vid tre-tiden på natten och det var inget som föll mig i smaken. Fick veta att från Gara De Nord så går det bussar. Bokade in mig på en sådan som avgår 21.30 i kväll och är framme efter 9-10 timmar.

Resten av dagen gick så åt till att strosa runt och kolla in vad Chisinau hade att bjuda på. Det är inte så himla mycket om man ska vara ärlig. En triumfbåge och en katedral alldeles bredvid och ett parlamentshus på andra sidan gatan.

Annars är staden ganska fin, åtminstone de centrala delarna. Så fort man kommer in på lite mindre gator så märker man på underhållet att pengarna inte riktigt räcker till. Men så har det varit även i Odessa och Tiraspol. Jag märker att fastighetsägarna är de som står för trottoarerna även i de centrala delarna, vilket gör att det skiftar ordentligt i hur de underhålls.

I dag får det bli en lugn dag. Ska väl strosa runt lite och titta, men det mesta hann jag med redan igår.

Vädret här är som svensk sommar. Just idag blå himmel och 20-25 grader.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Se där!

Jodå, vartefter jag närmar mig hemkomst så känns det riktigt bra att snart vara hemma.

Snart så.........
Postat 2019-07-19 17:27  Anmäl
Postis19 säger:
Tjena

Det är nog du som spelar nästa gång, Olle tog din egentliga vända.

Jaha, du börjar få lite Sverige vittring. Blir kanske skönt att komma hem också eller? Jörgen och jag såg VSK mot Jönköping S igår, VSK kom undan med blotta förskräckelsen 2-2.
Postat 2019-07-18 16:16  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Ynwa:
Tjänare Leffe!

Jag pratade häromdagen med min kompis nere i Indien. Biken är fortfarande osåld. Har funnits en del spekulanter, men de har inte pengar så det räcker. Men jag har inte bråttom, så det fixar sig.

Närmar mig Sverige. Ja absolut, Kiev nu över helgen och sedan får vi se hur det blir med Vitryssland. Sedan bara baltstaterna. Så vi syns snart på en afterwork ;-))

/Conny
Postat 2019-07-17 15:58  Anmäl
Ynwa säger:
Tjena Conny
Kul att följa dina bravader uti världen. Har din blogg i en flik som man uppdaterar och kikar varje dag.
Du närmar dig sakta men säkert Svea rike. Jag undrar hur det går med hojen. Du har inte skrivit på länge om den. Vet du om han lyckats sälja den?
Mvh: Leffe Persson
Postat 2019-07-17 13:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan