Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Onsdag 5 Februari 2025 - Granada

Tillbaka på gamla jaktmarker.

Resterande dagar i Moyogalpa har jag mest gått omkring och trivts. Man lär som sagt känna lite folk om man är några dagar på samma ställe och bossen på mitt stamställe för frukost berättade för mig att man kan hyra ett hus, lagom för en person, för så lite som 150 US$ per månad här. Lägg till 50 till så får du tillräckligt för att kunna ta emot gäster. Men jag är tveksam om jag skulle kunna bo tre-fyra månader på ett så litet ställe?

Min sista dag så tog jag bussen ut och kollade ett par andra ställen på ön. Tänkte först stanna en stund i Altagrazia och se mig omkring, men då bussen fortsatte vidare till Balgue så hängde jag med dit och kollade in den lilla byn. Inte så värst mycket att se där. Knallade ned till sjökanten och blev utskälld av en jycke som tyckte att jag kom för nära huset han vaktade. Men han lugnade sig fort när jag inte tog någon notis om honom utan gick därifrån. Det började regna en liten stund och jag sökte skydd på en restaurang där jag blev kompis med en unghund som var jättelycklig över att någon brydde sig och kelade med honom.

Återvände med en annan buss tillbaka till Altagrazia och tog mig en lättlunch med kaffe och en omelett. Det här är den näst största av städerna på ön och den känns lite påkostad med en vacker infart från söder och en stor park med en massa djur gjorda i betong. Gott om träd är det också i parken så fågellivet trivs. Ett par timmar slog jag ihjäl i staden innan det var dags att återvända till hemstaden.

På tar om djur. En av restaurangerna här har både hund och katt. Missen var en hona och hon var extremt kelsjuk och hoppade upp i knät på mig. Men att ligga där och bli kelad med var mer än hon klarade av så det slutade med att hon vätte på sig några gånger. Så mina shorts fick jag ta och tvätta upp i handfatet när jag kom hem. Men de torkade över natten.

Mitt frukostställe höll stängt idag, då bossens mor avled dagen före, så jag fick mig en frukost på mitt boende istället. Ned sedan till hamnen och tog en färja som avgick klockan 10. Var heller inga problem att hitta en kollektivtaxi in till Rivas. Men där fick jag vänta i dryga tre timmar innan det kom en buss som skulle till Granada. Tog in på ett annat boende den här gången. För är det så att där inte finns dusch och toa på rummet så kan jag lika gärna dela med andra istället för ett eget. Vi bor i en fyrkant med våra rum runt en liten trädgård. Det gör det svalt och skönt på utomhusytorna.

Nu har jag inrättat mig och haft tid för att författa dessa rader, så snart dags för lite mat och dryck.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet