Stöd Ukraina

Marikas blogg

Måndag 27 Augusti 2007

Vad kan man göra i september?

Här kommer lite tips hämtade från Pilot Guides:

Oktoberfest i Munchen!

Ja just det! Trodde ni precis som jag att oktoberfesten börjar i oktober? Så är inte fallet har jag nyss fått lära mig. Den hålls de två sista veckorna i september och avslutats första söndagen i oktober. Alltså, jag är ingen ölälskare (även om en Thailändsk Singha lätt slinker ner på en solig strand….) men med fakta om denna fest så blir man ju sugen, eller vad sägs om att det är världens största ölfest med ca. sju miljoner besökare – vilket party!!

Den första oktoberfesten ägde rum 1810 när det hölls en officiell fest för invånarna för att fira bröllopet mellan kronprins Ludwig och Therese Charlotte Louise (av Saxe-Hildburghausen). Alla hade så roligt att man beslöt att göra det till en årlig fest, en fest som har växt och växt sen dess.

Festen bjuder nu på 14 öltält, varje tält har ca. 10.000 platser och alla tälten har sin speciella karaktär och sin specialite´ vad gäller mat. Det går åt ca. 6.000 kycklingar, 90.000 fläskben och 80 oxar!!

Safari i Masai Mara

Afrika, Masai Mara (eller ”Mara” i folkmun) är det populäraste reservatet i Kenya och ett av de mest berömda i hela Afrika. Det har blivit odödligt genom böcker och filmer, bl.a IMAX-filmen ”Africa – Serengeti” (finns hos Reseskafferiet)

Orsaken till detta är inte så konstig då det i Serengeti, i juli och augusti, sker en stor djurvandring, en av jordens största djurvandringar där man kan se miljontals med djur.

Parken startades 1960 och detta startade i sin tur en konflikt med Masaaierna, en av Kenyas huvudstammar då det påverkade deras jaktmarker och byar. Fortfarande än idag, pågår dispyter om äganderätten till land och turismens effekter.

Väder : September är väldigt torrt och soligt.

För den äventyrlige finns möjlighet att se djuren från en luftballong.

Iguazufallen, Argentina/Brasilien

Mitt emellan två länder – Argentina och Brasilien ligger ett av jordens mest spektakulära platserna i Sydamerika – Iguazufallen. Här spelades bland annat James Bond, Moonraker in och man kan se ett tredje land – Paraguay.

Iguazu betyder på indiandialekten Guarani ”stort vatten” och det är ju just vad det är! Flera hundra vattenfall, upp till 75 meter höga, dundrar ner i den frodiga jungeln. Fallen ändrar dessutom färg beroende på väderlek, kraftiga regn ger chokladbrunt vatten, medan fint väder gör fallen vita.

På den Argentinska sidan är fallen mer panoramaaktiga och stora, på den Brasilianska sidan är man mer i händelserna centrum med gångstigar som tar en så nära som möjligt. Oavsett vilken sida du väljer, var beredd på att bli blöt och njut av en uppfräschande vattendimma i den intensiva hettan.

Väder: September är en bra månad för besök med behagligt varmt väder strax efter regnsäsongen och med imponerande vattenmassor.

Mer att göra i september:

• Valskådning i Horta, Azorerna. Här finns 20 identifierade arter av valar och delfiner.
• Surfa på världens längsta vågor vid Huanchaco Beach, Peru
• Besök Århus-festivalen – http://www.aarhusfestuge.dk Skandinaviens största kulturfest?
• Engagement Festival. Imilchil, Marocco – Tredje helgen i september äger en stior marknad rum där hantverk och djur säljs och lediga unga kvinnor och män visas upp i en parad.
• Guin Festival, Glidji Togo,Västafrika – 2:a veckan i september. Fyra dagars voodoo-ritualer där du kan se folk i trans, i parader och dansandes och drickandes – party helt enkelt!

Trevlig september alla! Själv åker jag på resmässorna Jorden Runt och Boka Resa 2007 i Stockholm. Vad gör ni i september?
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet