Stöd Ukraina

Visionaires blogg

Lördag 27 Februari 2016 - Palmerston North

Tid för kontemplation

Vi gjorde idag en liten paus i aktiviteterna och tog in ganska tidigt på ett motell i den ganska oansenliga staden Palmerston North. Fick då lite tid att smälta alla intryck från ganska intensiva dagar här på nordön: biltur på serpentinvägar genom natursköna Coromandel, vandring till underbara stranden vid Cathedral Cove, trollbindas av sagostämningen vid Hobbiton movieset i Matamata, grottutforskning och span på lysmaskar i Waitomo caves (Astrids favorit!), beskådning av majestätiska Huka Falls i Taupo, vandring i Redwood-skogar samt hänföras av fantastiska vulkanformationer i och omkring Rotorua (bottennapp enligt Astrid på grund av äcklig äggdoft). Måste jag välja någon höjdpunkt segrar nog Tolkien-nörden i mig (Hobbiton), men en lite oväntad och extra stark ljusglimt var nog ändå badstunden i Lake Taupo, utan barnstoj runt omkring, med den nedåtgående solen som svepte in vulkanerna i horisonten i blodröd färg, ungefär samtidigt som en stjärnklar himmel uppenbarade sig ovanför mig. Top notch!

Annars flyter det mesta på ganska bra; barnen är duktiga och tåliga med sina föräldrars märkliga påfund, bilen bra (bortsett från usla bilbarnstolar!) och vänstertrafiken inte alls lika svårhanterad som jag befarade. Men att sätta på vindrutetorkare istället för blinkers är mer en regel än ett undantag. :)

Imorgon kommer vi till Wellington där vi stannar i två dagar innan vi tar färjan över till sydön. Där väntar nästa riktigt stora utmaning: att för första gången någonsin köra ett monster till husbil, därtill på vänster sida på vägen. Kommer att bli...intressant!


Dela med andra:    

Kommentarer
Mamou säger:
Återigen fantastiska bilder. En fråga bara: vad är det som orsakar den gröna färgen i vattnet i bild nr 8? Jag ser att Ingrid och muggen är forfarande oåtskiljbar 😉. Christofer, du borde fundera på att skriva reseböcker/för resemagasin. Bisous.
Postat 2016-02-27 23:26  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet