Stöd Ukraina

Visionaires blogg

Söndag 20 Mars 2016 - Sydney

En liten bit av Australien

Det var onekligen vemodigt att lämna Nya Zeeland bakom oss, men samtidigt skönt att äntligen få lite sol och värme igen i Sydney efter att de sista dagarna i Christchurch verkligen verkligen var höstruggiga. Nu blev det inte så solsäkert och varmt som vi hoppades på (en dag strålande sol, en dag blandade moln och regnskurar och en dag med riktigt ösregn), men det spelar mindre roll när det är Sydney som är resmålet. Vilken fantastiskt fin och trevlig stad! Och australiensarna har visat sig från sin bästa sida med idel trevligt bemötande och en genuin vilja att hjälpa till. Världens trevligaste folk (tillsammans med nyzeeländarna)?

Vi har hunnit med det mesta man "ska" se här i Sydney under tre hektiska dagar; operahuset, gått över Sydney harbour bridge, besökt Toronga Zoo och kollat in Bondi beach, tyvärr i tveksamt väder. Blev inget dopp i havet, då vågorna var flera meter höga och strömmarna rejält strida. Jag fick för mig att vandra Coastal walk från Bondi beach till Coogee beach, vilket kanske inte var det smartaste draget då jag dagen till ära utsattes för regnskurar som hämtade från tropikerna. Vid fint väder måste promenaden vara magisk, men nu knappt uthärdlig och då främst på grund av de fantastiska och vilda vågorna vädret piskade upp. En favorit hos barnen var besöket på bion med världens största IMAX-duk, där vi såg underbara Zootopia. Imorgon packar vi väskorna än en gång och tar oss över till norra halvklotet igen för en andra sejour i Singapore.


Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet