Stöd Ukraina

Reslustpoddens blogg

Lördag 11 November 2017 - Irkutsk

Transsibiriska järnvägen del 2; tåglivet

Så var det dags att göra sig hemmastadd på tåget - ett tåg som sett bättre tider om man säger så..... Toaletten ville du helst undvika om möjligt. Dusch finns ej så bara glöm normal hygien. Tåghytten bestående av fyra små britsar var OK. Jag fick underslaf vilket jag tyckte var bra för då kunde jag ha min väska under slafen samt att jag lapp att sitta i ngn annans bädd om du behövde bord. En liten parentes bara; LIVSVIKTIGA PRYLAR ATT HA MED:

- Alkogel
- Våtservetter
- Absolut torr
- Blue tooth-högtalare (för ev gemenskap)
- Grensladd (då det bra fanns två uttag per VAGN så kunde jag istället sätta i grensladden och på så vis kunde jag och typ 4 andra ladda samtidigt)
- Nudlar (menyn in bistron utlovade 99 % mer än vad som verkligen fanns). Stor vattentank med kokande vatten fanns i vagnen.
- Hörlurar/öronproppar

Mina första hyttkompisar var ryssar med begränsade engelskakunskaper som ni kan höra i Reslustpodden avsnitt 003 men de var väldigt trevliga! Alla sov i sina kläder....så även jag... Efter ett dygn kom en tysk herre vid namn Gert och han hade betalt extra för att dela hytten med max 1 pers så han och jag hade hela hytten för oss själva resten av tiden. TAACK GERT :)!

Tåget stannade ganska många gånger och Moskvas höghus-fasader byttes ganska snabbt till lantliga och skraltiga trähus förutom då vi stannade till i de större städerna som t ex Novosibirsk. Stoppen varade allt mellan 10 min till 45 min och det fanns alltid ngn kiosk el dyl där du kunde fylla på vatten/nudel/spritförrådet eller köpa en glass om du föredrog det.

Det var i alla fall en otroligt kul resa och jag träffade hur mycket roligt folk som helst. Den naturliga mötespunkten var bistrovagnen där kamrat Josh + en herre till arbetade med rysk serviceanda :). Vi hade dock superkul och i slutet på den fyra dagar långa resan kunde han också bjussa på några leenden när vi tyckte att vi kände honom :). Det blev en hel del dryck får man väl ändå säga och det var blandade åldrar ifrån alla jordens hörn i princip. Träffade ett gäng som reste i tredje klass.... Var där och kollade och jag kan bara säga; har ni möjlighet så ta 2 klass!!! De hade ingen AC och sov som packade sillar och efter typ dag tre utan dusch kan ni ju fatta själva hur det doftade där inne....

Denna del av resan var absolut roligast utifrån ett personlighetsgalleri-synpunkt samt fest-synpunkt. Vi hade vodkafest i min och Gerts hytt en kväll och gemensam allsång i bistrovagnen till Abba en kväll (det är här högtalaren kommer in i bilden) etc, etc... Kanske det var bra att resan inte varade längre än fyra dygn... För bilder: gå in och kolla mitt Insta: @reslustpodden

När vi hoppade av i Irkutsk, Sibirien var jag såååå redo för en dusch och egentid. Hur kul jag än hade så uppskattar man lite privatliv och inte minst en normal hygiennivå!!

Nästa vecka så bloggar jag om Irkutsk och Bajkalsjön som var det första övernattningen "på land". Under tiden; gå gärna in och lyssna på Acast eller ITunes/Podcaster på Reslustpodden!

Ha det bäst från ett härligt och myllrande Marrakech!

//LL
Dela med andra:    

Skriv kommentar