Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Tisdag 22 April 2008 - Alice Springs
Resealbum: Australien -08

Underbart !

tjosan !

Befinner mig just nu i alice springs mitt i australien. kom hit igar efter 6 dagar pa resande fot .resan borjade i perth forra onsdagen, pa morgonen traffades alla i stan dar vi bnorjade varan lilla trip. som alltid e det lite spant i borjan nar man traffar massa nya manniskor men alla var trevliga sa det slappte ganska snart . vi var tio olika nationaliteter sa brist pa saker att tala om fanns aldrig . (sverige,belgien,frankrike,holland,england,skottland,australien,japan,kanada,shweitz)
forsta dagen korde vi till kalgoorlie dar jag redan hade varit veckan innan men det visste jag ju att de skulle bli lite repris sa de gick fint ,kollade pa super pit en gang till varldens storsta guldgruva ! den syns tydligen fran manen men jag vet inte sakert efterssom jag inte varit dar an......... efter besoket vid gruvan korde vi ett par timmar till tills vi stannade mitt i bushen o slog lager. forsta kvallen o ingen vet riktigt vad man ska gora men de gick bra o allt loste sig galant. det e ganska latt o fruktansvart roligt o vara ute o "campa" pa det viset nar alla hjalps at o varan lirare till chauffor va ju hur cool som helst typ mick dundee i verkligheten !
campa e ett fult ord har vi lart oss fucking bloody campers ! vi e ju buchmen nu .. sov under stjarnorna pa backen varje kvall helt underbart .det enda vi hade var vara swags, typ en lite tjockare variant av liggunderlag som man kunde krypa in i med sovsacken. varmt o gott . vaknade nasta morgon med en underbar soluppgang som alltid skulle det visa sig :) frukost packa in grejorna o sen ivag igen . befann oss fortfarande i narheten av civilisation men det forsvann mer o mer gjorde ett stopp i en riktig spokstad bodde egentligen ingen dar langre husen o allt stod tomma o har gjort det i 50 ar . skum kansla nar allt e overgivit var en hel del personer som jobbade i narheten i gruvan men dom flog dit o hem igen pa veckosluten . men dom bodde tydligen pa en egen camping vid arbetsplatsen sa vi sag aldrig nagot folk .
efter spoktrippen var det da dags att borja kora grusvag men forst efter att tappat ut nastan all luft ur dacken o det behovdes satan va kass vagen va pa sina stallen ibland bara sand . vi korsade valdigt manga floder men som tur va fanns det inget vatten i dom for det fanns inga broar ute i oknen :)
sanden/gruset i det har landet e valdigt rott jamfort med varat hemma satter sig overallt i klader trucken/bussen o det e svart att tvatta bort . aven fast jag akte med ett foretag o alla tillsatand var fixade sa var det anda aborginernas lagar o regler vi var tvungna att folja eftersom det mesta av landet e heligt for dom av flera olika anledningar sa kunde vi inte kora hur som helst men tog oss anda friheten o stanna o kolla runt lite da o da pa grottor o sa dar dom bor o har bott under flera tusen ar . men nar vi kom till varat forsta stalle o tanka pa pa over 45mil sa blev vi tillsagda att absolut inte visa vara kameror for aborginerna tror att man tar deras sjal nar man fotograferar dom. chaffissen berattde en del historier om en del turister som gjort det utan att fraga , dom madde inte sa bra efterat o inte bussen heller.....
bussen/lastbilen var ett isuzu chassi med en byggnation fran tyskland som kunde ta 19 passagerare den var fyrhjulsdriven o valdigt lagt vaxlad sa vi tog oss fram valdigt bra .
varan andra kvall va nu helt ute i ingenstans o det va hur harlig kansla som helst. bara vara swags o naturen underbart . lagade mat o sa gjorde vi pa gasol kok modell storre o smakade alltid mycket bra aven lunchen . frukosten var nastan goast nar man sag soluppgangen o kande att man nastan var ensam har ute . det var sista trippen for den har sasongen som foretaget gjorde nu o det roliga e att dom e de enda som kor great central road genom oknen o gor det bara vissa ganger per ar under hogsasong 3 ganger i manaden. sa det e inte speciellt manga turister som gor den resan verkade som .

fortsatter att skriva imorgon ska fixa lite annat nu typ korka upp en bars !
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Verkar ha varit en häftig resa! Vad hette företaget som gjorde rundturen?
Postat 2008-05-05 16:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet