Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Måndag 15 Juli 2019 - Chişinău

Vardagslyx.

Efter frukost i morse så passade jag på att fråga Dimitri om vad konflikten mellan Transnistrien och Moldavien handlade om. Enligt honom så ville de styrande i dåvarande Moldavien 1991 att alla i landet skulle ha rumänska som första språk. Det föll inte o god jord bland parlamentarikerna från Transnistrien då det i huvudsak är rysktalande. Det slutade med fullt slagsmål i parlamentet och dagen efter så utropade Transnistrien sin självständighet från Moldavien. Ett kort, men blodigt inbördeskrig bröt ut, men man slöt ganska snart en vapenvila som i stort sett hållit sedan dess. Både OSSE och ryssarna har haft fredsbevarande styrkor här och även om man de facto fungerar som två stater så har man närmat sig varandra. Även om Ryssland stöttar ekonomiskt så är den övervägande handeln för Transnistrien ändå den med Moldavien. Därför tror Dimitri att de två staterna kommer att komma överens till slut. Kanske blir Transnistrien i framtiden en självstyrande del av Moldavien.

Efter den lilla historiebeskrivningen så var det dags för mig att bege mig till busstationen för att ta en Marschrutka (liten buss) till Chisinau. En timmes skumpande på lite halvtaskiga vägar, avbrutet bara av den transnistriska passkontrollen strax utanför Bender, så var jag framme. Det visade sig att jag den här gången bor väldigt centralt. Det tog tio minuter att gå från busstationen ned till mitt boende och centrum ligger vid stationen så jag kan inte ha hamnat bättre. Dessutom har jag hittat ett eget hus att bo i, vilket känns väldigt lyxigt och skönt.

Efter att jag installerat mig så uppsökte jag kontoret för immigration för att registrera mig. Transnistrien sköter inga sådana saker åt Moldavien, så man får sköta det själv när man anländer hit.

Passade på att lyxa till det ordentligt nu när jag ändå är på gång. Letade reda på Hotell Astoria och tog mig en sen lunch i deras terasservering. Pepparstek med potatismos nedsköljt med en IPA.

Värdfolket hos mig har en liten hund som morrar och skäller när man kommer ny. Efter att jag varit iväg och handlat lite frukostvaror till i morgon, så gick jag ut och satte mig utanför huset. Efter ett tag så vågade han sig fram och visade sig vara riktigt kelig.

Nu på kvällskvisten sitter jag och tittar på en gammal Bruce Willisrulle innan det är dags att koja om ett tag.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Jag har en lapp på väggen på kontoret. Det kanske t.o.m. är jag som spelar?
Postat 2019-07-16 16:53  Anmäl
Postis19 säger:
Jag tror att Jörgen Ström spelar, men är inte säker lappen har kommit bort. Vi får kolla på lite andra datum som ev.
kan passa bättre.
Postat 2019-07-16 13:59  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Kollade med Ulla och ja, Kolifejet är då så det passar inte mig. Är det Arno som spelar?
Postat 2019-07-16 13:26  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Nej då, det var lugna gatan i Bender.

Jag är definitivt hemma till september. Undrar bara om det eventuellt kolliderar med Kolifejet i Kolbäck. Då kommer gotlänningarna upp och jag blir lite upptagen kanske.
Postat 2019-07-16 13:20  Anmäl
Postis19 säger:
Hej mannen

Blev ju tyvärr inget på v75, vi hade dock en fin kväll med bastu och trevlig samvaro. Arno föreslog att nästa träff skulle bli 7/9 då kanske du har hunnit hem?

Såg att passerade Bender, ingen kalabalik den här gången ?
Postat 2019-07-16 13:01  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
1 vecka sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan