Stöd Ukraina

Raianders blogg

Lördag 24 Maj 2008 - Stockholm Arlanda Airport

Stor överraskning vid hyra av bil hos AVIS

Detta som följer är det mest absurda som jag som konsument har råkat ut för.

Jag hyr en bil hos AVIS Arlanda i början på maj som jag har gjort många gånger förr. Beställer bilen i fyra dygn och får en bokningsbekräftelse med priset som jag ska betala. Så långt är all frid och fröjd.
Jag hämtar bilen och kör ner till Småland den 7 maj och den 10 maj åker jag hem igen som planerat. Hyrestiden är från kl. 09 på onsdagen till söndag kl. 09. När jag är åter i Upplands Väsby på lördag em. så ska jag möta upp en god vän som ankommer till Arlanda. Hämtar upp honom och skjutsar hem och efter det så var jag helt klar med min hyrbil. Så tidig kväll på lördagen så återlämnar jag bilen fulltankad, hel och fin till AVIS igen.

Ett par dagar senare så kommer per mail debiteringsunderlaget vad jag nu har betalat. Då upptäcker jag att fakturan är saltad med 600 kronor, istället för 866 kr. som var överenskommet så har dom dragit från mitt kreditkort 1466 kr.
Jag hör av mig till AVIS för att få en förklaring, tror ju självklart att ett fel har inträffat som ska rättas till. Hon lovar att kolla saken och återkomma. Döm om min förvåning när svaret kommer. Jag har återlämnat bilen för tidigt … aja baja så kan man ju inte göra enligt AVIS. Då gäller plötsligt inte det överenskomna priset längre utan då räknas hyresbeloppet om efter en annan tariff. Alltså, jag har återlämnat bilen 15 timmar före utgången hyrestid och för det blir jag straffad med att betala 600 kr extra, punkt slut! Enligt AVIS så kan man läsa detta i min bokningsbekräftelse respektive på deras hemsida under hyresvillkor.
Jag ägnade mig att noga lusläsa allt men det går inte att finna någon stans att hyrespriset ändras om man råkar återlämna en hyrbil för tidigt, bara om man återlämnar för sent så tillkommer ett extradygn som är vedertaget.

Hos AVIS är det kalla handen så jag kontaktar konsumentvägledaren i min kommun. Hon får hela historien med bokningsbekr. och mailkontakten. Detta var det mest absurda jag har hört i denna genre under alla år jag har jobbat med konsumentfrågor får jag till svar. Jag får det goda rådet att kontakta en person med chefsställning på AVIS för att lösa denna märkliga situation, ett orimligt avtal enligt henne. Hon hänvisar även till avtalslagen § 36 http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1915:218 som kan bli aktuellt att tillämpa. Om det inte går vägen så ska hon hjälpa mig att driva ärendet vidare till ARN för att få en lösning.

Så denna historia fortsätter för jag kommer inte att ge mig förrän pengarna är åter på mitt konto. Vem vet, AVIS kanske trillar i soptunnan hos Sverker i Plus, ingen bra reklam.

Raine
Dela med andra:    

Kommentarer
Carvell säger:
Hyr du längre en längre period blir dygnspriset lägre, precis som när man bor på hotell, fler nätter ger lägre dygnspris. Du lämnade ju bilen tidigare än avtalat och då fick du ett högre dygnspris, inget konstigt?
Postat 2014-03-14 18:35  Anmäl
Gullsing säger:
Helt galet. Hoppas att du får Sverka ordentligt så att dom får på nöten.

Gilla
Postat 2008-06-07 23:11  Anmäl
Heidine säger:
Helt enig med Birgitta og Faersta, for en tåpelig type. Ikke gi deg før du har dine penger på din konto.
Postat 2008-05-25 21:20  Anmäl
Brigitta säger:
Vilken idioti!! Jag hoppas verkligen att Sverker får slänga AVIS i tunnan!
Ge dig inte!
Hälsn
Brigitta
Postat 2008-05-24 19:22  Anmäl
Fagersta säger:
Jaha du det var verkligen en absurd historia. Ta den till Sverker du.
Jag håller tummarna
Postat 2008-05-24 16:02  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tågresa Dresden - Berlin
15 år sedan
Ångbåtsresa på Elbe
15 år sedan
Bastei-bergen
15 år sedan
Trevliga Bad Schandau
15 år sedan
Pirna
15 år sedan