Stöd Ukraina

Reslustpoddens blogg

Lördag 4 November 2017 - Ryssland

Transsibiriska järnvägen - en upplevelse för livet, del 1

Tänkte att jag skulle blogga om mina resor som jag gör i Reslustpodden (finns på Itunes och Acast) och vi startar med Transsibiriska järnvägen - ett äventyr utan dess like. Då det var en väldigt händelserik resa kommer jag att dela upp den i fem delar. Vill ni ta del av upplevelsen så gå in och lyssna på Resluspodden och häng på!

Det var en bekant som nämnde att han skulle vilja åka transsibiriska järnvägen. Själv hade jag inte tänkt tanken men blev väldigt nyfiken och började ta reda på mer. Det finns eg. fyra olika rutter och den "riktiga" är Moskva-Vladivostok. Då jag ville besöka så många olika länder som möjligt valde jag den Transmongoliska rutten som går från Moskva-Peking via Ulaan Baatar.

Sagt och gjort - jag surfade runt och insåg att det smidigaste sättet att planera och genomföra resan var att boka via en resebyrå. Då man måste förboka specifika avgångar samt behöver tre olika visum var det väldigt skönt att överlåta det till resebyrån + att de hjälpte mig att boka alla hotell och guidningen i Mongoliet. Det som jag kunde vara flexibel med var hur länge jag ville vara i Moskva och Peking. Jag valde att vara borta i 14 dgr och detta blev min resplan:

23 - 25 juli Moskva
25 - 29 juli Tågsträcka (den längsta); Moskva - Irkutsk
29 - 30 juli Övernattning i Irktusk och besök till Bajkalsjön (tog taxi själv)
30 - 31 juli Tågsträcka; Irkutsk - Ulaan Bataar
31 - 3 aug Mongoliet (2 nätter på stäppen + 1 hotellnatt i Ulaan Baatar)
3 - 4 aug Tågsträcka; Ulaan Baatar - Beijing
4 - 6 aug Beijing

Jag valde att resa i 2 klass med del 4-bäddshytt. Du kan välja både 1 klass och 2 klass med del i 2-bäddshytt mot en kostnad. Enda skillnaden på 2 och 1 klass var att du fick mat serverad i vagnen och kunde välja att vara ensam i hytten.

Totalt betalade jag ca 25 000 kr inkl flygbiljetter, visum, alla hotell 3* med enkelrumsstillägg, och rundresan i Mongoliet med privat guide och chaufför.

Min resa började således i Moskva och det var en fantastisk stad som jag gärna reser tillbaka till då två dagar var lite för kort men jag fick med mig det viktigaste i alla fall. Sen var det dags att hoppa på tåget - den längsta av alla sträckor på 4 dygn. Jag hade bunkrat upp med proviant i form av: nudlar, tomater, nötter, vodka, gin och tonic. Det fanns givetvis en restaurangvagn men jag var lite osäker på kvaliteten på maten så därför kändes nudlar som ett säkrare kort (vilket visade sig var klokt då allt på menyn i princip var slut/fanns inte :)). Tåget som sådant var RISIGT och toaletten var VIDRIG och personalen var i 9 fall av 10 väldigt otrevliga MEN oj så kul resa det blev!! Ni hänger också med på att det inte erbjuds någon dusch på fyra dygn...?

Bilder: KOLLA IN MITT RESEALBUM. LÄNKNINGEN FUNGERADE EJ.... Ni kan oxå titta på Insta och FB; @reslustpodden

Sådär - vill ni uppleva det närmare så lyssna på Reslustpodden så kan ni ta del av resan. Skriver mer om livet på tåget i nästa vecka. Avsnitt finns på: http://www.acast.com/reslustpodden eller https://itunes.apple.com/se/podcast/reslustpodden/id1247553480?mt=2

Ha en bra helg!

//LL
Dela med andra:    

Skriv kommentar