Stöd Ukraina

Flys blogg

Tisdag 30 Oktober 2012 - San Francisco

Stockholm - London - San Fransisco

Resan påbörjades egentligen redan på måndagen, då man skulle vara på flygplatsen senast 05,30 på tisdagen så är det ju alltid lite oroligt om man kommer upp i tid, och om det händer något på vägen ut som gör att det blir försena, så jag tog in på ett hotell när Arlanda kvällen innan för att känna mig trygg. Det fungerade bra, var på flygplatsen 05,50 – och det räckte gott o väl. Dock var det lite svårt skulle byta plan. att sova då man hörde flygplanen från Arlanda…
07,15 var det dags för avfärd. Först destinationen var London heathrow, där vi skulle byta plan. Flög reguljärt med British airways. Dock hade vi 5 timmars väntan på Heathrow, vilket var lite drygt, men man fick se flygplatsen (i alla fall terminal 5) vilket jag inte varit på förr. Tyvärr tappade jag bort min jacka under denna tiden, men som tur var så hade jag inget värdefullt i den (vad jag kan komma ihåg…) På hemvägen undersökte jag om den fanns på hittegodsavdelningen, men tyvärr…
Dock var bagaget incheckat för hela vägen, så det behövde man inte tänka på.
14,30 engelsk tid så bar det så iväg mot USA och San Francisco och denna resa tog 11 timmar, och vi landade 18,25 lokal tid. Efter passkontroll mm så kom en buss och hämtade oss för att köra till det första hotellet. Såg inte så mycket at San Francisco då eftersom det var mörkt, och man var lite trött.
Efter middag på hotellet så var det sängen som kallade. Var nog i säng vid 23.
Det skulle dock visa sig att jag hade problem med s.k jetleg – d v s att min sömnrytm vr svår att få att stämma till de nya tiderna, så det tog 1 vecka innan allt flöt på och jag kunde sova normalt ( och det var likadant när jag kom hem…)
Dela med andra:    

Kommentarer
Fly säger till Lisab53:
Hej Lisa!

Vad trevligt att ni ska göra den resan - jag rekommenderar den varmt! Sen kan det ju vara skillnad på resa till resa beroende på vilken resledare man får t ex, men vår var mycket bra!
Kan inte säga om det är något speciellt ni ska ta med, det beror ju på hur ni tänkt, men kamera är ju ett givet objekt! ;-)
Visst blir det mycket tid i bussen, men jag har inget emot at åka buss så för mig var det helt OK! Däremot var det lite jobbigt med alla tidiga morgnar och det slet lite på att man fick byta hotell nästanvarje dag - lära sig nya rutiner hela tiden, men det visste ´man ju när man bokade, och det är inget som man ska hänga upp sig på. Däremot hade jag lite problem med tidsskillnaden - 9 tim, tog nästan en vecka att komma in i rytmen, så om ni är känsliga mot det så försök börja anpassa er redan innan ni reser iväg.
Det bästa tyckte jag var upplevelsen a alla nationalparker, och framförallt den sista - Yosmith. Bokade resan mest för storstäderna, men blev imponerad av parkerna. Det som också var kul var de överraskningar som reseledaren hade och som inte stod i programet! Tyvärr fick man ingen bra bild av LA, dels är ju staden stor, men jag tycker vi kunde haft lite mer id i denna stad.
Återkom om du har fler frågor, annars får ni ha en härlig resa! Återkom gärna efter och berätta om er upplevelse!
Postat 2013-03-10 18:15  Anmäl
Lisab53 säger:
Kul att läsa om din resa, jag och min man ska göra samma resa i april.Vad bör vi tänka på att ta med osv. Är resan krävande med tanke på långa bussresor osv. Vad var bäst/sämst på resan? Fina bilder!!
Postat 2013-03-08 18:48  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
40 veckor sedan
Långa promenader
40 veckor sedan
Kvällen var bäst
40 veckor sedan
Avfärd
40 veckor sedan
Sista dagen
47 veckor sedan