Stöd Ukraina

Rommetorps blogg

Tisdag 14 Oktober 2008 - Spanien

Upptäck Barcelona

Ja så var det dags att hälsa på äldsta sonen som har flyttat till Barcelona. Resan börjar kl 01.30 väckarklockan ljuder i från sig, inte tror man att John blund har varit framme. Flyget starta kl 7.30 från Skavsta 2 timmar skall man infinna sig, 16mil med bil att jag sedan lästa fel på start tiden med en timme, det är bra att komma för tidigt än för sent. Det var en bra start på resan tycker jag, men mina med resenär hade en annan uppfattning. En härlig flygning blev det och efter 3 timmar var vi i Spanien, värmen slog mot oss som det var en vägg 25º det var bara att ta av sig pälsen, sonen kom i kortbyxor och hämtar oss. Inne i Barcelona myllra det av folk för att inte tala om trafiken som var så tät och alla EU-mopeder som ung som gammal åkte på. Den stora fråga för oss var hur bor han är det mitt i centrum eller, och det var det, vilken fin lägenhet. Efter att vi hade installerad oss gick vi till Gran Via de les Corts Catalanes stora huvud och affärsgatan åt lunch som var en middag på svensk vis, vi tittat på olika konstverk som består av byggnad ritat av Gaudi den stora arkitekten i Barcelona. På kvällen skulle vi äta spansk middag kl 21.00 som inte består av korv och potatismos vi var nästan ensamma på restaurangen, men det tog inte lång tid för det var fullsatt och det är mig obegriplig att spanska folket är så smala när det är dom måltider, att spansk mat är annorlunda en den svenska har vi hoppas på men att det var så gott som ett svensk julbord är en överraskning
15 oktober Röd busslinje
I dag skall vi upptäcka Barcelona och vår fotsteg tar vi oss till Placa de Catalunya och här kan vi köpa turist kort till bussen som kör oss runt i staden, vi köper ett 2 dagars kort och nu har vi möjlighet att gå av bussen och titta på dom sevärdheterna som vi hade tänkt oss. Första anhalt på den röda linjen blev parken Guell med sina otroliga fina och konstnärliga utsmyckning att en människa kan ha en sådan fantasi är njutbar för oss som inte har den förmåga (titta på bilderna), efter att vi har gått runt blev vi glassugen utan att reflektera priset beställa vi 3 struttar 110:- och inte blev jag mätt heller men gott var det. Nu ringar mobilen det er sonen som undrar var vi skall ha lunch, vi avtalar ett ställe på kartan och han kommer på sin motorcykel (som han har fraktat ned till Spanien) lunchen är som en middag.
Nästa anhalt blev Barcelonas höjdpunkt när det gäller marknivå Palau Nacional med utsikt över Barcelona som låg i soldis (det blir så med dom värma vindar från Afrika) vi tar nu bussen igen och stannar vid platsen var dom olympiska spelen 1992 begav sig, tyvärr kom vi inte in och fick se friidrotts arenan men vilken magnifikare anläggningar och stora ytor att vara på wow. Vi sätter oss åter på bussen och vår fötter är vänt mot bostaden efter en mycket upplevelse rik dag och en kopp kaffe eller två innan middagen.

16 oktober Blå busslinjen
DUVA problem i staden
I dag skall vi ta turist bussen med den blå linje och från en annan busshållplats. Det är ganska långt att gå, när vi nästan är framme och väntar på grönt i en korsning, ratt som det var blev vi ned spolad trodde att dom gjorde rent trottoar vi tittat på varandra och upptäcker att vi är ned skiten (tack gode gud att vi inte tittar uppåt med öppen mun för den middag vill inte jag ha) att duvorna ha problem med magen det var som vatten fick vi erfara, och att dom (för det måste vara flera) kunde skita så mycket. Folket omkring oss förstod vad som hade hänt (det var spanjorer och vi var turister med kameran på magen som duvorna hade siktet på, och det blev träff ytan att någon spanjorer blev ned skiten) kom till undsättning med vatten flaska och papper en tog oss med in i en trappuppgång och försökte göra oss rena. Vi kunde inte låta bli att skratta över det som hade hänt efter att vi fick bort det värsta, men nu kom frågan skulle vi gå den långa väg hem igen eller skulle vi vara smutsiga turister. Vi bestämmer att vara smutsiga turister folk förstår vad som har hänt. Nu kom turist bussen vi går ombord och sätter oss högst upp för lukten skuld en tysk familj se vad som har hänt och pekar upp mot himlen och skrattar( jag antag att dom också har varit utsatt för en duva eller flera).
16 oktober
Rundtur med blå turistbussen gick söder om staden ned mot hamnen och till Christofer Columbus monumentet. Det var nu dax att intar lunchen vi hamnen där sonen mötte upp och blev förskräckt när han fick se hur vi så ut. Det blev en lång förklaring och efter som programmet är späckat insåg har att det var rätt som vi gjorde. Efter att vi hade intaget en smarrig lunch gick vi till den berömde gå gatan La Rambla och här var det mycket rörelse med många artist uppträden. Vi gick sedan till gamla staden katedralen där det var så mycket folk och det var ingen ide att betala 25 euro för att komma in. Tiden rinner iväg när man ha det roligt och det var dax att vända hem för att vila sig till middagen.

