Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Tisdag 7 Februari 2012 - Stockholm

Stockholm - Mariehamn - Stockholm med Medelhavstema

Vi beställde redan före jul en Medelhavskryssning med Birka Cruises. Det kom som ett erbjudande via Groupon. En deal som tilltalade oss både innehållsmässigt och prismässigt.

Nu gällde det bara att invänta rätt tillfälle att åka. Möjliga tider var 1/2 - 15/2 och 1/3 – 31/3.

Sedan måste ju väderförutsättningarna vara de rätta förstås. I måndags var förutsättningarna för att boka, de rätta. Svaga vindar, 2 – 5 meter/sekund var prognosen för tisdag och onsdag.

Vi bokade avresa tisdag eftermiddag.

Det var rejält kallt då vi drog iväg med vår dygnspackning ner till Stadsgårdskajen i Stockholm. Båten skulle avgå klockan 18.00. Incheckningen gick utan något köande och vi var därmed ombord strax efter klockan 17.00. Vi fick dock vänta i cirka en halvtimme innan vi kunde få tillgång till hytten. Städning pågick fram till 17.30.

Vi hann dock i lugn och ro byta om inför den bokade ”Medelhavsbuffén” klockan 18.30.

Buffén var väldigt bra. Den bestod av mycket välsmakande både kalla och varma rätter med verklig medelhavskänsla.

Mina favoriter landade bland det varma. En grekisk Moussaka, Grillad Lammfilé samt en helt otroligt välsmakande Lammkorv.

Till buffén ingick dryck i form av vin för dem som ville ha det och öl för mig och andra som föredrar den sortens dryck till mat. Ölet var som vanligt i dessa sammanhang inget att öda några ord på. Det var som det brukar på dessa fartyg Lapin Kulta, men det duger till maten.

Dessertbordet innehöll också ett antal godsaker såsom Tiramisu, Amarettokaka och glass med kola- och hallonsås. Ja där fanns en hel del annat också men då man redan är mätt väljer man bara det som absolut inte får missas.

Ombord fanns sedan diverse underhållning och dans för dem som till skillnad från mig är dansanta.

Då vi ledsnat på att ströva kring och lyssna på sång och dansmusik gick vi till vår fina hytt för en god natts sömn. Utsikten genom hyttfönstret fick vi lämna därhän eftersom det var bäcksvart ute. Endast de mest kända landmärkena såsom färjeläget vid Ljusterö och Furusund kunde prickas av. Att hela Furusundsleden ända ut till Tjärvens fyr vid Söderarm var isbelagd kunde konstateras med hjälp av hörseln.

Kockan 7:15 på onsdagsmorgonen lade vi till i ett kallt och vintrigt Mariehamn. Eftersom fartyget skulle ligga vid kaj i nära två timmar tog jag trots den kyliga morgonen en liten morgonpromenad i Mariehamn. Under promenaden passade jag på att ägna mig åt lite Geocaching. Jag fann en ”skatt” i närheten av den ”vinterslumrande” fullriggaren Pommern som ligger bara ett hundratal meter från Birka-terminalen.

Då vi lämnade Mariehamn klockan 09:00 (svensk tid) hade det börjat snöa så sikten var ganska dålig vid utpasseringen från den Åländska skärgården.

Det var sedan väldigt lugnt ute på Ålands hav. Vi satt vid panoramafönstren i fören på övre däck och spanade mot den svenska kusten. Snart nog började de kända landmärkena dyka upp och vi var åter inne i Furusundsleden. Denna gång i dagsljus så att jag som vanligt kunde sitta och peka ut de platser som jag under min barndoms somrar ofta varit på. Jag hävdar ju med bestämdhet och med all rätt att jag är Rospigg.

Då vi inte tittade ut över den vackra skärgården i vinterskrud ägnade vi oss åt att studera mänskligt beteende. Det är en ofta intressant sysselsättning under en kryssning.

För att nu inte förarga någon av mina läsare tänker jag här inte redovisa mina iakttagelser och slutsatser utom på en punkt.

Jag förstår inte varför folk som åker på en 22 timmars kryssning för att koppla av är så angelägna att komma av fartyget. Många stod fullt påklädda med ytterkläder och med resväskan i hand på däck 5, redan innan vi passerat Waxholm på återresan. Då är det mer än en timme kvar innan fartyget beräknas lägga till i Stockholm. Det är inte så att man måste lämna sin hytt innan fartyget är i hamn så detta beteende förstår jag inte.

Vi tog det lugnt och drack vårt eftermiddagskaffe och återvände inte till vår hytt förrän vi var inne på Strömmen mitt för Beckholmen.

Vi kom av fartyget ungefär samtidigt som de som stått och tryckt på däck 5 i över en timme.

Vi fick vår presentcheck för en ny kryssning i handen innan vi steg ut i snömodden på Stadsgårdskajen för att promenera mot Slussen och hemmet längre upp på Söder.

En kryssning med Birka Cruises såhär mitt i veckan är en skön avkoppling. Det är lugnt och städat på dessa fartyg. Ingen fylla eller annat stök som kan förekomma på andra liknande kryssningar. Det är rent och snyggt och hög standard på det mesta.
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger:
Låter som en härlig avkoppling trots vinterkyla. Fast det var gräsligt tidig morgonpromenad. I alla fall för oss B-människor! :-)
Postat 2012-02-11 01:17  Anmäl
Karinlorvik säger:
Tack så mycket för denna berättelse, jag blir rent nostalgisk även om jag aldrig rest med Birka Paradise, men däremot desto flera gånger med Birka Princess (som nu tyvärr ligger på havets botten utanför Santorini).
Postat 2012-02-10 23:11  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet