Stöd Ukraina

Reslustpoddens blogg

Lördag 18 November 2017 - Irkutsk

Transsibiriska järnvägen del 3; Dusch, egentid och Bajkalsjön

Som sagt - efter fyra dygn på ett ofräscht tåg och ett par vodkafester invärtes var det INTE tråkigt att ta en dusch samt att få största möjliga tyyyyyyystnad omkring sig! Jag och många andra från tåget hoppade av i Irkutsk, Sibirien. Vissa hade övernattning i stan (jag) och vissa hade varit smarta att åka en bit och övernatta vid Bajkalsjön (inte jag). Efter lite överläggande med mig själv tog jag en taxi de ca 70 km till Bajkalsjön och det ångrade jag inte!

Efter att ha kört en bra bit uppenbarade sig världens djupaste sjö (och till vattenmängd; den största) med sitt klarblåa vatten. Den lilla staden Listvyanka bjöd på utomhusmarknad, mindre restauranger och några hotell. Stranden var stenig och det var HÄRLIGT att få ligga och lapa sol utomhus! Vattnet erbjöd friska 14 grader; tack men nej tack till bad och runt omkring mig satt lokalbefolkning och knaprade på rökt fisk med händerna..... Myyyyzzz :).

Efter några timmar så var det dags att ta en taxi tillbaka till Irkutsk - en stad som hade föga att erbjuda... Det bor ca 700 000 pers där men det måste ha varit någon annanstans den kvällen... Väldigt utspritt centrum. Jag hamnade på någon trött restaurang där en tjej sjöng på den lilla scen och fem andra stod framför och dansade.... Allt andades "rysk glesbygd" fast vi var i en storstad. Jag åt snabbt upp och drog till hotellet och försökte sova men jetlagen hade kickat in så jag fick väl ca två tim på ögat innan det var dags att dra till tågstationen igen.

Största behållningen av detta stoppet var helt klart duschen, egentid och Bajkalsjön - i den ordningen. Men viktigt att komma ihåg om ni åker: åk till Bajkalsjön och inte Irkutsk!

Väl på stationen så var det ett mongoliskt tåg som skulle ta oss till Mongoliet vilket var en positiv överraskning! Jämfört med det ryska tåget var detta värsta de luxe-tåget då det var ca 30 år yngre OCH personalen log och var serviceinriktade. Mycket trevligt som omväxling efter att ha fått skäll i princip varje dag av den ryska tågpersonalen :).

Den här gången delade jag kupé med ett italienskt par som var supertrevliga och jag satt och tjötade med ett par slovenska "nyrika" killar i bistrovagnen. De tyckte verkligen att de var "the shit" och jag lät dem hållas... Det var underhållande på något vis och det var väl kul för dem att få glänsa lite (med en månadslön på ca 2 000 euro).

På kvällen var det dags för passkontroller ut ur Ryssland - ett projekt som tog för evigt. Inte färre än fyra kontrollanter kom in i kupén och kontorllerade och stämplade och kontrollerade och stämplade :). Sen blev det ett kontroll i Mongoliet vilket gick lite snabbare. Hela resan tog ca 24 tim men vi stod säkert still fyra tim totalt.

Väl i Ulaan Baatar så hade jag genom resebyrån bokat en tredagarsvistelse som skulle börja på mongoliska stäppen. En guide och en chaufför mötte mig på stationen och detta kommer att bli min favoritetapp som ni kan läsa mer om nästa vecka!

Tills dess - lyssna gärna på avsnitt 004. av Reslustpodden så kan ni höra exakt hur det var. Finns på Podcaster (iPhone) och Acast (Android)

Ha en trevlig helg önskas från Frankfurt flygplats (flygplatsernas armhåla...)

//LL

Nästkommande

Lyssna gärna på Reslustpodden och avsnitt 004 om ni vill höra hur det var! Nästa vecka
Dela med andra:    

Skriv kommentar