17 oktober
I dag skulle vi åter besköka gamla staden och titta på dess historia och dom smala gränder vars sol ljus knappt kan infinna sig. Det var intressant att besöka dom små och mysiga matställe som låg ganska tät, vi gick sedan till en park där Barcelonas triumfbåge skulle infinna sig. Den stod också var den skulle, när man ser på detta byggnings verk tror man att det är en stor krigsherre som minne men den är byggd till världsutställningen 1888 som gjorde att staden Barcelona fick sin erkännande runt om i världen.
Vi besökte åter den berömde och livliga La Ramba för att intag vår lunch, under tiden vi sitter på restaurangen öppnar himlen sig och här kan man säga det stod som spö i backen, efter lunchen var intagen kunde vi konstatera att regnet inte hade upphört. Det är många taxa i Barcelona men när det är oväder och regn är det hopplöst att få tag en, det var bara att gå hem på trötta fötter den ca 3 km långa stenbelagda gatan och vila sig till kvällen så våra mager kan intag den spanska Tapas. Innan dess när sonen kom hem skulle vi hämta bilen som var hyrd över helgen så vi skulle åka ut på landet och upp i bergen. Nu var kvällen inkommen ca 23.00 och vi skulle äta Tapas som jag antar är den spanska nationalrätt som består av många olika rätter.

18 Oktober
Det blev tyvärr en en regnig dag vi hade set på TV att det skulle bli, men vi hoppades att dom spanska meteorolog skulle vara som dom svenska 50% fel men dom hade rätt, men vi tänkte det kan bli bättra över bergen för vi skulle till Cadaques som ligger nord om Barcelona där vår Pablo Picasso och Salvordor Dali en tid hade sin verksamhet. Vi köra genom ett kullrigt landskap på slingriga väger vars vilda oliven trä inte är skördad. Nu har vi kommet upp till toppen som är på 613 m.ö.h och vi ser en ljusning i horisonten till vår stora glädje. Nu är det bara att hitta huset som Dali hade sin måleri verkstad och skulptur verkstad och vilken härlig pittorisk liten samhälle med många härliga restauranger med som ligger ut till Medelhavet med en konstig sten beläggning i dom branta gatorna. Vi hittar bostaden och som alltid när turistsäsongen är slut är det stängd men huset mitt i mot var till salu, man kan jo spekulera, vi tar nu lunch och jag antar att Pablo Picasso har intaget sin föda vid detta bord. Det är lördag och i kväll är det mycket folk ute på sina stam café så vi få vända hem till Barcelona. På hemvägen från Cadaques upptäcker jag att min kamrar inte fungerar när jag skall fotografera bländarförval och exponeringen elektronisk fel tyvärr jag få nu kompensera hela tiden, men bilderna blir inte som jag vill ha dom(det blir flera resor ditt) Vår son har sagt att i kväll skall det bli något extra gott i mattväg och då kan man undrar vad det blir (struts, köttbuller, torsk, pannkaka) frågan är många.

19 Oktober
I dag skiner solen från en klar blå himmel och färden med bilden skall till Sitges. Trafiken är jobbig och det tar oss ca 45 min. att komma ut ur Barcelona. Vi skall givet vis ta den natursköna kustvägen med sina slingriga och backiga väg. Sitges är Barcelonabornas favoritbadort, passar utmärkt för en dagsutflykt. När vi kommer till kyrkan Sant Bartolomeu i Santa Tecla är det ett stort musikuppträden med många trummor det ta inte så lång tid för att kroppen börjar att vrida sig i takt till den fina rytmen som dom kan återkomma. Vi går nu på den fina strandvägen som heter Platja d Or och som är palm kantad och på stranden har olika konstnär gjort sitt mästerverk i sanden (ett konstverk som försvinner med regnet). Vi gå nu ifrån stranden för att titta på små och pittoreske affären och för att intar vår lunch, i kväll är vi inbjudan till middag hos sonens flickvän som skall bli mycket spännande.

20 Oktober
I dag är det också ett strålande väder och nu på förmiddagen skall vi gå till kyrkan som aldrig blir färdig nämligen La Sagrada Familia. Detta är nu Barcelonas mest fotograferad byggnad. Detta var Antoni Gaudis livsverk, även om han inte räknade med att hinna färdigställa kyrkan under sin livstid. Dn östra fasaden visar tydligast på Gaudis avsikter. Allt har en innebörd och ingen yta har lämnats tom. De tre portalerna med stenarbeten som påminner om stalaktiter repesenterar tro, hopp och kärlek. De är översållade av skulpturer med änglakörer och musikanter och illustrerar berättelser ur de oskyldiga, trädet på Golgata och mycket mera. Tolv torn, fyra på varje portal, representerar apostlarna, de fyra högre tornen evangelisterna; kupolen över absiden Jungfru Maria och den mittersta spiran Frälsaren.
Under många år såg kyrkan ut som den gjorde när Gaudi dog, 1950 tog Barcelonas stad ett beslut att återupptag arbetet med kyrkan, Gaudi lämnade sig ett svår uppgift efter sig det är få ritningar allt hade han i huvud. Den västra fasaden på Carrer de Sardenya och dess torn har hållit på att byggas sedan 1952, även om skulpturerna av Josep Naria Subirachs inte fallit alla i smaken.
Många anser att kyrkan borde ha kämnats i ofullbordat skick som en hyllning till Gaudi, men bygget forsätter under överinseende av Jordi Bonet Armengol, son till en av Gaudis medhjälpare. Kyrkans färdigställandet är planerat till 2026,det är 100 år efter Gaudis död.
Kvällen innan hade vi kört igenom Barcelona och set många upp ljusta fasader och fontäner men hade fel kamera med mig. I kväll skulle jag åke på motorcykel runt Barcelona och fotografera, det är 50 år sedan jag satt bakpå (bönpallen) och mina händer var som en svamp, min son märkte hur det var och lugnar ned mig med att säga jag kör försiktig. Vi kommer till den första korsning för röt jag håller mig krampfast när det blir grönt, (för mig var det fullt fart från första stund och sedan tvär nita till nästa trafikljus) enligt min son åkte han lunk, vi åker runt och till min stora besvikelse ser att den ena fasad efter den andra är släkt, när vi sedan kommer till bostaden och jag tar av mig jackan utbrast min fru du er genomblött på ryggen, få sedan veta att det är bara på helgen det är beljust.

21 Oktober

Hemfärd till Sverige kl 11.05 från Girona
Dela med andra:    

Kommentarer
Mariana säger:
Tack för din härliga beskrivning av Barca! Själv fick jag bara en försmak på mina 2,5 dagar där. Men jag hoppas verkligen på att komma tillbaka dit och uppleva allt jag inte hann med!!
Postat 2009-11-12 01:13  Anmäl
Marika säger:
Du är väl för cool du Rommetorp som ger dig ut på mc och med en kamera i handen!
Tack för intressant läsning och nu vet jag, åker jag till Barcelona ska paraplyet med - mot duvorna!

Kram Marika
Postat 2009-10-16 08:54  Anmäl
Farbror_frej säger:
Jag planerar att resa till Barcelona i september och tackar därför alldeles speciellt för trevlig och intressant läsning! Gaudis arkitektur lockar verkligen. Och mycket annat också.
Postat 2009-05-06 20:51  Anmäl
Mariana säger:
Vi måste tala mer om Barcelona. Åker kanske dit i september. Gaudìs verk är ett måste för mig.
Vi ses!
Postat 2009-05-06 18:37  Anmäl
Andree säger:
Härligt att för en stund få vara med er i Barcelona.
Trevlig reseblogg!
Postat 2009-04-13 07:50  Anmäl
Gullsing säger:
Hej. Nu har jag varit här och sett alltihopa igen.

Gilla
Postat 2009-03-10 19:22  Anmäl
Sirapp säger:
Vilken underbar resa du verkar ha haft! Jag ska också åka till Barcelona en dag - trots att jag inte läser spanska... ;-)
Postat 2009-03-01 18:32  Anmäl
Rolf_52 säger:
Trevlig och intressant reseblogg
Postat 2008-10-30 22:57  Anmäl
Gullsing säger:
Tjena smutsiga turisterna. Det var en trevlig blogg du har skrivit. Det kommer kanske mera?

Gilla
Postat 2008-10-25 19:58  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Upptäck Barcelona
15 år sedan
Fjällresa 2008 Sulitjelma-kvikkjokk
15 år sedan
Tunisien
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Thorgu
Thorgu säger om Rommetorps bild "Sagrada Familia":
Var här i min ungdom. Då var det inte färdigt. Undrar om kyrkan är färdig idag?
4 maj 2010 13:44
Marika
Marika säger om Rommetorps bild "Den spanske Kronblom":
Helt otroligt, eld och allt finns ju!
16 oktober 2009 08:47
Ingridhell
Ingridhell säger om Rommetorps bild "Palau Nacional ":
Stämning...
10 mars 2009 21:57