Stöd Ukraina

Rommetorps blogg

Lördag 27 Oktober 2007

Tunisien

Av olika orsaker kom jag inte upp till fjällen i år så därför blev det en resa till Tunisien. Vi flög från Norrköping Jag och min fru Ulla 17/10. Det var roligt att se Norrköping från ovan i klart och fint väder, ett fönsterplats fick jag så när vi kom över alperna i fint väder fick vi se att de var snötäckt på toppen. Det tog oss 4 timmer att komma till Tunisiens flygplats Monastir, var vi blev väl mottagen av resebyrån samt värmen omkring 30º. Det tog 2 timmer att komma till hotellet med buss och under resan fick vi se en del översvämningar från veckan innan samt något som vi inte ser i Sverige nedskräpning över allt, troligvis finnes inte någon sopphantering på landsbygden. Väl framme vid hotell Mediterranée i Hammamet fick vi nyckel och en hotellvärd kom och visar vägen till rummet, vägen dit var som en oas med palmer och då förstod vi att det inte var svedala. När vi kliver in i rummet blev ögonen stora som tefat (vackert kan inte beskrivas måste ses). Efter att vi hade packat upp och hängt upp kläder tog vi en besiktning av hotellet och bekanta oss med det innan vi fick middag buffé och maten var som rummet mycket gott. Ute på den öppna terrasen var det levande musik där många danslystna svängde sina lurviga.
18 oktober
Efter att vi hade intaget vår frukost var det tid för att beställa de utflykter dom vi hade tänkt oss. Det var inte direkt någon badväder så vi beslutade att gå längs med strandvägen till medina på 3 km. Medina som från början var ett fiskeläge, och som är mycket gamla handelcentrum är som ett labyrint att vandrar i hade mycket trånga (soukerna) gata. Det var ganska jobbigt att vandrar inne i detta virrvarr av soukerna inte minst med alla dom som vill tjäna pengar på oss turister, för tittar man på de mycket fina hantverk som tillverkas och som inte få plats i resväskorna hem tar det bara sekunder och en mycket påträngande säljar kommer med ordföljen specialpris för dig och då gäller det att pruta eller att gå där i från och vist är det roligt att känna på hur långt ned i priset det går att få, (helst gratis) det har jag aldrig lyckats med. Efter att vi har strövat runt i medina i någon timar och vädret har blivet bra ca 28º går vi längs med huvudgatan och ta sidovägerna till hotellet och det är nästan att vi få hålla oss för näsan, för någon sopptunna finnes inte för det är naturen (gatan) som har fått denna plats. Vi gå sedan och badar.
19 0ktober
I dag blev det ingen sovmorgon kl.7 ringde klockan för i dag skall vi på utflykt till Turin och Hannibals Kartago. Kartago grundades av fenicierna år 550-146 f.Kr.och brändes och erövrades av romarna för ca 2000 år sedan. Det finnes inte så mycket nedskriven historia om fenicierna då Kartago för det mesta var under Roms och Athens välde samt i flera omgånga av turkar och spanjorer och det är deras beskrivningar som finnes, i dag är det forntida Kartago utgrävt och av storleken bedöma har det haft en stor betydelse i den Tunisiska historien, bara en liten del av kartago upptages av de ruinersom man grävt fram och som alltså inte härstammar från den gamla feniciska staden utan från den romerska stad som grundats ovanpå dess lämningar. Den feniciska eller puniska staden brändes ned till grunden, sedan dess innevånare först försökt blidka de romerska segerherrarna genom att lämna ut vapen och andra dyrbarheter och sedan de försvarat sig så länge det gick. det var på 600 talet e.Kr. som den romerska staden Kartago förstördes och har sedan varit ett ruinfält.
Vi åker nu med bussen till Tunis och tittar på dåtidens akvedukter samt reningsanläggning man blir imponerad att se hur långt de var för sin tid i utkanten av Tunis ligger denna anläggning med rör på ca Ø2m total ca 15 mil.
Efter att vi hade fått förtäring gick resan till en av det största främsta romersk mosaiksamling som finnes i världen och den ligger i Tunis och den hetter Bardomuseet. Det är så när man kommer in i salarna har jag svårt att förstå vilken skicklighet hantverkare det var på den tiden, tyvärr räcker inte tiden till när interrasen för kulturhistoria är som den är, för vi var inte ensamma på bussen.
Nästa anhalt åker vi till national parken med bevarade växter och träd och till det storslagne Antonius Pius romerska badinrättning på 3,6ha som stod färdig e.Kr.150 som ligger in till det tuniska presidentpalatset ett bad som när man ser detaljer av utsmyckningen måste ha varit magnifik. Det var ett bad för dom rika och i badet var det 3 bad med olika temperatur och det var givetvis slavarna som under golvet stod för uppvärmingen av båda golvet och vattnet dåtidens spa anläggning.
Nu skall vi ta en promenad på 1 km uppför backarna till klippstaden Sidi Bou Said och besöka konstnärsbyn som ligger utan för Tunis på en hög platå med utsikt till Cap Bon. Vandra i de trånga gränderna , titta på de vita husen med blå dörrar och fönster titta ut över det turkos blå havet. Till Sidi Bou Said har konstnärer, som Paul Klee och Auguste Macke välfärd för färgerna och ljuset. Om något förfaller måste det lagas och målas i vit och blått.
20 oktober
I dag har vi sovmorgon och skall slappa gå runt i den fina parken och bara njuta som vi pensionär bara kan.

21 oktober
I dag ringde väckaklockan 4.30 usch att gå upp på en så okristlig tid, men har vi anmäld oss till en utflykt på 2 dagar i Saharaöknen få vi lätta på täcket. Frukostbuffé är beställd till kl.5 som gatförsäljare special för dig vi som skall med från hotellet hänger på låset. Bussen kommer 5.30 så det gäller att snabba på med kaffet. Efter ca 1 timma har bussen samlad upp alla från olika hotell som skall med på resan, vi ta plats när bakar utgången för att jag skall fotografera på båda sidor. Nu har mörkret lättnad och vi ser ett landskap som är platt som en pannkaka så långt ögat ser. Vi ser också långa långa räddar av gröna träd så långt ögat ser, vi får nu veta av guiden Jacob att Tunisien är ett världens största producent av oliven olja ca 55milijoner träd. Det gäller att ha tålermot för det tar 25 år innan det bär frukt första gången och varanat år skördas det , efter 90 år sågas det ned.
Ett av höjdpunkterna på resan är att komma till El Djem som ligger 6 mil söder om Sousse ligger Nordafrikas ståtligaste minnesmärke sen romartiden, amfiteatern uppfördes åren 230-238 men stutfördes troligen aldrig då detta var början på det nordafrikanska upproret mot Romerska riket vilken slutade med Gordianus I död. Amfiteatern i El Djem är det tredje största efter Colosseum i Rom och Capua i Mexico har en storlek på 122 x 148 m Ø samt 36 m hög, som rymma 30 000 personer. Amfiteatern byggdes under Cordianus I under en period då Thysdrus utmanade Hadrumentum( nuvarande Sousse) om att bli provinsen Africa terras näst största stad efter Kartago, måste har varit ett praktfull byggnad när alla marmorkolonner och andra utsmyckningar fanns på plats. Teatern lär ha varit alldeles oskadd ända till slutet på 1660-talet. Här har det utspelat grymma och blodiga gladiatorspel motsvar i dag det grymma tyrfäktning som finnes runt om i världen. I gångar under arenan som för övrigt ingen dags ljus kom ned fördes offren dit, slaver , kristna och andra misshagliga.
Nu går färden till Matmata grottbyn i öknen vi skulle bli försenad ( i Tunisien är det nästan bara Volvo bussar) på resan till Matmata hörtes det högt och ovanlig ljud, ett stake som håller fläkten på plats har gått av och skovlarna är blivet deformerad längst ut, vore guide Jacob talar om för oss att dom skall leta rätt på en smed som kan svetsa detta. Efter en stund ser vi en verkstad, och snart kommer ägare till verkstaden en diskussion uppstår och fram kommer en kille med en gammal omformar. Verkstadens ägare börjar att svetsa men det är för dåligt kräm på ljusbågen, jag talar om för Jacob det kommer inte hålla till vi kommer hem ( ½ timma innan vi är hemma börjar det att skramla igen) bussen skulle köra 6 mil efter detta till Sousse. Väl framme i grottbyn Berberna som ur-innevånare hetter äter vi lunch tittar på hur folket bodde mycket turister som jag har väldigt svårt att tro på, det er deras hem, men på 60-talet ville staten flytta på befolkningen men dom trivdes inte i moderna samhälle så snart flyttade de tillbaka och i dag finnes folket i grottorna med moderna bekvämligheter som ström och där kommer ingen turister.
Vi intar var lunch i grottorna med mycket god mat jag tar fram min termometer för att kolla gradtalet och det är 20º ute är det 30º, det är för övrigt samma ställe som filmen Star Wars blev inspelad. Nu kommer en av dagens höjdpunkter och det är att rida på dromedar vi var väntad, efter att vi hade fått på värme överdrags kläder för blåsten fick vi tilldelad en av Saharas transportmedel att komma upp var inte svårt för dom lå på sanden men när dromedar skulle resa på sig fick man hålla sig med all kraft i bygel för om man inte gjorde detta är jag övertygad om att flera slåget en kullerbutt över huvudet på dromedaren för alla gick det bra det hade varit roligt att få ett bild, vi skulle rida ut i öknen ca 20 min. och uppleva solnedgången som gick ned med en hastighet som jag inte trodde var sant.
Nu var det nästan mörkt och bussen for oss till hotellet i Douz för middag och övernattning.

22 oktober
Ingen sovmorgon i dag heller, kl.5 ringde klockan bussen gick kl.6 för att vi skulle uppleva när solen går upp i Saharaöknen. Det var ingen värme när vi gick ut till bussen ca 5º och fjölaktig var bussen kall, det var inte som vid klagomur men intill i bussen men vad hjälper detta när inte Volvo har leverad bussen med värme, men vi nordbor skall tåla detta eller hur. Bussresan går nu till saltöknen Chott el Djerid som bildas omkring 35-25 tusind år sedan med en djup på 1,2m sjön är 24 mil x 10 mil, enligt var guide Jacob är saltet ca 46% av något det som vi har i köket är 2%. Saltet har olika färger orsaken är att det finnes mineraler tyvärr så vi inte till den svarte storken.
Nu var vi där för att solen stiga upp över horisonten om det inte moln men vi har turen med oss i dag. Från överkanten på solen och en bit upp i himlen tog det omkring 8 minutter och värmen kom in i bussen. Efter detta skulle bussen köra oss till Degache där skall vi besöka oasen med all dess växtliv, man undrar och blir överraskad hur bevattningen fungera många olika frukter som baner ,dadel, äpplen antar måste ha mycket vatten stora kärl var byggd 30 m djupa och en diameter på 8m, en lokal guide visar oss runt och klättra upp i daddelträd och skager ned frukten till stor förtjusning för oss, vi smaker på detta och jag kan bara konstatera att det var mycket godare end det vi har till julen.
Värmen hade stiget och vi mådde bra bussen kör oss nu vidare till staden Metlaoui i Atlasbergen var vi med ett veterantåg 100 år med vagner tar oss in i dess kanjon är en upplevelse utan dess like slutstationen är vid fabriken där fosfat utvinnas från bergen. Nu for vi vidare till Kairouan den helliga staden moskéen är den 3 största i världen vi som inte är musliner har ingen inträde till moskéen, utan för moskéen finnes en begravnings plats med bara vita stenar. I Gafsa skall vi äta lunch bussen för oss till ett palats. Jugurtha palace heter detta magnefika hotell (skulle tro att vi har hamnet på Tusen och en natt hotell) här intar vi vår lunch. Efter en lång 2 dagars resa går nu färden hem till Hammenet vi få nu veta att det är mycket dåligt väder och har varit det under hela tiden vi har varit borta, synd för de som har badsemester.

23 oktober

I dag har vi sovmorgon vi intog var frukost kl. 9 och i dag ser det ut att bli en fin dag med sol, så tanken är att vi drar oss till stranden. Vid standen intar vi 2 solstoler flera från hotellet gäster kommer och snart är det konversation på svenska igång och den franska solen värmer gott men snart kommer moln svepande fram för solen och mera blev det och snart lämnar vi stranden som många andra gör och ingen mera sol den dagen. På eftermiddagen gör vi ett tappert försök att handla upp det vi har växlat in. Det blev ganska mycket kvar till personalen på hotellet. På kvällen tittar vi i pärmen når bussen till Monastir skall hämta oss (våra reseledare har varit hemlighets fulla ville inte tala om när bussen kom) jag kan förstå det för bussen kom kl.2.50 på natten.

24 oktober

Ringklockan väsnas kl.2.15 yrvaken drar man sig ur sängen och tanken slå "vilken härlig vecka det har varit i Tunisien upplevt mycket och gäst vänlig folk och god mat". Bussen kör oss till Monastir är framma kl.5 flyget som tar oss till Sverige igen startar kl.7.08 och efter 1.5 timma ser vi alptopperna i ett täcke över molnen och det är så vackert
Dela med andra:    

Kommentarer
Annicarud säger:
Hej
Nu kom jag tillbaks och kikade lite. Läste om er Tunisien resa. Har också besökt dom platser som du beskriver så bra. Det var som om man gjurde en andra resa. Tack för att man få kika. Kommer tillbaka, är nyfiken på dom andra resmålen. Ha de bäst
Postat 2008-09-03 09:03  Anmäl
Eklintefelt säger:
En bra och utförlig berättelse om din resa! Kul! Tack för att du delar med dig!
Postat 2008-02-27 21:26  Anmäl
Bittan säger:
Tack för din trevliga reseskildring!
Mvh din vän Birgitta
Postat 2008-02-14 21:50  Anmäl
Perr säger:
Härligt att få lite historialektion också. Det är mitt måtto: att läsaren alltid (nästan) ska få något extra också. Tack igen.
Postat 2007-12-16 22:46  Anmäl
Gullsing säger:
Mycket intressant skildring av er resa. Jag blev nästan sugen på att resa dit. Men det går ju inte ännu, som du vet.

Hälsningar vännen Gilla/Gullsing
Postat 2007-11-02 19:57  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Upptäck Barcelona
15 år sedan
Fjällresa 2008 Sulitjelma-kvikkjokk
15 år sedan
Tunisien
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Mitan46
Mitan46 säger om Rommetorps bild "Amfiteatern":
Den här platsen vill jag absolut besöka
21 mars 2010 10:13
Ingridhell
Favorit.
17 april 2008 12:12
Gullsing
Gullsing säger om Rommetorps bild "Hannibals Kartago":
Det är ju nästan förstört. Det ser man ju. ;-) Gilla
6 april 2008 17:45