Stöd Ukraina

Tigerfishs blogg

Måndag 7 Maj 2007

ZIMBABWE

Nu Ja! Nu är jag verkligen lite besviken....jag lagt ner alldeles för lite tid med föredrag att jag skulle göra över helgen....fast jag trodde att jag funderade en del över alla frågor som skulle dyker upp angående hur det egentligen är att resa till Zimbabwe - för många tycker att det känns lite fel för olika anledningar...och visste snackade vi en del om det - men det jag glömmde...det som var viktigaste...och det jag ville ska vara min princip som guide - det glömmde jag.

Visste är det inte så pass bra för folk i Zimbabwe nu. De har det tufft. Det är besvärligt för många. Vissa har det besvärligt för de har svårt att klara sig med de pengar de tjäna i sitt arbete - andra har det svårt med att alla sin familj har reste iväg för att "börjar om" i ett annat land - de klara sig inte med moderna saker som internet - om det nu finns...telefon är så oerhört dyrt idag att ringa utomlands...de är glömmde. Ännu har de svårt att uttrycka sig för så fort de öppnar munnen och snackar om sitt tron i landet och befolkningen så blir mishandlade och låste bakom grind och gallrar.

Det är tufft i många länder - och besvär för befolkningen är olika - men om jag nu talar om de länder att jag har reste till under mitt liv i afrika - jag har inte så mycket erfarenhet...men jag har reste och jobbade nu i en del olika afrikanska länder. De linorna som skiljer oss - mellan vår olika världer är så stark - fast grundregeln verkar väldigt svårt att fattar - och det är ju så, att även om de som bor i fattiga delar av världen har det svårt - de har en hel del saker vilka är bra för dom också - fast i olika form. Hela afrika är inte svältna skellet folk som har inte ens ren vattnet för sig - det är en bild som kommer till oss genom median. Om man reser dit för att träffar folk och upplevar deras värld så måste man titta bakom fasaden som är tryckte i oss av tv och nyheterna.

Det finns fattiga glada familjer. Visst de har det svårt - speciellt i slutet av månaden eller slutet av torr säsongen när mat är svårt att hitta och dyrt! Men de har också Söndagar - efter lönedag - en get vid grillen och lite öl, lite musik och kanske dansar. Och sen börjar om med kampen dagen efter....lite bakis o deppade pga detta - men ändå - det var riktigt drag i denna festen eller hur!

Hela familjen bo på en liten tomt av kanske 75-200 kvadrat meter - beroende på hur många soner och dottrar bor kvar eller hur många fruar man har. Alla som bor i trakten känner varandra - de delar ett viss behörighet med varann och de hjälper till om de kan när det behövs.

Det händer då och då att en familjmedlem - speciellt ung karlar - resa iväg o leta jobb - vissa åker så långt som England och andra hamnar i guldgruvor i Sydafrika, militären, eller leta efter något på hemmaplan - jobbar i fabrik, bo i stan - det är ju smutsig som fan...och lite för mycket folk i boendet - men det är torrt och lte varmt när det är vintras i i alla fall. Och det är städigt pengar man kan spara till frön till kommande odlings säsong - en ko kanske?? Det är också ett bra ursäkt att slakta ett get och köper lite öl - speciellt om han nu har lite pengar med sig från jobbet!

Jag kan inte hjälper med att jämföra det här situationen med min eget - min papa bo kvar i Zimbabwe. Jag är i sverige, min syster i Zimbabwe - men ganska långt bort ifrån pappan. Min bror bo i England - har inte sett honom för kanske tre år nu. Vi är ju lite utspridna men snackar då och då och vet att vi är ju där för varann om det behövs.

Min svärfar har fyra barn. Två som bo i USA, en som bor i England för tillfälligt men är ofta på resande fot...och hans ögonsten - min fru! De träffar varann lite mer ofta - kanske en eller två gånger om året och är i ständigt kontakt med varann - men fortfarande det känns som vi båda familjer är så långt ifrån varann - och egentligen gör så lite för att delar vår tid bättre mellan oss som familj....jämförd med de grabbar och flickor att jag jobbar ihop med i Afrika...de har ett viss kontakt med varan att jag börjar att funderar verkligen saknas i våran avancerade och utvecklade värld....

Livet är också ganska normalt - fast det är svårt ibland. Men nu har jag glömmde igen att berätter för er vad jag skulle säger...och jag skulle har sagt till alla de folk att jag hade tur med att träffas över helgen...och det är att jag har reste och upplevde en del i olika länder i Afrika. Alla dom länder jag har varit i har varit underbar. De alla är så vackert och spännade för så olika anledningar. De alla erbjuder en upplevelse som verkligen kan gör förändringar om hur ni tänkar på livet efter resan - men den som jag gillar och älskar mest. Det är Zimbabwe - för så många anledningar att det skulle inte går att föklara här. Det måste jag visa dig. Jag kan säger också att om jag hade hittade något som jag trodde var lika bra eller bättre - så skulle jag satsar min tid med att resa dit istället. Men friheten att man har i just Zimbabwe...det går inte att förklara det med ord eller bild...tyvärr.

Hoppas att solen skiner på ni alla!

Andy
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet