Stöd Ukraina

Visionaires blogg

Måndag 22 Februari 2016 - Coromandel

Nya Zeeland, you rule!

Har spolat resdagboken.se som endast var roten till ondska, svordomar, felmeddelanden och en ändlös rad med mejl till alla som stod med på mejllistan. Sorry för mejlbombningen!

Vi har nu lämnat Singapore bakom oss och landat på Nya Zeeland efter en skapligt lugn niotimmarsflight. Barnen var allmänt nöjda (flera Disney-filmer i filmutbudet!) och således även deras föräldrar. Efter en snabbövernattning på ett flygplatshotell i Auckland tog vi flygbussen in till stan. Vi pratade med en trevlig tysk man på bussen och c:a 45 minuter senare stod vi i centrala Auckland. Det går inte nog att beskriva hur underbart det är med 25 grader, sol och en lätt, torr bris efter att ha genomlidit vintermånaderna hemma på norra halvklotet. Tre av oss var förvånansvärt fräscha (bara Ingrid verkar känna av jetlagen lite mer) och vi gjorde redan samma dag Skytower samt tog en promenad genom stan, bl.a. i den vackra marinan. Lägenhetshotellet var kanon för barnfamiljen och en aning stökig natt senare (Ingrid höll oss, men mest Viktoria, vaken) tog vi båten över till Davenport som är en vacker liten förstad till Auckland med gamla, fina trähus, höga kullar man kan vandra på och fina stränder. Jag och Astrid tog oss ett dopp i havet, därefter glasskalas till allas belåtenhet. På kvällen gick vi till en restaurang i marinan ("Euro", kan verkligen rekommendera denna!) och åt en utsökt fiskrätt och drack ett fantastiskt Sauvignon blanc-vin till det. Barnen, som vanligtvis är sanslöst svårflörtade med mat åt sina fish and chips med god aptit (nåja). Servicen var bedårande!

Så kom sedan dagen iallafall jag både längtat till och fasat för. Dags att hämta ut hyrbilen! Vi fick en bra Toyota med gott om utrymme för oss alla och packningen. Dessvärre värdelösa bilbarnstolar, vilket känns sådär för att uttrycka det milt. Efter ett par skräckfyllda första minuter bakom ratten i en bil som ska köras på vänster sida (helt vansinnigt med vänstertrafik om ni frågar mig) kändes det ändå rätt hanterbart. Vi körde upp på Tamaki drive och njöt av östra Aucklands fina vyer över Stilla havet innan vi kryssade oss ut ur Auckland utan större krångligheter (ganska snäll trafik får man ändå säga). Vi satte kursen mot Coromandel-halvön med bergstoppar som var betydligt högre än jag trodde. Vi gjorde en kort avstickare upp i bergen och gick i lite ursprungsregnskog innan vi följde kustvägen norrut mot Coromandel town. Med havet och kvällssolen i väster var detta en helt magisk tur längs med slingriga och smala vägar som ibland lutade brant uppåt eller nedåt. Stoppen och fototillfällena blev många, vilket gjorde att vi kom fram aningen sent till vårt motell i Coromandel town. Imorgon ska vi åka en tågtur i bergen och skogarna samt besöka sannolikt fantastiska Cathedral cove!


Dela med andra:    

Kommentarer
Mamou säger:
Kära svärson,
Fantastiska bilder och spännande läsning. Nu längtar jag till nästa avsnitt.
Postat 2016-02-25 18:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet