Stöd Ukraina

Candys blogg

Lördag 29 Mars 2008

Thailands post och poliskontroll Bangkok flygplats! Bangkok Hilton, nära på...

Borta bra , men hemma bäst. Vilken jädra tönt hittade på detta? Passar inte att komma från +40 till -10. Då tror jag att borta är bäst ett tag till, eller? Fast det var allt skönt att komma hem. Dåligt samvete hade jag för min man som var hemma och brutit benet/foten när jag var i väg. Det var en bra barnvakt. Gå och bryta sig och ligga på sjukhuset när frugan är på husmorsemester i Thailand. Och så bara 3 dagar efter att jag åkte. Puh. Men jag kan lova att jag har fått betala av.... kommer att bli väldigt muskulös av allt skyfflande av snö, hämta ditt och datt, storhandla sköta hus, bilar, besiktningar jaja jag vet det är inte synd om mig. Thailand var underbart. Vi startade vår resa med 2 dagar i Bangkok. Jag hade en adress som jag hittat in en bok om Thailand var det skulle kunna gå att hitta smyckesdelar. Fick adressen översatt på hotellet och en Taxi till Chinatown. Och efter 20 min är jag i himmelriket! Det är pärlor och smyckestenar överallt. Och så billigt. Otroligt!!! Vad gör jag? Jo jag handlar precis som om jag storhandlar på ICA till helgen. Min kompis funderar på om jag verkligen skall ha allt det där? jaja, jag skall inte handla mera sen. Smart kommentar dag 1 i Thailand för en med svart bälte i shopping och nästan tom resväska. Det gick inget vidare med shoppingstoppet kan jag säga. Jag och min kompis skickade hem 20 kg på posten. 3130 bath säger gubben på posten och max 20 kg. Nemas problemas tycker vi, släng hit en låda bara. Lådan han kommer med är dubbelt så stor som en skolåda. Hmm vi inser att vi får stora problem med våra 20 kg utan förminskningsmaskin. Nu gäller det att tänka till. I lilla Ban Phe kan vi inte säga tt vi har sett nån affär som säljer papplådor precis. Men jag är inte rådlös. Jag har ju precis köpt nya kontaktlinser och optikern var bra på engelska så vi studsar in där och förklarar vårat problem. fast det var inget problem, efter 5 min har han slipat sin sax , gett oss sin tjocka tejprulle och biträdet har trollat fram en maxilåda åt oss. Lyckliga oss. Springer över till posten igen och vi packar ner våra saker. Nu tejpar vi inte igen lådan före postmannen vägt den. Äh säger kompisen, inte är den 20 kg. Nej och det var den inte heller. Den vägde 19,85 kg. Snackar vi om fingetoppskänsla eller.. Nästa kg problem inträffer självklart på flygplatsen i Bangkok. Jag har packat allt som väger tungt i min lilla ryggsäck. Vi går till en manlig incheckare. Brukar oftast vara mera tillsmötesgående än kvinnor.Och min resväska väger 26,2 kg kompisens 22,6 håller andan och ler till invägaren. Och puh han säger inget. Skönt nu kan vi andas ut. Tror jag!! Säkerhetskontrollen nästa, och min ryggsäck går mistänkligt många ggr fram och tillbaka fram och tillbaka och då förstår jag shit alltså nu är det mina pärlor som ligger taskigt till. Och yes här blir jag indragen i ett rum med 3 "gubbar" som bara pratar om "jewellery" och det är bara att ta ut varenda pryl i säcken, öppna all påsar och dom pratar mistänkligt länga med varann och inte med mig. vad f.. skall jag göra. Förklara eller vänta??? Äh inte kan väl jag hålla munnen stängd så jag börjar förklara "just for hommade do yoy want to by some" f... det var nog ingen smart kommentar. Men tänk er själva, det ända jag tänkte på var Nicole Kidman och Bangkok Hilton. Riktigt nervöst blev det och dom börjar prata om att det inte är tillåtet att ta ur landet. fast jag förklarar igen och dom ser att det är halvfabrikat så säger en av dom bara helt plötsligt GO! Tror ni jag var svettig nu? svar ja, och min kompis står bara och undrar var jag tog vägen. Men det blev happy ending och hem kom vi. Efter 15 fantastiska dagr varav vi var i Bangkok, Koh Samet, Koh talu, Ban Phe och rayong. Och vi hade många roliga underbara oförglöliga stunder med mape här på reseguiden. Och vi var även en heldag ute på en obebott ö med marika även hon reseguiden. Roligt att träffas ute på resande fot. Sköt om er och nu kommer våren snart.
Dela med andra:    

Kommentarer
Mulle säger:
Hej. Bengt heter jag och är bekant med Mabel. Min fru, Maija, och jag flyttar ner till Ban Phe nu om 3 veckor. Vi köpte en lägenhet i VIP i sommras. Frugan är väldigt intresserad av adresen till smyckesstället i chinatown, hon skall ha smyckestillverkning som hobby när vi bor där nere. Själv finns jag här på R-guiden under namnet Mulle. Vi kanske slår er en signal innan vi åker för lite info om
chinatown. Ha det bra hälsar Bengt o Maija
Postat 2008-04-14 10:29  Anmäl
Elvis_ säger:
Spännande upplevelse du varit med om.Själv har jag förmodligen svimmat av nervositet.
Ha det gott!
Postat 2008-04-08 08:21  Anmäl
Gullsing säger:
Så spännande historia du berättade. Var pärlorna bra? Har du redan arbetat med dem?

Gilla
Postat 2008-03-29 18:35  Anmäl
Mape säger:
Kan inte mycket säga..... men vi hade otroligt roligt,bara att leva på minnerna,du är fantastiskt Candy att ta till vara på det GODA i livet.
Hoppas du kommer nästa år ,med pöjkarna,eller Trine.
Vad jag saknar er........ Kram Mabel
Postat 2008-03-29 18:07  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet