Stöd Ukraina

Tigerfishs blogg

Fredag 23 Juni 2006 - Sverige

Uganda!!!

Jess!!!!!
Snart är det dags igen:) Jippee!! Den 11 Juli är det dags att ta mig till Afrika igen...det blir en Gorilla resa igen :) Happy Days!! Jag har längtade tebax över sista månader och nu blir det aktueelt igen. Jag flyger in till Entebbe den 11 Juli och då har jag två dagar ledigt innan alla gästerna kommer fram så det ska bli en och annan fisketur på Victoriasjön innan jag måste sätt igång med arbete...om man nu kan kallas det för arbete....

Grejen är - egentligen - att jag alskar så mycket att vara i Afrika...och verkligen älskar så mycket så mycket så mycket min arbetsliv som guide så att det kan knappt kallas för arbete :) Även att det har varit en fin sommaren här i vackra sverige det ska bli kul att kommer till den afrikanska varmen jag älskar så mycket...jag känner redan den varma fuktighet i luften som väntar för mig...det är bara min andra resa till Uganda och det ska bli kul att får se hur annorlunda allting är på den här resan....om det har ändrade någonting allts eller om det är mer eller mindre samma som det var före när jag var där i Februari. Jag har fått gästlistan av de som kommer att va med på resan och det ser ute att bli en bra blandning av olika folk...några stycken som är lite äldre och några yngre folk...vi kommer att bli 12 stycken alltihop med två bilar och tre guides.

Vi börjar resan ihop i Entebbe där vi övernattar på The Windsor Lake Victoria Hotel innan vi ta oss västerut mot Kibale forest där vi ska göra lite promenade i djungel i letande efter chimpanser och lite lunch med en kille från en av de mindre byar i området...vi har för oss en promenade igenom en fågelskyddsområde där det finns massor av apor också...det är en projekt som har varit igång för några år nu och är arrangerade av de lokala befolkningen och det är så otroligt bra tror jag att de lokala människör har lärde sig att ta ansvar för naturen i deras hem området....

Efter Kibale så blir det några dagar i Queen Elizabeth National Park! Och där hade vi så bra tur när jag var där sist att vi fick se en lejon jakt där en mindre familjegrupp lejon jagade en vårtsvin....vilka var inte lika spännande för den stackars liten vårtsvin...men det var riktigt spännande och dramatisk för oss att får se. Bilresan som ska ta oss vidare efter Queen Elizabeth är också en riktigt högpunkt av resan där vi kommer att käka lunch vid en mindre flod som markera gränsen mellan Uganda och den spännande Kongo djungelområdet...det är på egen sätt o vis...rätt spännande tycker jag att står på den ena sida av floden och titta över vattnet inne till Kongo där man vet att det finns rebeller och djungelmänniskör och massor annat gömmde bakom alla gröna trädar och djungelväxter....mmmmm....man undrar till sig själv om det kanske finns en och annan par ögon som gömmer sig därinne och observera man från bakom alla växter även när man står där och tugga på en macka eller annan godbit....

Och till sist...det ska bli några dagars vandring genom den tätt djungel i Bwindi Impenetrable Forest National Park i letandet efter de berömda BergsGorillor!!! Jess jess jess!!!!!!!!

Lust att hänger med??? ;)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet